Avalehele
Alustava ettevõtja väljakutse: kuidas leida oma esimene töötaja ja teda hoida?

Alustava ettevõtja väljakutse: kuidas leida oma esimene töötaja ja teda hoida?

Kiiresti kasvavas äris ei jõua asutaja paratamatult kõiki rolle enam ise täita. Niisiis peab ta varem või hiljem hakkama inimesi juurde palkama. Kuidas leida töötajat, kellele usaldada osa oma kohustusi? Ning kui ta on leitud, siis mil viisil kindlustada, et koostöö oleks pikaajaline?

Töötajad on ettevõtte kasvu võti, sest just nendega saab jagada vastutusrohkeid ülesandeid ja igapäevaseid olmekohustusi ning küsida neilt väärtuslikku nõu. Väikeettevõtja tegutseb oma töötajatega nii piltlikult kui ka päriselt külg külje kõrval. Siin on kolm soovitust nii õige inimese leidmiseks, hoidmiseks kui ka töösuhte arendamiseks.

1. Värvates rõhu alustava ettevõtte eelistele

Küllap tundub paljudele ettevõtjatele, et seda õiget ja head inimest on ütlemata keeruline leida. Seega alusta läbimõeldud töökuulutusest: kirjelda võimalikult täpselt rolli sisu ja eesmärke ning hea oleks, kui tood välja ka palgavahemiku. Keskendu enda ootuste kõrval ka sellele, mida sul on vastu pakkuda: palk, arenguvõimalused, töökeskkond, kolleegid, hüved… Sellega annad huvilistele ootustest ja võimalustest selge pildi.

Arvesta, et edu võti on enda tugevuste osav rõhutamine, mitte õhulossi müümine. Alustava ettevõtjana on sul arusaadavalt keeruline konkureerida suurettevõtete pakutava töötasuga, mistõttu leia tööle kandideerijate tähelepanu võitmiseks teisi eeliseid. Näiteks eriti paindlik töögraafik ja kodukontori võimalus või suurem panustamine töötaja arengusse ja alles karjääritee alguses olevate kandidaatide eelistamine. Mõtle läbi, mis võimalikule töötajale võiks oluline olla, ja rõhu sellele töökuulutuses.

Töötajate otsingul on parim reklaam sõbra või tuttava soovitus. Seega uuri esmalt lähedastelt, ega nemad ei tea kedagi, kes otsib uusi väljakutseid. Samuti pea meeles, et otsides oma teist, kolmandat või kümnendat töötajat, võid olla kindel, et sinu praeguse töötaja kogemus määrab, kas su töökuulutusele reageerivad asjalikud huvilised. Jutud heast tööandjast levivad kiiresti ja kujunevad tulevikus üheks värbamise alustalaks.

2. Mõtesta, milline töökultuur aitab töötajaid hoida

Kui õige inimene leitud, on ees järgmine väljakutse: tema hoidmine. Töötajad jälgivad tööturgu tahes-tahtmata. Nii jääb silma või kuuldub kõrvu, kui mõni teine tööandja eriti positiivselt silma paistab. Kuidas teha kindlaks, et oled enda töötajale parim võimalik tööandja?

Ehk oled kuulnud ütlust, et töötajad tulevad ettevõtte pärast, aga lahkuvad juhi tõttu. Selles on paraku tõepõhi all. Ülemuse ja kolleegidega peavad suhted klappima. Heade suhete aluseks on ettevõtte tugevad väärtused ja hea töökultuur. Väikeettevõtjad on üpris erilised tööandjad. Nimelt on sul varrukast võtta üks tugev eelis: isiklik tööandja ja töötaja suhe ning lähedane töökeskkond, mille loomiseks peavad näiteks suurettevõtted metsikult pingutama.

Proovi end oma töötajana ette kujutada ning mõtle, kuidas ta võiks vastata näiteks järgmistele küsimustele.

  • Kas tunnen, et minu panus ettevõtte käekäiku loeb?
  • Kas töövõitude tähistamiseks võetakse aega?
  • Kas saan lapse koolietenduse jaoks võtta aja suurte süümepiinadeta?

Loo selline keskkond, kus töötamist sa ise töötajana naudiksid. Kui oled varem palgatöötajana mõistnud, milline on sinu unistuste töökeskkond, siis mis võiks olla parem plaan, kui just nüüd, ettevõtjana, seda ellu viia?

3. Suuna pilk arengule: mida saaksid paremini teha

Väga laia pintsliga maalides võib öelda, et personalitöö koosnebki kahest poolest: õigete töötajate leidmisest ja nende hoidmisest. Pärast esimesi värbamisi, aga eriti siis, kui selja taga on pikem töösuhe, oled saanud juba rohkelt õppetunde. Olgu need positiivsed või negatiivsed, rakenda need enda kasuks!

Arengu võti on mõista, kuidas läheb praegu ja kuidas võiks minna tulevikus. Seega suhtle oma töötajatega regulaarselt. Uuri tööle võetud inimestelt hiljem, mis neile värbamise ajal meeldis. Kas sa jätsid intervjuul avatud mulje? Milline tunne jäi neile sinu suhtumisest töötasusse, -graafikusse või -kultuuri? Kas reklaamisid enda kui tööandja eeliseid veenvalt? Ning kas see ettekujutus erines reaalsusest või klappis sellega hästi?

Tihti unustatakse just väiksemates ettevõtetes pärast aasta möödumist uurida, mis on need osad tööst, millega on töötaja väga rahul või mis võiks olla veidi paremini. Sellised soovitused on väärtuslikumad kui kuld.

Ent pea meeles, mõtted võivad ajaga muutuda. Soovitan soojalt töötajatega regulaarselt ausaid ja avatud vestlusi pidada – ei piisa kord aastas toimuvast ametlikust arenguvestlusest. Nii nagu ootad äri kasvatades oma töötajatelt kiiret kohanemisvõimet, ole ka ise muutusteks avatud.

Swedbankis on äriga alustamine lihtne. Tule vaata lisa meie alustava ettevõtte lehelt.