Avalehele
JOIK – Eesti looduskosmeetika edulugu

JOIK – Eesti looduskosmeetika edulugu

JOIK on kaubamärk, mida tunneb ilmselt iga eestlane. 2005. aastal üsna valikuvaesele loodustoodete turule tulnuna jäid lummavalt lihtsa kujunduse ja ahvatleva lõhnaga küünlad hästi silma. Peagi lisandusid ka ilutooted ning mahedasõprade süda oligi vallutatud.

Loomulikult on ettevõtte ja tootmise käimalükkamiseks vaja enamat kui vaid sõrmenipsu. JOIKi asutajal Eva-Maria Õunapuul ei ole ka võlukepikest, küll aga palju pealehakkamist ja oskust vigadest õppida.

Tänavu täiskasvanuikka jõudev kaubamärk sai alguse õigusvaldkonnas töötanud Eva-Maria Õunapuu armastusest küünalde vastu. 2000. aastate alguses olid kõik Eestis müüdavad küünlad valmistatud parafiinist ja lõhnaküünalde valik väga väike. Kord aga juhtus ta internetist lugema, et küünlaid on võimalik valmistada ka looduslikust vahast.

„See tundus põnev ja siis sündiski otsus proovida ise küünlaid valmistada. Tegin neid esialgu enda tarbeks, kuid kuna sõbrad-tuttavad, kes küünlaid nägid ja proovida said, olid samuti vaimustuses, tekkis edasi mõte proovida küünlaid ka müügiks pakkuda,“ meenutab ta.

Ootamatu edu poelettidel

Selgus, et inimesi, kes olid kvaliteetsetest hästi lõhnavatest küünaldest puudust tundnud, leidus palju ning huvi osutus ootamatult elavaks. Mõne ajaga kasvas ettevõtmine juba nii suureks, et muutuski hobist põhitööks. Küünalde kõrvalt tutvus noor ettevõtja ka looduskosmeetika põneva maailmaga ning praegu ongi JOIK juba rohkem tuntud kosmeetikabrändina.

Ettevõttele nime valides lähtus Õunapuu soovist kanda edasi põhjamaisust, lihtsust. „Kusagilt kerkisid silme ette virmalised ja sealt kaudu looduslähedase saami rahva traditsiooniline laul joig. Joigumise kaudu antakse edasi meeleolu ja tundeid. Joigumine kannab endas traditsioone, aga samas areneb ja kohandub ajaga,“ selgitab ta.

Õunapuu nimetab JOIKi loomist ja arendamist õppimise teekonnaks. „Kõige põnevam on kahtlemata olnud tootearendus. Seal on olnud palju väljakutseid, kuid ka palju kordaminekuid, mis teevad rõõmu,“ sõnab ta toodete kohta, mis on nii Eestis kui ka rahvusvaheliselt aasta aasta järel võitnud hulga auhindu, mille üleslugemiseks jääb sõrmedest puudu. Näiteks on viimastel aastatel kiita saanud päikesekaitsekreemid, aga ka isepruunistuvad tooted, käte-, keha- ja näokreemid. Ka Õunapuu ise on JOIKi loomise ja vedamise eest tunnustust leidnud, pälvides 2011. aastal parima noore naisettevõtja tiitli.

„Võime öelda, et meie klient on inimene, kes väärtustab loomulikkust ja looduslikkust – ta ei taha muutuda kellekski teiseks, vaid rõhutada enda tugevaid külgi. Ta otsib kosmeetikatoodet, mis oleks tõhus, ja usub looduse võimesse. Aga talle meeldivad ka hetked endale, emotsioonid ja rõõm ilusatest asjadest, lõhnad ja värvid,“ iseloomustab JOIKi looja oma toodete sihtgruppi.

Nutikus, paindlikkus ja vältimatud riskid

Selge on aga ka tõsiasi, et kulisside taga tuleb paratamatult rinda pista raskustega. Algusaastatel olid suurimad väljakutsed sobivate tootmisvahendite ja -viiside leidmine, sest väiketootjale valmislahendusi ei pakuta, samuti materjalide ja pakendite seast valikute tegemine.

„Ei ole saladus, et enamasti kehtivad materjalitootjatel küllaltki kõrged miinimumkoguse nõuded, mis käivad alustaval väiketootjal üle jõu. Tuli olla nutikas ja võtta mõnes kohas ka riske, kuid õnneks tasusid need ära. Nüüd aga näeme jällegi üha pikenevaid tarneaegu ja ka kohati päris meeletuid hinnatõuse, mis seavad oma väljakutseid,“ toob ta ilmekaid näiteid kiiresti muutuvatest oludest ning sellest, kui julge ja paindlik tuleb lahendusi otsides olla.

See, et leitud vastused on hästi toiminud, paistab kätte ettevõtte praegusest seisust. Tallinna külje all Saku vallas tegutsevas JOIKis töötab 19 inimest; peale nimekate auhindade on JOIK Organicu sarjal esimese Eesti brändina olemas kontrollitud loodustoodete sertifikaadid Ecocert COSMOS; ettevõttega teevad rõõmuga koostööd Eesti parimad kunstnikud ja disainerid, kelle käe all valmivad erikujundusega pakendid ja advendikalendrid; firma mullune käive ulatus pea 1,66 miljoni euroni, millest ligikaudu 80% tuli Eestist, ülejäänud eksportturgudelt, peamiselt Soomest, Hollandist ja Austriast, ning sel aastal oodatakse põnevusega, kuidas läheb uue koostööpartneriga kaugel Lõuna-Koreas.

Rohepööre aitab kasvule kaasa

Kuigi põhirõhk on Eesti turul, teeb meeskond aktiivselt tööd ka brändi tugevdamiseks välisturgudel. Õunapuu sõnul ei ole see sugugi lihtne, sest konkurents on ülitihe ning inimeste teadvusse jõudmine on pikaajaline ja keeruline töö. „Samas on looduskosmeetika järjest populaarsem, inimesed väärtustavad üha rohkem loodussõbralikke lahendusi nii toodete koostise kui ka pakendivaliku osas, mis annab jällegi meile kui sertifitseeritud looduskosmeetikatootjale paremaid võimalusi,“ sõnab ta.

Oma panuse JOIKi kasvupotentsiaali realiseerimisse on andnud ka Swedbank, kes rahastab ettevõtte põhipangana firma uue lao- ja tootmishoone ehitust. „Swedbanki puhul hindame meeldivat ja toetavat suhtumist ning nõustamist, kõik küsimused on saanud kiire ja konstruktiivse lahenduse,“ on firmajuht panga kui koostööpartneriga rahul.

Kõikidele alustavatele ettevõtjatele soovitab JOIKi looja ja eestvedaja julget pealehakkamist. „Ei tasu karta teha esimest sammu. Kindlasti on oluline paindlikkus, kohanemisvõime ning oskus ka vigadest õppida, mitte neist ära ehmatada. Kuigi teistelt on alati õppida, siis edu toob siiski enda unikaalne idee või toode või siis oskus teha midagi paremini kui teised. Seega on minu peamine soovitus teha oma asja – seda, mis meeldib ja milles oled tugev. See toob ka edu.“

Märksõnad: Ettevõtlus