Avalehele
sTARTUp Day räägib teemadest, mis tulevad lauale alles homme

sTARTUp Day räägib teemadest, mis tulevad lauale alles homme

Juba mõne nädala pärast algab Baltikumi suurim ärifestival sTARTUp Day. Sellest, kuidas saada inspiratsiooni iduettevõtete mõtteviisist, panna festivalil saadud teadmised enda ettevõtte kasuks tööle ning leida kasulikke kontakte, vaatame läbi Swedbanki iduettevõtete valdkonnajuhi Triin Preemi silmade.

Triin, miks on sTARTUp Day meile oluline? Miks me seda toetame?
Oleme sTARTUp Day´ga kaasas olnud algusest peale. Sellel aastal seitsmendat korda ja kaaskorraldaja rollis juba neljandat korda.
sTARTUp Day on suurim ärifestival, mis toob kokku nii traditsioonilised kui ka startup-ettevõtted, seal on alati kõrgel tasemel korraldus ja kasvuettevõtete võtmeisikud üle maailma, mõnus atmosfäär ning igal aastal võetakse fookusesse olulised teemad. Tänavu näiteks AI, EdTech, FemTech ja HealthTech, mis järgmiste aastatega kerkivad järjest enam ettevõtjate igapäeva töölauale ja vajavad tähelepanu.
sTARTUp Day kaaskorraldamine on meie võimalus panustada Eesti startup-kogukonna arengusse ning olla praeguste ja tulevaste klientide lähedal. Saada ettevõtetelt tagasisidet, et meie tooteid ja teenuseid klientidele vajalikus suunas edasi arendada.

Mida sa tänavuselt festivalilt enim ootad?
Kõige põnevam meile endile on koostöös Eesti Äriinglite Assotsiatsiooniga toimuv Äriinglite Meistriklassi avaüritus. Loodan, et see leiab sTARTUp Day osalejate tähelepanu, sest on väga kasulik kõigile, kes alles koguvad teadmisi ja mõtlevad esimestele ingelinvesteeringutele. Sama ürituse raames avame ka kandideerimise programmi, mis on justkui ingelinvesteerimise finantsharidus neile, kelle investeeringute hulka võiksid sobida ka iduettevõtted.

Millised on täna festivalikülastajate jaoks ja üldisemalt startup maastikul kõige olulisemad teemad?
Kuna majandusolukord muutus eelmise aasta teises pooles tunduvalt halvemaks ja muutis ka iduettevõtete investorid ettevaatlikumaks, siis mitmed ettevõtted ja tuntud ükssarvikud otsustasid kasvukiirust kärpida ja teatasid värbamise peatamisest või koondamisest. Aga oluline on see, et kasvueesmärkidest ei loobutud.

Ettevõtetel tuleb täna investeeringute saamiseks ennast varasemast rohkem tõestada ning lihtsalt slaidide alusel raha kaasata pole võimalik. Vaja on tugevat tiimi ja reaalseid maksvaid kliente. Selgeks trendiks on jätkusuutlikkus, roheärid, mõjuärid, mis on suunatud enamale kui kasum. Eesti iduettevõtted on muidugi endiselt hoitud meie väga tugeva ökosüsteemi poolt ja keerulistel aegadel on selle roll varasemast veelgi olulisem.

Samas, võib-olla oli ehmatus suurem kui tegelik muutus sest näiteks Startup Estonia andmetel kasvas eelmisel aastal Eesti iduettevõtete koondkäive võrreldes 2021. aastaga 49 protsenti, investeeringud 40 protsenti ja töötajate arv 22 protsenti. Tänavu oodatakse 30-protsendilist käibekasvu.

Ka investorid leiavad keerulisemaks muutunud investeerimiskliimas järjest enam võimalusi. Kuna investorid muutusid ettevaatlikumaks, siis on ka ettevõtted ise kiiresti kohanenud ja oluliselt langetanud valuatsioone ehk ettevõtte väärtust. Nii kuuleme järjest enam, et investorite huvi on taastunud, kuna investeerida saab nüüd soodsamalt.

Me anname festivalil toimuva pitchingu võistluse võitjale välja auhinnaraha. Mis on need kriteeriumid, mille põhjal žürii otsustab? Millised on must have tegurid nominendile?
Meie anname välja 10 000 eurot ja startup-maailmas on oluline märkida, et tegemist on equity free rahaga. Me ei küsi selle eest vastu osalust ettevõttes. See on ettevõtte algfaasis oluline tõuge, et jõuda suuremate rahakaasamisteni. Eelmise aasta Swedbanki auhinna võitja, Tallinna Tehnikaülikooli bioinseneride Petri-Jaan Lahtvee ja Nemailla Bonturi asutatud ÄIO, kaasas alles hiljuti miljon eurot.

Swedbanki valiku puhul on lisaks teistele standardkriteeriumitele nagu meeskonna tugevus ja äripotentsiaal oluline, et ettevõte tegutseks valdkonnas, mis on suure mõjuga ja eesmärgid läheksid kokku Swedbanki eesmärkidega. Jätkusuutlikkusega tegeleval startup`il on väga suur tõenäosus meile silma hakata. Aga lõplik otsus oleneb sellest, kes omavahel konkureerivad, sest nii tekib ka võrdlusmoment.

Kuidas näed edasist koostööd startup´idega?
Tundub, et Swedbanki koostöö startup`idega on päris kenasti käima minemas, aga võimalused on muidugi piiritud. Soovime olla kasvuettevõtetele olemas kogu nende elutsükli vältel – alates heast ideest kuni globaalseks ettevõtteks kasvamiseni. Lisaks toodetele ja teenustele saame jagada oma teadmisi ja kogemusi, viia kokku uue ja traditsioonilise majanduse esindajaid ning oleme leidnud ka võimalusi iduettevõtete finantseerimiseks.
Meil on käimas koostööprojektid nii Tuule tõuksidega kui eAgronomiga ja järgmised põnevad pakkumised klientidele ootavad juba järge. Hoiame ise pidevalt silma peal sellel, kuidas saaksime communityle kõige rohkem väärtust luua ja samas ootame väga ka ettevõtetelt ideid, kuidas veel toetada saaksime. Ettepanekutega võib mulle julgelt kirjutada LinkedIni või e-mailile.

Swedbanki kliendile on kõik sTARTUp Day piletid 20% soodsamad, kui kasutad sooduskoodi „Swedbank_SUPERSTAR“.

Märksõnad: Startup Day