Tuhat uut tuba: kasvav konkurents tüürib Eesti hotelle järgmise kvaliteedihüppe suunas
Eesti hotellisektor hakkab kriisiaastate järel jõudma stabiilsemale pinnale, kus nõudlus taastub ja arendusprojektid on taas liikuma lükatud. Swedbanki hotellisektori juht Marko Mandel näeb turul uut arengufaasi: investorite usk hotelliärisse taastub ning lisanduvad projektid aitavad suurendada kogu sektori kvaliteeti.
Statistikaameti andmeil on välisturistide arv sel aastal kasvanud enamikul kuudel, kuid pandeemiaeelsele tasemele jäädakse veel alla. „Pandeemiašokist ei ole Eesti hotellisektor taastunud lineaarselt,“ nentis Marko Mandel. „Küll aga on turul juba näha selget üleminekut „ootame ja vaatame“ hoiakult sisulisemale planeerimisele. Hakkame jõudma majandustsüklisse, kus ettevõtted saavad teha pikema vaatega strateegilisi investeeringuid, mida nad viimastel aastatel edasi on lükanud.“
Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu tegevjuht Külli Kraner märkis, et väliskülastajate struktuur on muutunud ning kogunõudlus ei ole veel naasnud 2019. aasta tasemele. „Välisturistide ööbimisi on endiselt ligi 15% vähem kui pandeemiaeelsel ajal ning seda on mõjutanud muuhulgas tugevalt näiteks Soome külastajate arvu vähenemine. Seetõttu on üha olulisem leida uusi sihtturge, olgu selleks Poola ja Leedu või hoopis kaugemad turud, nagu USA ja Aasia. See suund eeldab nii Eesti kui turismisihtkoha jätkuvat tugevat turundamist kui ka hotellidelt sihtgruppide ootustele vastavate teenuste pakkumise võimekust,“ selgitas Kraner.
Siseturism on hotellisektori jaoks oluline tugi. Viimasel kolmel aastal on siseturistide arv püsinud küll samas suurusjärgus, 1,8 miljoni juures, aga samal ajal on vähenenud nende ööbimiste arv. Mõned sihtkohad, nagu Tallinn, Tartu ja Saaremaa, on näidanud väikest kasvu, kuid paljudes piirkondades on kodumaiste külastajate arv vähenenud.
Tallinn saab juurde ligi 1000 hotellituba
Kuigi nõudlus taastub seni veel mõõduka tempoga, on arendajate vaade optimistlikum. Pakkumine kasvab kiiresti, eriti Tallinnas, kus turule jõuavad kriisi ajal pausile pandud projektid, aga ka päris uued hotellid.
„Viimase aasta jooksul on valminud mitu märkimisväärset projekti: Tartu maanteel avati 185-toaline Hampton by Hilton, sadamas avas uksed 168-toaline Hyatt ja 130-toaline Novotel, arendusjärgus on ka 108-toaline Courtyard by Marriott. Lisaks on linnas planeerimisel 300–400 hotellituba, mille valmimine sõltub arendajate lõplikest otsustest,“ kirjeldas Mandel. Seega võib Tallinna hotelliturule järgneva kolme aasta jooksul lisanduda ligi 1000 uut tuba – märkimisväärne kasv arvestades, et praegu on pealinnas kokku umbes 7900 hotellituba.
Ka pealinnast väljaspool on näha pakkumise kasvu. Kui praegu ulatub pakutavate tubade arv umbes 4000-ni, siis lähiaastatel kasvab see ligi 20%. Seda eriti just kodumaiste külastajate seas populaarse kontseptsiooniga spaahotellide osas, aga ka näiteks piirkondadest Ida-Virumaal Euroopa Liidu rahastuse toel.
Konkurentsi kasv näitab turu küpsemist
Marko Mandel tõi välja, et turule lisanduvad hotellid toovad kaasa uue kvaliteedistandardi nii nüüdisaegsema kontseptsiooni kui ka tehniliste lahenduste näol. See sunnib ka varem ehitatud hotelle tegema kvaliteedihüpet. „Hotellid, mida on hiljuti renoveeritud või mis on loonud juba tugeva kontseptsiooni, on praegu paremas positsioonis,“ möönis ta.
„Hotellide konkurentsieelis sünnib sellest, kui teenuse kvaliteet, tehnoloogia ja energiatõhusus on viidud praeguste ootustega kooskõlla. Samal ajal peame taastama sektori majandusliku elujõulisuse, mis sõltub nii nõudluse kasvust kui ka laiemast ettevõtluskeskkonnast ja majandusolukorrast,“ lisas Külli Kraner.
Ehkki järsult kasvav konkurents võib turul juba tegutsevate ettevõtjate vaatest paista hirmutav, on suures plaanis tegu siiski positiivse signaaliga. „See on küpse turu tunnus, et uued projektid panevad kogu sektori liikuma,“ märkis Mandel. „Külastusnumbrid tasapisi taastuvad, nõudluse struktuur selgineb ja turule lisanduvad arendused näitavad investorite usku sektorisse,“ lisas ta.
Teisalt ei tohiks turul juba tegutsevad ettevõtted valvsust kaotada. „Kuigi paljud uued arendused saavad valmis alles mõne aja pärast, on enda positsiooni kindlustamiseks õige aeg just nüüd ja praegu. Järgmise paari aasta jooksul tehtavad otsused kujundavad hotellide konkurentsivõimet pikaks ajaks,“ toonitas Mandel.