Noorte investorite konverents – päev täis raha- ja elutarkust
Hiljuti toimus Swedbanki noorte investorite konverents, mis tõi kokku palju särasilmseid investeerimishuvilisi. Järgnevalt teeme sulle päeva inspireerivatest esinejate vestlusest väikese kokkuvõtte.
Tarmo Tanilas: mõtle oma peaga ja alusta väikeste summadega
Swedbanki finantsturgude strateeg Tarmo Tanilas rõhutas, et investeerimisega alustamisel on kõige olulisem motivatsioon ja regulaarsus. Ühtlasi tõi Tanilas välja, et investeerimisteemasid on küll tore sõpradega arutada, kuid lõpliku otsuse pead langetama siiski sina ise. „Kui keegi pakub kiiresti rikastumise viisi, siis tõenäoliselt rikastub see, kes seda varinati pakub, mitte sina.“
Nipp! Alusta investeerimist väikeste summadega, näiteks 10–20 euroga kuus, ja jälgi, kuidas investeeringute väärtus aja jooksul muutub. Regulaarne panustamine toetab pikaajalist eesmärkide saavutamist.
Kristjan Liivamägi: ole avatud vigade tunnistamisele
Investor ja TalTechi professor Kristjan Liivamägi rääkis investeerimispsühholoogiast. Liivamägi kirjeldas, et investorid eelistavad kaotusi vältida, sest närviimpulss on kaotuse puhul 2,5 korda tugevam. Miks? Just seepärast, et seda viga tulevikus vältida. Liivamäe sõnul on mure aga selles, et meie aju ei ole investeerimismaailmas toimuvaga kohanenud – kui on kindel kaotus, siis me ei võta seda kaotust vastu, sest me ei taha endale valu tekitada. Tagajärg on see, et kui portfellis on aktsia, mis on 30% miinuses, siis me ei müü seda positsiooni ja loodame, et aktsia tõuseb. Reaalsus on, et head tulemust pakkuvad investeeringud müüakse kiirelt maha, realiseeritakse ära ja kaotuses olevad positsioonid, neil lastakse joosta lootuses, et midagi muutub.
Nipp! Ära kunagi jaga investeerimissoovitust, eriti oma lähedastele.
Martin Kõrv: bränd on nagu deodorant, see on olemas, aga nähtamatu
Swedbanki eraisikute kommunikatsioonijuht Martin Kõrv selgitas osalejatele heade näidete kaudu, mis on persoonibränd. Kõrv rõhutas, et bränd on tunne ja isikukuvand, mis käib sinuga kogu aeg kaasas. Teised tajuvad seda rohkem kui sina ise. Bränd on see, mis jääb inimestele sinust meelde ja sellest räägitakse siis, kui sind parasjagu ruumis pole.
Kõrv kirjeldas, et hea bränd on nagu Wi-Fi: mida tugevam on sinu isiklik bränd, seda rohkem tahetakse sinuga suhelda, sest mida tugevam on Wi-Fi, seda rohkem inimesi ühendub sinuga.
Nipp! Mõtle, mis sa tahad, et oleksid need kolm sõna, mis teistel inimestel sinuga seostuks. See ongi persoonibränd!
Robert Rool: rahune maha ja õpi turgu tundma
Robert Rooli ettevõtte nimi on Investor Joomas OÜ. Kui küsida, kas see ongi Robert Rooli investeerimisstiil, nentis ta, et see on hoopis elustiil. Nali! Tegelikult on Robertil ühine ettevõte oma sõpradega, mille kaudu nad investeerivad väikeste summadega meelelahutuslikul moel.
Rool jagas, et temal on portfellis praegu enamasti indeksfondid, kodumaised ettevõtted ja võlakirjad. Üks krüpto ka, mille ta kunagi pärast Investor Joomase juhatuse koosolekut ostis, kuid enam ta sellega kokku puutuda ei taha.
Rooli investeerimisnõu noorele on „Rahune maha!“. Ta rõhutas, et enne kui tormata midagi ostma, tuleks lugeda, õppida ja uurida. Kui turg on paaniline, tasub ise rahulikuks jääda ja enne otsustamist olukorda põhjalikult hinnata.
Nipp! Ära lase FOMO-l (fear of missing out) oma otsuseid juhtida. Tee enne raha paigutamist alati ise analüüs, kust sa selle investeeringu kohta infot said (näiteks lehelt investing.com) ja pane kirja, miks sa just sinna praegusel ajahetkel oma raha paigutad.
Kokkuvõtvalt. Investeerimise on harjumus, mitte hobi. Järjepidevus ja rahulik meel aitavad saavutada pikaajalisi eesmärke.
Finantsteenust pakub Swedbank AS. Tutvu tingimustega ja vajadusel pea nõu asjatundjaga. Käesolevat teavet ei tohi käsitleda investeerimissoovituse või -nõustamisena ega kutsena osta või müüa väärtpabereid või teha muid tehinguid.