Mida pidada silmas, et e-poest tellides petta ei saaks?
Sel kuul keskendutakse populaarses Facebook´i grupis Kogumispäevik garderoobile. Tihtipeale on e-poest riiete ja jalanõude tellimine soodsam ja mugavam kui tavapoest ostmine ning seetõttu kasutab seda võimalust üha rohkem inimesi. Millised ohud e-poes aga valitsevad ja kuidas end selle eest kaitsta?
Üha kasvav trend on see, et tavapoodi kasutatakse tihtipeale hoopis soovitud rõiva või jalanõu proovimiseks. Lõpuks tehakse ost siiski e-poest, kus sama toode võib olla tunduvalt soodsama hinnaga. Eriti veel sooduskampaaniate ajal, mil on võimalik säästa sadu eurosid.
Samas ei tasu ostuotsust teha mõtlematult, sest vastasel korral võivad tagajärjed olla valusad. Mida pidada silmas e-poest tellimisel?
1. Veendu veebipoe turvalisuses
Enne ostukorvi kinnitamist tuleb selgeks teha, kas tegemist on turvalise ostukeskkonnaga. Kõige lihtsam viis selleks on otsida veebipoest turvalise ostukoha märgist, mis näitab tarbijale, et tegemist on nõuetele vastava internetipoega. Teine võimalus on kontrollida internetipoe usaldusväärsust E-Kaubanduse Liidu kodulehelt.
Enne ostu tee selgeks ka see, kas veebipood kuulub era- või juriidilisele isikule. Selleks vaata, kelle pangakontole tuleb toote või teenuse eest raha kanda (eraisiku või firma arvele) ning kontrolli, kas ettevõte on registreeritud äriregistris. Kui müüjaks on eraisik, ei kehti tootele või teenusele seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused (pretensiooni esitamise õigus, 14-päevane taganemisõigus, jne). Lisaks ei saa eraisikult ostes probleemide korral tarbijakaitseameti poole pöörduda.
Mõistlik oleks uurida kaupmehe tausta ka internetist. Nii võib erinevatest foorumitest ja artiklitest leida infot selle kohta, kas müüja on usaldusväärne või esineb kaupmehega korduma kippuvaid probleeme
Lisaks eelista veebipoode, kelle veebiaadressi alguses sisaldub s-täht (https). Riskide minimeerimiseks tasub ka päevased kaardimaksete limiidid hoida sellises suuruses, et igapäevaostud saaks sooritatud, kuid võimaliku kaardi väärkasutuse korral oleks kahju väiksem.
2. Maksa kaardiga ja veendu, kas kaupa saab ka tagastada
Veebipoes ostude eest tasumiseks on mitmeid erinevaid võimalusi (pangalingi kaudu, arve alusel, pangakaardiga). Ebaausa kaupleja otsa komistades on kaardiga tasudes suurem võimalus ette makstud summa panga abiga tagasi saada, sest tehingu detailidele on ligipääs kergem. Sellisel juhul tuleb tasutud summa tagasi saamiseks pöörduda pangakaardi väljastanud panga poole.
Üldreegel on, et probleemide korral leiaksid kaupleja ja tarbija omavahel sobiva lahenduse. Kui tarbija esitab kauplejale pretensiooni, siis on kauplejal kohustus sellele vastata 15 päeva jooksul. Kui omavahel lahendust ei leita või see tarbijat ei rahulda, siis on tarbijal õigus pöörduda asja kohtuväliseks lahendamiseks tarbijavaidluste komisjoni poole või kohtusse.
Tutvu tähelepanelikult ka kauba tellimistingimustega, seejuures pööra eriti suurt tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ja millised võivad olla lisakulud (posti- või teenustasud).
Veebipoe kodulehel peab olema selgesõnaliselt välja toodud ostuprotsessi kirjeldus: millised on ostja ja müüja kohustused ja vastutus, müügi- ja maksetingimused, tarneaeg, kohaletoimetamise võimalused. Kindlasti peavad olema välja toodud ka toote tagastamise tingimused. Eesti e-kaupmeeste tausta on võimalik uurida tarbijakaitseameti kodulehelt.
3. Ära kasuta võõrast arvutit
Kaardiandmeid sisestades on mõistlik kasutada usaldusväärset arvutit ja vältida ühiskasutuses olevaid masinaid. Kindlasti ei tohiks kaardinumbrit edastada võõrast arvutist, kus võib peituda informatsiooni salvestavaid programme. Ent ka oma koduarvuti turvalisuse eest tuleb regulaarselt hoolt kanda, et pahalased sealt kaudu andmetele ligi ei pääseks.
Kui kaardiväljavõttelt hakkavad silma tundmatud tehingud või on oht, et sellised tehingud võivad peagi aset leida, tuleks kaardi sulgemiseks kiiremas korras ühendust võtta pangaga.