Ekspert selgitab: Millal eelistada autolaenu, millal on aga õigem valida liising?
Igal aastal soetatakse Eestis uuena või müüakse pruugituna edasi kümneid tuhandeid sõidukeid. Ainuüksi möödunud aastal müüdi statistikaameti andmetel Eestis üle 50 000 sõiduauto, mis on 7% rohkem kui 2023. aastal. Kui väike osa antud tehingutest tehakse tasudes kohe täishinna, siis valdava enamuse ostude juures on üheks osapooleks ka finantsasutus, kes pakub sõiduki ostu finantseerimiseks autolaenu või liisingut. Kuigi pealtnäha on tegu kahe sarnase lahendusega, on tegu siiski eri nüanssidega valikutega.
“Peamine antud lahenduste sarnasus seisneb selles, et nii autolaen kui liising lubavad pärast ostulepingu allkirjastamist kliendi jaoks uue autoga koju sõita. Kuid see ei tähenda, et laen ja liising oleks samaväärsed – üks neist on mõeldud eeskätt soodsamate ja kasutatud sõidukite ostjale, kes soovivad rohkem kontrolli, teine aga pigem uue auto ostjale, kes hindab paindlikkust ja kohati ka madalamaid kulusid,” selgitas Swedbanki erakliendiliisingu valdkonnajuht Karin Saar.
Mida tähendab autolaen?
Autolaenu puhul saab sõiduki uueks omanikuks laenuvõtja ning tal on pea täielik kontroll selle üle, mida valitud auto või mootorrattaga teha. Näiteks ei kaasne autolaenuga ostetud sõiduki puhul kohustust ostu kaskokindlustusega kaitsta, kuigi eksperdid seda siiski soovitavad. Ühtlasi saab autolaenuga osta sõidukeid, mille hind algab 3000 eurost, seega sobib see hästi ka vanemate kasutatud autode jaoks.
“Tegemist on üsna klassikalise laenuga. Laenusumma makstakse välja, klient saab sõiduki osta 30 päeva jooksul ja registreerida Transpordiametis enda nimele ning seejärel tuleb teha igakuised tagasimakseid, mis koosnevad põhiosast ja intressimaksest. Vastavalt lepingu tingimustele saab teha ka ennetähtaegseid tagasimakseid ning vajadusel leping varem lõpetada,” rääkis Saar. Swedbank pakub seesugust laenu vahemikus kolm kuni kolmkümmend tuhat eurot ja seda kuni seitsmeks aastaks.
Liising sobib uuemate sõidukite puhul
Autoliising on peamiselt mõeldud uuemate sõidukite ostmiseks, mille hind algab 10 000 eurost. Erinevalt autolaenust ei ole liisingu puhul sõiduki maksimaalne hind piiratud, tulenedes selle asemel liisinguvõtja finantsvõimekusest. Liisingu puhul on kogu lepinguperioodi vältel sõiduki omanikuks pank, auto tuleb kaitsta kaskokindlustusega ning lepinguperioodi lõpuks ei tohi auto vanus ületada 15 aastat.
“Liisingu puhul saab valida kahe võimaluse vahel. Esimeseks on kapitalirent, mille puhul saab liisinguperioodi lõpus klient auto omanikuks. Teiseks valikuks on aga kasutusrent, mis lubab liisingu lõppedes vana auto müüjale tagastada ja valida järgmise auto, et sõiduk oleks alati uueväärne ja vastaks kliendi muutuvatele vajadustele,” lausus Karin Saar. Sealjuures peab liisingus olev sõiduk olema alati kaetud kaskokindlustusega, mis suurendab kliendi kindlustunnet.
Saare sõnul sõltub finantseerimisvahendi valik lõpuks sellest, mida klient kõige rohkem väärtustab, milline on auto hind ja mida soovitakse teha tulevikus. “Liisingu intressimäär on enamasti soodsam ning kui plaan on ka edaspidi sõita pigem uueväärsete autodega, siis on see ka parem valik. Kui aga tegu on vanema sõidukiga või soovitakse esimesest päevast olla auto ametlik omanik, siis on paremaks valikuks autolaen,” lõpetas Saar.
Ülevaade populaarsematest valikutest
Käesoleva aasta liisinguturgu on tugevalt mõjutanud aasta algusest kehtima hakanud mootorsõidukimaks. Kokkuvõtvalt on näha, et kasutatud autode turg on olnud uute autode omast mõnevõrra aktiivsem. Keskmine liisinguga soetatava auto hind on 34 000 eurot. Swedbank pakub võimalust ka registreerimistasu finantseerida liisinguga ning sellisel juhul lisandub registreerimistasu auto hinnale.
Populaarsemad margid on jätkuvalt Toyota, Škoda, KIA ja Volkswagen. Uute autode osas eelistatakse hübriidmootoriga mudeleid, aga ka pistikhübriidid koguvad vaikselt populaarsust ning elektriautode osakaal püsib stabiilsena.