Avalehele
Vähem on rohkem – Eesti rõivabrändi Marimo näide

Vähem on rohkem – Eesti rõivabrändi Marimo näide

Kiirmood, impulssostud, riidekapp, mis ajab üle ääre, aga selga ei ole ikka midagi panna. Kas tuleb tuttav ette? Saab ka teisiti, hoolivamalt nii enda kui ka keskkonna suhtes ning olles samas alati stiilne. Salasõna on siin kapselgarderoob – ja hea näide Marimo Fashioni rõivavalik.

Marimo (tuletatud fraasist „Mari mood“) on Eesti rõivabränd, mille lõi 2010. aastal värske Tallinna Tehnikaülikooli materjalitehnoloogia magister, ülikooli kõrvalt disaineri ja rätsepana töötanud Mariliis Pikkar. „Olin juba keskkoolist saati unistanud rõivabrändi loomisest. Ettevõte sündis sisuliselt kohe pärast ülikooli, kuna tol ajal oli majanduskriis ning ülikooli lõpetajatel ei olnud lihtne tööd leida,“ räägib Mariliis. Ettevõtte algusajal töötaski ta paralleelselt Eesti Kunstiakadeemias rahvusvahelise moeprojekti juhina.

Viimased kümme aastat üksnes Marimole pühendunud disainer annab nüüd tööd seitsmele inimesele ja toetab jätkusuutlikku tarbimist, luues kestvat ja kantavat kõrgmoodi ning pakkudes klientidele stilistikanippe ja kapselgarderoobi loomise nõu. Kapselgarderoob tähendab, et garderoobis on piiratud hulk esemeid, mis on loetud värvitoonides ja mida saab mitmel moel kombineerida. Nii võib riiete vähesusest hoolimata kokku panna palju look’e. Näiteks pakub Marimo vaid seitsmest esemest koosnevat garderoobi, mida saab kanda 23 moel ning 12 esemest komplekti 48 kandmisviisiga.

„Oleme keskendunud haute couture’i tehnikate kasutamisele, luues kvaliteetsetest materjalidest klassikalisi ajatuid rõivaid, mida saab kanda aastaid. Minu jaoks on oluline, et meie rõivad ei jääks kappi seisma, vaid neid kantaks võimalikult palju kordi. Mul endal on Marimo rõivaid, mida olen kandnud seitse-kaheksa aastat igapäevaselt ning need näevad endiselt välja kui uued,“ jutustab ettevõtja.

Made-to-measure-teenus Eestist maailma

Kuigi Marimo butiik ja ateljee asuvad hubases Tallinna vanalinna hoovis, jõuavad rõivad naisteni üle maailma, sest ettevõte on traditsioonilise käsitöö ühendanud sotsiaalmeedia võimalustega, olles oma vallas üks uuenduste eestvedajaid. Mõne aasta eest hakkas Marimo veebis pakkuma made-to-measure-teenust ehk võimalust tellida kollektsiooni rõivaid kliendile sobivat värvikaarti järgides rätsepatööna ka üle veebi. Sellest on nüüdseks kujunenud Marimo üks suuremaid konkurentsieeliseid rahvusvahelisel turul.

Marimo Fashioni turg on üleilmne: firmal on kliente 19 riigis Eestist Austraalia ja USA-ni. Eriti personaalsest lähenemisest aga annab tunnistust fakt, et kliendile minnakse appi ka koju, asugu see või Austrias. „Käisime märtsis külas püsikliendil, et aidata kaardistada ta riidekappi: mis tal on olemas ja millised tooted sinna tootevalikust lisada, et luua just tema vajadustest lähtuv ajatu ja toimiv garderoob,“ kirjeldab Mariliis õhinal põnevat ülesannet.

Marimo kliendid on edukad, end ise üles töötanud, valdavalt üle 35-aastased naised ning eesmärk on loomulikult jõuda veel rohkemate naisteni, et aidata neil end tunda oma kehatüübi ja nahatooniga sobivates rõivastes iga päev hästi ja enesekindlalt. Lisaks kuluks siis hommikuti vähem aega rõivastumisele ning võib keskenduda enda jaoks kõige tähtsamatele asjadele elus.

Unistus jõuda printsessi rõivavalikusse

„Salaunistus on juba mõnd aega olnud, et ühel päeval võiks Marimod kanda Kate Middleton,“ avaldab Mariliis lootust. Samuti on soov üle maailma kasvatada püsiklientuuri ning tuua turule mitu uut tootegruppi. Selle kõige saavutamiseks käibki tootearendus ja kasutatakse ka sotsiaalmeedia võimalusi.

Marimo meeskonnast rääkides kasutab Mariliis vaid ülivõrdeid. „Oleme tiimiga parimas võimalikus kohas,“ ütleb ta. „Meeskonna liikmed on oma ala professionaalid ning meid ühendab kirg luua kliendile väärtust, seda nii kvaliteetsete rõivaste, laitmatu rätsepatöö kui ka personaalse kliendisuhtluse ja turunduslikult loodud lisandväärtuse aspektist.“ Rõõmu teeb, et töötajad klapivad hästi ka inimestena, jagades sarnaseid väärtusi ja tegeledes sarnaste hobidega.

„Oma ettevõttes vastutad 100% selle eest, et kogu meeskonnal oleks tööd ning ettevõttel palgapäeval võimalik töötajatele palgad välja maksta. Vähem tähtis ei ole töötajate rahulolu, meeskonna ühisele eesmärgile pühendumine, suure pildi nägemine ja suuna hoidmine selle saavutamiseks,“ sõnab Mariliis. Ta lisab, et suurim vahe ettevõtjaks olemise ja palgatöö vahel peitubki tohutus vastutuses ja sellega kaasnevas stressitasemes.

Paindlikkus, vastupidavus ja jaks oodata ära õige aeg

„Ettevõtlus on üks pidev eneseareng ja enda proovilepanek,“ jätkab ta. „Üks meeldejäävamaid väljakutseid minevikust on kindlasti see, et pulmaliste nimel olin ühel suvel 56 tundi järjest magamata, et kõik külalised ja pruutpaar rõivad õigel ajal kätte saaksid. Nende üleval oldud tundide ajal otsustasin, et tiimi tuleb suurendada, et selliseid asju rohkem ei juhtuks, ning nii ka läks.“

Üks suurimaid ettevõtjana õpitud oskusi on tema sõnul paindlikkus: kuidas jääda eesmärkidele kindlaks, kuid arvestada samal ajal kliendi vajadustega ning kuulata tiimi ja koostööpartnerite soovitusi.

Samasse valda kuulub ka vastupidavus, et ettevõtte algusaegadel raskustele mitte alla anda. „Kui unistus on maailma väärtust juurde luua tegevuse kaudu, mis on endale hingelähedane, siis tuleb arvestada, et raskeid hetki tuleb ette palju ning nendega tuleb lihtsalt tegeleda. Olen õppinud, et kui miski ei lähe algselt nii, nagu oled soovinud, siis ei ole selleks õige aeg,“ sõnab ta. Näiteks toob Mariliis luhtunud esimese katse saada EAS-ilt eksporditoetust. Tagasi mõeldes sai ta aru, et ettevõte ei oleks selleks tol hetkel veel võetud sihtideni küündinud. Samuti läks 2019. aastal alustatud ekspordiga – kui see juhtunuks varem, ei oleks Marimo meeskond ega tehniline võimekus tema hinnangul selleks veel valmis olnud.

Vaatamata kõigile raskustele aga on Mariliis siiralt rõõmus ja uhke selle üle, et on loonud toimiva ettevõtte ja kaubamärgi, mis on saavutanud rahvusvahelise klientuuri usalduse ja lahendab üle maailma suurepäraste naiste probleeme, olles Eestisse loonud ka hulga töökohti.

Swedbanki klient saab Marimo Fashioni e-poes www.marimofashion.com ja butiigis 25% soodustust toodete tavahinnast (v.a kinkekaardid ning Treasure Box tooted).