Avalehele
Kuidas hübriid- ja elektriautod aitavad raha säästa

Kuidas hübriid- ja elektriautod aitavad raha säästa

Autodel on meie igapäevaelus suur roll. Autos saad telefoni laadida, kohvi juua ja isegi last hõlpsamini magama panna. Kuid kas oled mõelnud sellele, kui suur on auto mõju sinu rahaasjadele ja elukeskkonnale?

Tark otsus automudeli valikul võib majanduslikult väga kasulik olla. Mõned autod võivad rahakotile laastavalt mõjuda, samas kui teised muudavad säästmise lihtsamaks. Järgnevalt vaatame lähemalt tavaautode, hübriidide ja elektriautode erinevusi.

Kütusekulu

Kõige sobivama auto valimine ei ole sugugi kerge töö – arvesse tuleb võtta hulganisti tegureid. Alustame kütusekulust: bensiinimootoriga autod kulutavad kõige enam kütust, samas on bensiin hästi kättesaadav, sest müügikohti on ilmatuma palju. Hübriidsõidukitel on elektrimootor ja aku, mistõttu kasutavad nad palju vähem kütust kui tavaautod ning bensiinijaama peatusi tuleb teha oluliselt vähem.

Start-stopp süsteemi kasutavate autode puhul ei pea enam foori taga seistes kütusekulu pärast muretsema. Miks nii? Kui auto parasjagu ei liigu, lülitub mootor automaatselt välja ja kütusekulu väheneb. Miks on see oluline? Tallinnas kulutab tipptunnil sõitev autojuht ummikutes istudes keskmiselt 5 päeva ja 11 tundi aastas, Vilniuses 6 päeva ja 23 tundi ning Riias 5 päeva ja 6 tundi (Allikad: 9, 18, 19). Kujuta ette, kui palju säästad, kui automootor sel ajal kütust ei kuluta!

Samuti võib tehnoloogia plahvatusliku arengu valguses ennustada, et tulevikus on enamik autodest elektrilised ja autonoomsed. Heidame pilgu näiteks Norrasse. See Skandinaavia riik plaanib aastaks 2025 fossiilkütustel toimivad autod täielikult keelustada. Ainuüksi 2019. aasta märtsikuus müüdud autodest 60% olid täielikult elektrilised sõidukid (10). Tulevik on juba kohal! Mainimist väärib ka Berliin, kus 2021. aasta juulis on plaanis avada maailma kõige suurem ja uuenduslikum elektrisõidukite tehas – Tesla Gigafactory (11,12). Eelmainitut silmas pidades paistab, et fossiilkütustel töötavate autode populaarsus on kiirelt kahanemas.

Keskkonnasõbralikkus 

Enam ei tohiks kellelegi üllatusena tulla tõsiasi, et bensiini- ja diiselmootoriga autod paiskavad atmosfääri liigsuurtes kogustes süsinikdioksiidi heiteid. Elektriautodel on hulganisti kasutegureid; oluline on ka see, et elektriautod aitavad saavutada ülemaailmseid kliimamuutustega seotud eesmärke. Kui sõidad akutoitega autoga, mille laadimiseks kasutad vaid taastuvenergiat, panustad kahtlemata õhukvaliteedi parandamisesse.

Esmapilgul võib tunduda, et hübriidautod mõjuvad keskkonnale hästi. See vastab tõele, kui laed oma hübriidautot ainult taastuvenergia abil ning kasutad seda lühikesteks sõitudeks. Vastasel juhul tekitab su hübriidauto täpselt sama palju heitkoguseid kui bensiinimootoriga autod (20).

Tulevikus teevad autod ise keskkonda hoidvaid valikuid: sõidukite ja rakenduste vahelise kommunikatsiooni täiustamisel õpivad autod ise keskkonnasõbralikumaid marsruute valima. See tähendab, et ökoloogiline marsruudi otsimise süsteem oskab soovitada väiksema kütusekuluga marsruute (12).

Tasuta parkimiskohad ja väiksemad maksud 

Linnas parkimise eest tuleb tihti maksta hingehinda. Elektriautode juhtidele aga on parkimine tasuta kõikjal Eestis (16), Riias ja Liepajas (14), Vilniuses ning spetsiaalsete elektrisõidukite numbrimärkidega ka Kaunases, Kaipedas, Panavezyses, Siauliais ja Neringas (15).

Nautige seda võimalust seni, kuni parkimine ei ole veel täielikult autode enda teha. Siin ei ole enam midagi imestada, elektriautod muutuvad aina enam autonoomseks ning saavad varsti parkimisega täiesti iseseisvalt hakkama.

Samuti saad elektriautot linnas parkimise ajal ka laadida. Kas pole mitte mugav? Lisaks kehtivad keskkonnasõbralikele autodele soodsamas maksumäärad ja mitmesugused soodustused. Näiteks Lätis on elektriautod vabastatud registreerimismaksust ja akutoitega elektrisõidukitele kehtib maksuvabastus (14). Leedus on registreerimismaksust vabastatud elektrisõidukid ning sõidukid, mille heitkogus ei ületa 130 g/km CO2 (15). Eestis on täielikult elektrilise auto või kaubiku otsmisel (kui see maksab alla 50 000 euro) võimalik saada 5 000 eurot toetust (17). Seega, kui oled otsustanud osta elektrisõiduki, uuri kindlasti, millised soodustused sellega kaasnevad.

ALLIKAD

  1. NGSIM andmete põhjal suurendavad liiklusummikud kütusekulu keskmiselt 80% ning sõiduks kulub tavapärasest neli korda rohkem aega. Allikas: https://www.akesting.de/download/How_Much_does_Traffic_Congestion_Increase_Fuel_Con.pdf Treiber, M., Kesting, A., & Thiemann, C. (2008). Kui palju suurendavad ummikud kütusekulu ja heitkoguseid? Kütusekulu mudeli rakendamine NGSIM-i trajektoori andmetele. 87th Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, DC (lk. 71).
  1. „Tihti ummikutes viibivate autojuhtide jaoks võib hübriidauto valimine vähendada auto kasutusega seotud kulude vähenemist kuni 20%, samuti tekib nii poole vähem kasvuhoonegaaside heiteid.“ Allikas: https://www.cmu.edu/news/stories/archives/2013/june/june17_hybridsgreenerincity.html
  1. Hübriidautode peamine tehnoloogiline eelis on kütusekulu vähendamine, mis aitab vähendada ka atmosfääri paisatavaid heitkoguseid. Allikas: https://www.researchgate.net/publication/263504036_The_use_of_hybrid_vehicles_as_a_proposal_for_reducing_CO2_emissions_and_its_contribution_to_reducing_greenhouse_gas_emissions Carvalho, Carlos & Lamas, Wendell. (2009). Ettepanek kasutada hübriidsõidukeid süsinikdioksiidi heitkoguste vähendamiseks selle panus kasvuhoonegaaside heitkoguste vähendamisse. Engenharia Térmica. 8. 7-11. 10.5380/reterm.v8i1.61874.
  1. Hübriidmootori kütusekulu on väiksem kui tavaauto mootori puhul. Allikas: https://www.ucsusa.org/resources/how-do-hybrid-cars-and-trucks-work
  1. Bloombergi uudisteagentuuri andmetel on järgmise aastakümne jooksul plaanis keelustada diiselmootoriga autod 24 Euroopa linnas, kus elab umbes 62 miljonit inimest; nendest linnadest 13-s on kavas keelustada ka bensiinimootoriga autod. Allikas: https://www.forbes.com/sites/davekeating/2019/10/27/brussels-to-ban-conventional-cars-by-2035/
  1. Ühendkuningriigis keelustatakse uute bensiini- ja diiselmootoriga autode ning hübriidsõidukite müük aastast 2035 https://www.euronews.com/2020/02/04/britain-ban-sale-new-gas-diesel-hybrid-cars-2035-n1129616
  1. Aastal Michigani Ülikooli transpordiuuringute instituudis teostatud uuringust selgus, et elektrisõidukite kasutamisega seotud kulud on poole odavamad kui bensiinimootoriga autode puhul. Ameerika Ühendriikides kulub elektrisõiduki käitamiseks keskmiselt 485 dollarit aastas, bensiinimootoriga sõiduki korral aga keskmiselt 1177 dollarit.  https://www.energysage.com/electric-vehicles/costs-and-benefits-evs/evs-vs-fossil-fuel-vehicles/
  1. Aruandes märgitakse, et hübriidsõidukite omanikud säästavad kütusekuludelt keskmiselt 2849 dollarit ja hoolduskuludelt keskmiselt 401 dollarit aastas. https://www.forbes.com/sites/jimgorzelany/2018/11/29/these-are-the-most-cost-effective-hybrid-cars-and-suvs/
  1. Kui palju lisaaega kulub aastas tipptundidel sõitmisele? 126 tundi = 5 päeva ja 6 tundi https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/riga-traffic/
  1. Ligi 60% uutest autodest, mis Norras 2019. aasta märtsis müüdi, olid täielikult elektrilised sõidukid. Sellega purustati senine elektrisõidukite müügirekord; Norra plaanib fossiilkütuseid kasutavate sõidukite müügi keelustada aastaks 2025. https://www.forbes.com/sites/davidnikel/2019/06/18/electric-cars-why-little-norway-leads-the-world-in-ev-usage/
  1. Tootmist on kavas alustada 2021. aasta juulikuust, seega peab Tesla tootmishooned kiiremas korras valmis saama. https://electrek.co/2020/08/07/tesla-gigafactory-berlin-update-several-buildings-simultaneously/
  1. Gigafactory Berlin-Brandenburg saab olema kõige suurem ja uuenduslikum elektrisõidukite tehas maailmas. https://www.tesla.com/en_eu/gigafactory-berlin
  1. Autode navigatsioonisüsteemis kasutatakse kütusekulu vähendamiseks kaht peamist süsteemi. … Selles artiklis on kirjeldatud ökoloogilist marsruudi otsingusüsteem, mis soovitab autojuhtidele väiksema kütusekuluga marsruute. METODOLOOGIA Ökoloogiline marsruudi otsingusüsteem hõlmab kütusekulu ennustustehnoloogiat ja marsruudi otsingu tehnoloogiat. https://www.itsbenefits.its.dot.gov/ITS/benecost.nsf/ID/A606126C25518DF185257C8C0010DF7D?OpenDocument&Query=Home
  1. Lätis on elektriautod vabastatud registreerimismaksu tasumisest ning neile kehtib akutoitega elektrisõidukite maksusoodustus https://www.eafo.eu/countries/latvia/1741/incentives
  1. „Tasuta parkimine akutoitega elektrisõidukitele ja hübriidelektrisõidukitele, millel on elektrisõidukite numbrimärgid (Kaunases, Klaipėdas, Panevėžyses, Šiauliais, Neringas)“, „Elektrisõidukitele ja sõidukitele, mille heitkogused on väiksemad kui 130 g/km CO2, kehtib registreerimismaksu vabastus“ https://www.eafo.eu/countries/lithuania/1742/incentives
  1. Eesti – kohalikud soodustusedElektrisõidukid on vabastatud linna avalike tasuliste parkimisalade tasudest ning võivad kasutada bussiradasid https://www.eafo.eu/countries/estonia/1731/incentives
  1. Täielikult elektrilise auto või kaubiku otsmisel (kui see maksab alla 50 000 euro) on võimalik saada 5 000 eurot toetust. Lisainfo:https://kik.ee/et/toetatav‐tegevus/elektriliste‐soidukite‐soetamine https://www.acea.be/publications/article/overview-of-incentives-for-buying-electric-vehicles
  1. Kui palju lisaaega kulub aastas tipptundidel sõitmisele? 167 tundi = 6 päeva ja 23 tundi (VILNIUS) https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/vilnius-traffic/
  1. Kui palju lisaaega kulub aastas tipptundidel sõitmisele? 131 tundi = 5 päeva ja 11 tundi (TALLINN) https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/tallinn-traffic/
  1. Kui teed tihti lühikesi sõite, kasutades ainult akutoidet ning laadides vaid taastuvenergiat, siis on su hübriidauto oluliselt keskkonnasõbralikum kui tavaauto, sest see ei tekita põhimõtteliselt üldse süsinikuheiteid. Kuid hübriidauto sisepõlemismootori kasutamisel tekivad täpselt samasugused heitkogused kui tavalise bensiini- või diiselmootoriga auto puhul, mistõttu ei ole hübriidauto sellisel juhul keskkonnale vähem kahjulik kui võrreldav fossiilkütusel töötav sõiduk. https://www.goodenergy.co.uk/blog/2017/10/26/hybrid-cars-good-environment/
  2. 2025. aastal saab Norrast esimene riik, kus keelustatakse bensiinimootoriga autod. https://www.independent.co.uk/environment/climate-change/norway-to-ban-the-sale-of-all-fossil-fuel-based-cars-by-2025-and-replace-with-electric-vehicles-a7065616.html
  1. täielikult elektrilised sõidukid ei tekita otseseid heitkoguseid, mis aitab parandada linnapiirkondade õhukvaliteeti. Elektrisõidukid tekitavad vähem kliimasoojenemist ja sudu põhjustavaid heiteid. https://www.energy.gov/eere/electricvehicles/reducing-pollution-electric-vehicles
  1. Autonoomsed elektrisõidukid kasutavad AI-tehnoloogiaid, järgmise põlvkonna akusid ning teisi neljanda tööstusrevolutsiooni tehnoloogiaid, võimaldades nii inimeste tõhusamat transporti, ilma et selleks oleks vaja sõidukijuhte või fossiilkütuseid kasutavaid sisepõlemismootoreid. https://www.pwc.co.uk/services/sustainability-climate-change/insights/autonomous-electric-vehicles.html
  1. Sõiduautod on suurte saastajate seas, nende heitkogused moodustavad 60,7% kogu Euroopa maanteetranspordi süsinikuheitest. https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20190313STO31218/co2-emissions-from-cars-facts-and-figures-infographics
  1. Elektriautode puhul on asi vastupidine. Elektriautodele toob ummikutes jupitamine ainult kasu, sest see taastab energiat ja toidab nii akut. Teisalt kulutab suurte kiirustega maanteesõit rohkem energiat ja aku saab kiiremini tühjaks. https://www.inc.com/minda-zetlin/electric-cars-6-things-you-wont-know-until-you-buy-one.html