Avalehele
Kuidas aidata lapsel raha koguda?

Kuidas aidata lapsel raha koguda?

Kogumispäeviku kogukonnas arutleti hiljuti ühe lapsevanema mure üle, kuidas aidata kuueaastasel lapsel koguda raha soovitud asja ostuks, ilma et makstaks tavaliste kodutööde eest. Küsimus puudutas ka laiemalt rahaga motiveerimise teemat ehk kas tasuks maksta lapsele tasu näiteks õppimise või lugemise eest.

Taskuraha versus töö eest teenimine

Paljud vanemad toetasid ideed, et kodused põhitööd, nagu mänguasjade koristamine või nõudepesumasina tühjendamine, ei peaks olema tasustatud, sest need on osa peres elamisest. Küll aga on levinud praktika anda regulaarselt taskuraha, et laps saaks õppida iseseisvalt rahaga ümber käima. Raha juurde teenimine võiks seevastu tulla mõnest erilisest või lisapingutust nõudvast ülesandest, just nii nagu ka päriselus väärtust luues palka saadakse.

Väikesed tööotsad väikesele inimesele

Laste töökasvatus ei pea olema range või koormav. Pigem võiks see olla mänguline, õpetlik ja eakohane. Kogumispäeviku kogukond jagas hulganisti ideid, mis sobivad väikelastele.

  • Taara viimine – lihtne, harjutab vastutust ja arusaama taaskasutusest. Lisaks on vanematel üks töö vähem.
  • Sokkidele paarilise leidmine – näputöö, mis sobib hästi matemaatikahuvilisele lapsele, sest ta saab lugeda, mitu paari leidis.
  • Köögi- või sahtlikoristus – vali sahtel, mille sisu saab välja tõsta, puhastada ja tagasi panna.
  • Müügimäng – lapsele võib anda võimaluse müüa üleliigseid mänguasju, lilli (näiteks piibelehti) või marju (koos vanema abiga). Või miks mitte avada üheks päevaks kodukohvik ja seal ühiselt valminud küpsetisi müüa?
  • Aia värvimine ja puude ladumine – hooajalised tööd, mis on jõukohased, kui neid koos teha.

Kas õppimise ja lugemise eest peaks maksma?

Siin jagunesid arvamused kaheks. Mõned vanemad leidsid, et näiteks tunnistusel olevate viite eest võib väikest boonust anda küll. See aitab seada eesmärke ja premeerib pingutuse eest. Samas hoiatati, et rahaga motiveerimine võib rikkuda lapse sisemist õpimotivatsiooni. Kui laps ei taha lugeda, siis „raamat raha eest“ ei pruugi toimida. Samas võib mõne lapse jaoks esimese lugemise rahaliselt toetamine olla tõhus hüppelaud, et tekitada lugemishuvi.

Raha kogumine on õpetlik teekond

Kogumispäeviku liikmed rõhutasid, et tähtis pole niivõrd teenitud summa, vaid kogemus ise. Kui laps mõistab, et raha ei teki tühjast kohast ning selleks tuleb midagi teha, on see juba esimene samm rahatarkuse poole. Ise teenitud raha väärtustatakse rohkem ja ostu üle tuntakse suuremat uhkust.

Lapsega võiks rahateemadel vestelda, et vastutustundlikud harjumused hakkaksid kujunema juba varakult.

Alustada võiks taskuraha andmisest. Taskuraha võiks hakata andma võimalikult varakult, sest nii õpib laps raha andmise korrapärasuse kaudu paremini eelarvet koostama ja raha väärtust mõistma. Lisaks mõtleb ta siis paremini läbi, millal ja millele raha kulutab, kui ei saa taskuraha iga päev või küsimise peale kommi ostmiseks, vaid kindla summana pikemaks ajaks, näiteks kord nädalas. Nii mõistab laps, et raha on piiratud ning see ei teki lihtsalt vanemate rahakotti, kui millegi järele tekib tahtmine.   

Laps otsustas kulutada kogu raha kommidele? Olgu nii, aga kui ta soovib osta midagi lisaks, siis tuleta talle meelde, et nädala taskuraha kulus juba kommidele, kuigi ta võinuks osa millegi muu jaoks jätta.

Rohkem selliseid artikleid leiad meie blogi Rahaasjade Teabekeskuse lehelt.