Avalehele
Konkurendid võivad ka sinu äri edendada

Konkurendid võivad ka sinu äri edendada

Ettevõtluses, nagu eluski, on oluline leida tasakaal – liigne enesekindlus paneb sind rivaale alahindama, vähene usk ja pidev konkurentide poole kiikamine võib aga olulise osa sinu ettevõtte potentsiaalist varju jätta. Kuidas leida konkurentsis tasakaal taoliselt, et see oleks edasiviiv jõud?

Varem oleme soovitanud alustaval ettevõtjal analüüsida konkurentide tegevust nii äriideed kraadides kui ka turundusstrateegiat luues, kuid konkurentidel silma peal hoidmine on tegelikult kasuks kogu äri vaates. Ettevõtluses võivad inspireerivad, tegusad ja julged konkurendid aidata ka sinu äril edeneda, kui oskad nende tegevust analüüsida ja oma visiooni parimate praktikate abil kohandada.

Usu, aga kontrolli

Kui arvad, et sinu idee on ideaalne ja enneolematu, siis kontrolli esmalt, millised tooted on selles valdkonnas juba patenteeritud. Infot leiad Patendiameti veebilehelt leiutiste, patentide ja kaubamärkide andmebaasidest. Kui selgubki, et selline või sarnane toode või teenus on juba olemas, ära heida meelt. Mõtle sellest kui võimalusest luua midagi veel paremat, kliendi jaoks mugavamat või laiemale kasutajaskonnale kättesaadavamat. Sinu konkurendil võib olla suurepärane toode, aga kui seda on keeruline leida, kohmakas tellida või ebamugav kasutada, on seis malelaual sinu kasuks. Suurepärase ideega ja kuldaväärt tootega sama oluline on selle kättesaadavus, kasutajasõbralikkus ja, ausalt öeldes, ka lihtsus.

Võtame näiteks meie põhjanaabrite tubli toote Nokia, millel oli juba 2004. aastal puutetundliku ekraaniga nutitelefoni prototüüp. Ettevõtte juhid ei näinud selles aga perspektiivi ega arendanud seda edasi. Nende skeptilisus püsis isegi siis, kui kolm aastat hiljem tuli Apple välja esimese iPhone’iga. Praegu on puutetundlik telefon igapäevane kaaslane, mis on tunnistus sellest, kui oluline on ettevõtluses olla ettenägelik ja julge, isegi kui keegi teine on midagi sarnast juba teinud. Nagu malemängus võib ka äris üks strateegiliselt geniaalne käik tekitada hetkega matiseisu.

Analüüsi põnevusega

Kui oled oma äriidee potentsiaalis veendunud, siis konkurentide tegevuse ja turuolukorra põhjalik ja süsteemne analüüs võivad anda su sammule pikkust. Just siin tulevad appi struktureeritud raamistikud, tööriistad, mis aitavad sul kujundada kõige erapooletuma ja ausama pildi sinu ettevõtte potentsiaalist. Selline läbiproovitud tehnika nagu SWOT-analüüs (strengths, weaknesses, opportunities, threats) aitab sul mõista oma ettevõtte tugevusi ja nõrkusi, aga ka tuvastada väliseid võimalusi ja riske.

PEST-analüüs (political, economical, social, technological) laiendab vaatevälja õiguslikust ja majanduslikust aspektist, aga suunab mõtlema ka näiteks elustiilitrendidele, demograafilistele muutustele ja tehnoloogia arengule. Küsimused nagu „kas minu sihtgrupp kasvab või kahaneb?“ või „kas õiguskeskkond toetab minu arenguplaane?“ saavad sel moel vastused.

Sellised tööriistad on kui kompass alustavale ettevõtjale. Internet on nende väärtuslike ressursside leidmiseks hea varasalv ning pakub ligipääsu veel paljudele mudelitele, mis võivad aidata sinu äri tulevikku kujundada.

Vaata nii ette kui ka taha

Alustava ettevõtjana tasub silma peal hoida nii endistel, turult juba lahkunud konkurentidel, kui ka potentsiaalsetel tulevastel rivaalidel. Kui märkad, et mõni neist on turult lahkunud, siis enne kui rõõmustad, vaata olukorda teraselt, sest konkurendi kadumine ei pruugi alati olla julgustav märk. Äkki räägib see muutunud turuolukorrast, kliendi soovidest või muust säärasest, mis võib ka sinu äri mõjutada? Kas on aeg oma ärimudelile uuesti otsa vaadata või leidub siin hoopis mõni tarvilik õppetund?

Niisamuti ei tasu pärast edu saavutamist loorberitele puhkama jääda, sest kunagi ei tea, millal tuleb turule mõni võtmemängija, kes kogu pildi pahupidi pöörab. Ega traditsioonilised taksoettevõttedki osanud ette näha, milliseid muudatusi toob endaga Bolti (endise Taxify) laadi uuendusmeelne ja hoogne ettevõte. Missugune näeb välja sinu ettevõtet ümbritsev tulevik?

Hoia kliendil silm peal

Liigne keskendumine konkurentidele võib teisalt viia ettevõte ummikseisu, kus tundub, et kõigi teiste pakutav on kordades ihaldusväärsem. Tihti eeldatakse, aga enamasti ekslikult, et konkurendid mõistavad klientide ootusi ning suudavad luua turunõudmistele vastavaid lahendusi paremini.

Kuigi konkurentide tundmine on oluline, on veel olulisem pidevalt jälgida klientide soove, harjumusi ja muutuvaid käitumismustreid. Kui näed vaid endaga sarnaseid ettevõtteid ja jälgid pingsalt nende tegemisi, võib sul märkamata jääda, et tehnoloogia areng ning klientide armastus uue ja huvitava vastu on viinud nad ammu juba sinu juurest järgmiste teenusepakkujate rüppe. Ei ole just eriti mõistlik valgustada taskulambiga ainult vasakule-paremale, vaid tasub suunata see regulaarselt ka ettepoole. Nii näed, millised on maailma trendid, mis toimub klientide mõtetes ning kuidas nemad oma elu kujundavad. Sinul tuleb vaid õigel hetkel neile abikäsi ulatada.

Automatiseeri mõnuga

Kuidas tagada, et alustava ettevõtjana ei jääks sa muutuste voost maha? Internet pakub arvukalt tööriistu, mis aitavad sul kursil püsida.

Üheks viisiks, et mõista, kas liigud klientide soovidega kooskõlas, on mõne tööriista abiga otsingumahte jälgida, mis annab kerge vaevaga hea ülevaate sellest, mille vastu inimesed üle maailma huvi tunnevad ning mida enim otsivad. See aitab mõista klientide eelistusi eri hooaegadel ja piirkondades.

Alustava ettevõtja tiheda päevakava juures on oluline leida viise, kuidas oma elu lihtsustada ja infomürast oluline kätte saada ning ühtlasi oma konkurentidel silma peal hoida. Üks võimalus on automatiseerida oma uudisvoog, kasutades näiteks Google Alertsi, mis saadab märksõnade, valdkondade või konkurentide kohta regulaarseid teadaandeid.

Kuigi konkurents on edasiviiv jõud, ära kaota oma sihti. Just sinu ettevõtte visioonil ja unikaalsel ideel ongi määrav roll selles, miks sinu äri on eriline.

Swedbankis on äriga alustamine lihtne. Tule vaata lisa meie alustava ettevõtte lehelt.