Avalehele
Kuidas annab jätkusuutlikkusele mõtlemine alustavale ettevõtjale konkurentsieelise?

Kuidas annab jätkusuutlikkusele mõtlemine alustavale ettevõtjale konkurentsieelise?

Muutuvas maailmas tuleb ettevõtetel pöörata üha enam tähelepanu jätkusuutlikkusele. Alustava ettevõtja töölaual on rohkelt ülesandeid ja prioriteediks ettevõtte kasv, lisaks võib ESG mõiste ja kasu jääda kaugeks ja segaseks. Kas aga teadsid, et just varakult kestliku arengu põhimõtteid arvestades võid saada konkurentide ees suuri eeliseid?

Jätkusuutlikkus pole möödapääsmatu ainuüksi korporatsioonide, vaid ka väikeste ettevõtete jaoks. Ent mida jätkusuutlikkus ikkagi täpsemalt tähendab? Selle mõõtmiseks kasutatakse tavaliselt kolme mõõdet: keskkonnaalaseid (Environment), sotsiaalseid (Social) ja juhtimisalaseid tegureid (Governance), mis on tuntud kui ESG põhimõtted.

Need kolm mõõdet aitavad alustaval ettevõtjal vastata küsimusele, milline on tema vastutus keskkonna, töötajate, klientide, äripartnerite, investorite ja laiemalt ühiskonna ees. Vaatame lähemalt, millest ettevõtte mõju väljaselgitamist alustada ja millist majanduslikku kasu ESG põhimõtete integreerimine pakub.

Jätkusuutlikkusele tasub mõelda algusest peale

Kui maja on valmis, siis on vundamenti juba palju raskem ehitama hakata – sama põhimõte kehtib ka jätkusuutlikkuse kohta. Juba ettevõtja teekonna alguses tasuks oma visiooni integreerida jätkusuutlikkuse eesmärgid. Näiteks võib tootmisprotsesside hilisem keskkonnasõbralikumaks muutmine nõuda investeeringuid, mida saanuks vältida siis, kui alguses oleks valitud säästlikud meetodid.

Jätkusuutlikkuse eesmärgid tuleks siduda ettevõtte enda mõjukohtadega. Mida see täpsemalt tähendab?

Kõik ettevõtted avaldavad millelegi või kellelegi mõju ning mõjukohad sõltuvad ettevõtte tegevusalast. Kui oled kodus sushi’t valmistav ettevõtja, saad kontrollida näiteks, kui palju tekib toidujääke või kui keskkonnasäästlikult suudad toitu klientidele tarnida. Kuigi sageli seostatakse ESG-d just keskkonnaga, siis tegelikult on selle tähendus märksa laiem. Näiteks rõivadisaini valdkonnas on sageli määravaks see, kuidas koheldakse ja tasustatakse oma tootmistöötajaid. Mõjukohti on oluline kaardistada, et anda nii oma kollektiivile kui ka välistele huvipooltele mõista, et tegutsetakse teadlikult ja võimalusel ka teaduslikel alustel. Mõjukohti kaardistamata võidakse langeda nii rohepesu süüdistuste kui ka muu põhjendatud kriitika alla.

Mõjufaktoreid kaardistades tulevad appi tööriistad

Alustava ettevõtjana võib olla raske mõista, milliseid valdkondi sinu ettevõtte tegevus enim mõjutab. Seepärast on internetis tasuta saadaval nutikaid tööriistu, näiteks Swedbanki ESG mõjude hindamise tööriist, mis aitavad teekonnale hoo sisse lükata. Tööriista kasutamiseks tuleb esmalt valida oma ettevõtte tegevusvaldkond, seejärel saad ülevaate ettevõtte tegevusala kõige olulisematest mõjufaktoritest. Teave kuvatakse keskkonna, sotsiaalsete ja juhtimisalaste faktorite lõikes.

Näiteks viinamarjaveini tootmisega alustav ettevõtja näeb kiiresti, et keskkonna vaates peaks ta fookuses olema energiakasutus ja reovee käitlemine, sotsiaalsest küljest saab ta aga võtta vastutust müügitavade ja tootemärgistuse vallas. Juhtimisalastest teguritest väärib tähelepanu tarneahela juhtimine. Mõistagi ei anna tegevusvaldkond ettevõtte kohta sageli piisavalt infot, mistõttu on tööriistad mõeldud andma esialgset suunda. Lisaks tuleb tähelepanu suunata nendele faktoritele, mis otseselt ettevõtte tegevusala riskides ei kajastu.

ESG põhimõtted toetavad majanduskasvu

Innovatsiooni ja edu poole pürgiva alustava ettevõtja jaoks on ESG põhimõtete integreerimine oma töösse moraalselt õige, aga ka üdini strateegiline otsus, mis toetab ettevõtte pikaajalist konkurentsivõimet. Viimane puudutab eriti finantseerimist, sest jätkusuutlik ettevõte saab tulevikus pangast parematel tingimustel laenu. Näiteks pakub Swedbank juba praegu soodsa intressiga laenu energiatõhusa ärihoone ehitamiseks, renoveerimiseks või ostmiseks.

Toon näite oma tutvusringkonnast. Üks mu üks sõber asutas peoteenindusettevõtte. Tänu targale jäätmemajandusele, tarneahela kaardistamisele ja energiasäästule keskendumisele on ta nüüdseks säästnud tuhandeid eurosid ja võitnud uusi kliente. Ta mõtles oma tegevuse hoolikalt läbi, keskendudes ka detailidele, näiteks kasutas oma baarides pillirookõrsi. Ta nägi muutustes võimalusi, kuigi ta ettevõtte fookus ei olnud jätkusuutlikkus. Edu võtmeks oli algusest saati paika pandud süsteem, mille abil ta on mõõtnud ka oma edusamme.

Kõige aluseks on andmed

Jätkusuutlikkuse teemadega tegelemine aitab sul ettevõtjana märgata kohti, kus oma ressursse tõhusamalt rakendada. Võluvõtmeks on andmed, mis aitavad kuludel silma peal hoida ning läbi mõelda, kas nende kuluridade juhtimine võiks tuua ka majanduslikku kasu. Ühed juhtimist vajavad andmeread on seotud sinu toote või teenuse kasvuhoonegaaside heitmetega.

Ka siinkohal ei pea sa jalgratast leiutama, sest sinu käsutuses on mitu vabavaralist tööriista, nagu Tallinna Tehnikaülikooli, Eesti Pangaliidu või Kliimaministeeriumi kasvuhoonegaaside jalajälje kalkulaatorid. Väga võimalik, et arvutusmudelid paistavad alguses veidi hirmsad. Ent need tasuvad lähemalt uurida – arvestades, et need aitavad koguda andmeid, mille põhjalt saad teha otsuseid, mis toetavad kestvat arengut ja toovad ka reaalset majanduslikku kasu.

Swedbankis on äriga alustamine lihtne. Tule vaata lisa meie alustava ettevõtte lehelt.