
Kohe kohv toob ühte tassi kokku kunsti ja teaduse
28.04.2025
„Ütleme nii, et see on lahustuv kohv, mis ei maitse nagu lahustuv kohv. Kohe üldse mitte.“ See lause Kohe kohvi kodulehel lausa pakatab enesekindlusest! Vaatame lähemalt, millist revolutsiooni saab lahustuva kohvi vallas teha, kui toeks on biokeemia ja molekulaarbioloogia teadmised.
2015. aastal maandus Johan Rohtla kohviröstikotta Coffee People, päris selgelt teadmata, et sellest saab paik, mis järgmistel aastatel hakkab muutma ta elu. Nüüd on ta seal osakoormusega kvaliteedijuht, kuid samas asutanud päris oma ettevõtte Coffee Crystal OÜ, mille brändi Kohe kohvi tooteks on lahustuv kohv ning esimene suurem turg asub teisel pool maakera Lõuna-Koreas. Vägev teekond!
Aga liigume tagasi algusesse.
Lahustuva kohviga kipub ikka koos käima eelarvamus, et see pole nagu „päris“ – vajaka jääb nii maitsest kui ka kvaliteedist. See intrigeeris ka biokeemia ja molekulaarbioloogia haridusega Johanit. Coffee People tööandjana andis talle mõnusalt vabadust kohvi veidi lähemalt uurida.
„Ühe sellise projekti raames uurisime 2017. aastal TFTAK-i laboriga kohvi keemilist koostist, kui tekkis idee – proovida luua lahustuv kohv, mis on tervislik, kvaliteetne ja maitsev,“ selgitab ta. Tulemus ületas igasuguseid ootusi. Johan otsustas ideega edasi liikuda, toeks põhjalikud valdkonnateadmised, mis lubasid tal suure osa arendustööst ise ära teha.
Idee vajab parajat tõmbeaega
Kuigi Johan asutas ettevõtte 2017. aastal, jõudis ta ekspordini alles seitse aastat hiljem. Põhjus on elegantselt lihtne: ettevõtte eesmärk ei olnud tulla turule järjekordse kiire ja odava tootega, vaid pakkuda lahustuvat kohvi, mis on maitsev ja tervislik ning vastab kvaliteedilt erikohvi standardile. „Teha kõrgekvaliteedilisest toorainest teadust – see ei käi üleöö!“ lisab Johan muiates.
Vahepealne aeg kulus toote arendamiseks ja katsetamiseks, brändi väljatöötamiseks, tootmishoone ja tehnika soetamiseks, automatiseerimise täiustamiseks jne. Nagu hea kohv vajab ka ettevõte parajat tõmbeaega, et selle sisu mõjule pääseks. Lühidalt, Johan ja ta koostööpartner Jordan Vähesoo soovisid, et brändist õhkuks innovatsiooni.
Hea toote lööb särama ilus pakend. Brändikeelt töötas ettevõte välja mitu aastat ning katsetamist oli palju. „Lõpplahendus päädis disainiga, kus kasutame Robert Berdanilt tellitud mikroskoopiafotosid kofeiinikristallidest, et näidata kohvimaailma ilu veel lähemalt ja vahetumalt,“ selgitab Johan. Selle tulemusena sündis puhta joonega funktsionaalne pakend, mis püüdis pilku ka disainikonkurssidel.
Katsetades sünnib sobiv tasakaal
Nagu ikka tekkis peagi klassikaline dilemma, kas teha kõik ise või usaldada osa tööd kellegi teise hoolde. Ning nagu sageli juhtub, valisid Johan ja Jordan esmalt esimese tee. „Ettevõtte algusaastatel püüdsime ise teha kogu protsessi, sealhulgas külmkuivatust,“ selgitab Johan. „Kui aga meie seitsmes vaakumpump otsad andis, saime aru, et mõistlik on keskenduda oma tegevustele ning osa tegevusi võib teenusega sisse osta.“ Seega said nad praktikas peagi selgemaks, kuidas oma aega ja energiat on mõistlik jaotada.
Seda toetab ka teadlik otsus hoida ettevõte praegu väikesena, Johan ja Jordan tegutsevad kahekesi. Johan lisab: „Ma arvan, et meid hoiab koos see, et täiendame teineteist väga hästi ning see loob hea sünergia.“ Niisiis tasub ettevõtluses leida enda kõrvale see inimene, kes aitab kõrvaldada sinu puudujääke ja vastupidi.
Praktiliselt poolelt rõhutab Johan, et tuleks ära kasutada kõik nutikad rahastamisvõimalused. Kohe kohv sai esimese rahasüsti EIS-i innovatsiooniosaku fondist. „Järgmiseks tuli appi investor, kes meisse usub. Lisaks oleme üritanud hoida püsikulud võimalikult madalal, soovitan seda teha kõigil alustavatel ettevõtjatel,“ lisab Johan.
Kohviaroom levib Eestist maailma
Kvaliteetne lahustuv kohv, mida toetab detailideni viimistletud brändikeel – kas see ei ole ehk väga kitsa niši toode? Kui aga süüvida, selgub, et mitte siis, kui näha kohe algusest peale turuna maailma. Ning esmalt täpsemalt – Lõuna-Koread. Miks maakera kuklapool? „Lõuna-Korea sai valitud esimeseks, kuna seal juba juuakse 80 protsenti kohvist lahustuvalt ning samal ajal on nõudlus kvaliteetse kohvi järele suur ja kasvav,“ selgitab Johan.
Muidugi on Kohe lahustuv kohv saadaval ka Eestis. Kõige lihtsam on tellida veebilehe kaudu, aga kohvisõbrad leiavad need ka kvaliteetsematest kohvikutest Tallinnas ja Tartus ning matkasõbrad Matkaspordi poodidest.
Praegu on ettevõtte fookus Lähis-Ida turul. Ning eksporditurgude otsimise kõrval jätkub hoogsalt ka innovatsioon – järgmise tootena on plaanis välja tulla lahustuva piimakohviga.

Swedbankis on äriga alustamine lihtne. Tule vaata lisa meie alustava ettevõtte lehelt.
Finantsteenuseid pakub Swedbank AS. Tutvu tingimustega ja pea nõu.