Praktiline turundusnõu alustavale ettevõtjale
Alustaval ettevõtjal on alguses sada ametit, üks on neist turundaja. Kuidas turundusega alustada? Millele keskenduda? Kuidas edasi liikuda?
Turundus, eriti digiturundus, on nagu mitme peaga lohe. Nii kui midagi selgeks saad, on maailm juba muutunud ja sotsiaalmeediaplatvormid oma mängureegleid muutnud. Sotsiaalmeedia areneb ülehelikiirusel, kuid ka selles on mõned põhitõed. Võtame pulkadeks lahti olulisemad märksõnad, mis tasub alustaval ettevõtjal läbi mõelda: sihtgrupp, eelarve, ise tegutsemine vs ekspertide kaasamine ning veebitööriistade kasutamine.
Digiturundus on paljude esimene samm
Turundus ei ole mõistagi ainult sotsiaalmeedia – endiselt on telesaadetel reklaamipausid ja linnapildis reklaamtahvlid. Digiturundusel on siiski üks suur eelis. See ei nõua mahukat investeeringut. Instagrami profiili loomine on tasuta ning Facebooki või Google Adsidega alustades võib esialgseks „seemneks“ olla isegi viis eurot. Mõistagi on erandeid, ent reeglina on digiturundus alustava ettevõtja rahakotile kõige taskukohasem.
Kõige olulisem on muidugi teenus või toode ise. Sul võib olla imemaitsev söök, ent kui Google’i kaardirakendusest jääb mulje, et teenindus ei ole sõbralik, siis on turundusega seda raske päästa. Samas võib aus tagasiside olla väga väärtuslik. Kui tead, mis kliente sinu toote juures paelub, saad seda ka oma turundussõnumites ära kasutada.
Kus asub sinu esimene klient?
Enne kui asud tegudele, mõtle oma sihtrühmale. Esialgu võid mõelda isegi ühele konkreetsele inimesele või inimtüübile, kellele su toode või teenus sobib. Kui sa ei ole päris kindel, siis loo alustuseks persoona, kujuteldav klient koos tema hobide, harjumuste ja omapäradega. Kasuta otsingus märksõna „marketing persona template“ ja alusta tema kokkupanekust.
Seejärel leia üks digikanal, kus sinu persoona kõige tõenäolisemalt aega veedab. Kuna kasutajaharjumused muutuvad pidevalt, uuri just praegust seisu nii Facebooki, TikToki, Instagrami kui ka YouTube’i kasutajate kohta. Kui oled sobivaima kanali leidnud, keskendu esialgu just sellele ühele kanalile. Igal platvormil aktiivne olemine käib üle jõu isegi suurtele ettevõtetele.

Paku turundusest huvitatud sõbrale katsetamisvõimalust
Igati aus on endale tunnistada, et sa teeksid turunduse asemel midagi muud. Äkki õnnestub sul leida usaldusväärne abiline, kes aitab innukalt sinu alustava ettevõtte turundust üles ehitada? Tema saab omakorda vastu võimaluse oma oskusi katsetada.
Ehkki lihtsamad sammud on (digi)turunduse vallas igaühele jõukohased, on siiski suurepärane, kui sul on abiks keegi, kes sellest valdkonnast tõsiselt huvitub. Sellised inimesed on valmis jälgima trende, mõtlema välja uusi lahendusi ja hindama nende tulemuslikkust.
Eristu turundus- ja visuaalse keelega
Kindlasti tasub heita pilk konkurentide tegevusele – ikka jälgimaks, kuidas nende seas silma paista. Näiteks tasub valida konkurentidest erinev värvi- ja disainiskeem. Inspiratsiooni võid koguda ka välismaistelt tegijatelt. Kasuta otsingus märksõnu, mis sinu äri kõige paremini kirjeldavad, ning leia ettevõtted ja kontod, kes sinu maitsega klapivad.
Võta appi veebitööriistad
Menüüde, hinnakirjade või tootereklaamide loomiseks ei ole vaja tingimata värvata disainerit, fotograafi või kujundajat. Paljud tööriistad on tasuta ja ootavad, et vaid ise katsetaksid.
Kujundamiseks sobib näiteks Canva, kus saad mõne minutiga luua visuaale täiesti tasuta. Valida saad nii fontide, fotode kui ka teiste kujunduselementide seast. Uudiskirja saatmiseks on alustajatele tihtipeale tasuta või soodsa hinnaga pakette, kus uudiskirja saajate limiit on mõnikümmend inimest. Katseta julgelt ka ChatGPT-d või teisi tehisintellekte, mis aitavad sul jõuda esimeste tulemusteni kiiremini. Näiteks suudab ChatGPT luua üllatavalt arukaid sotsiaalmeediastrateegiaid või korrigeerida ingliskeelseid tekste.
Tunned, et vajad siiski abi? Kaasa spetsialist!
Kui sinu tutvusringkonnas ei leidu digiturundajaid ning sul endal puuduvad selleks aeg ja huvi, siis mõtle professionaali kaasamise peale. Eestis on palju spetsialiste, kelle jaoks on turundus kirg ja töö üheskoos. Mõtle ka sellele, kui palju oled valmis turundusse investeerima, sest alustaval ettevõtjal on iga euro loetud.
Ekspertide kaasamine ei pruugi tähendada suurt kulu. Paljud teenusepakkujad on valmis pakkuma esimest koosolekut tasuta. Nii saate läbi arutada sinu vajadused ja eesmärgid. Vahel selgub, et turundusstrateegia tehakse ühiselt, kuid plaani elluviimisega tuleb ettevõtja ise suurepäraselt toime. Professionaalidega jääks ära ka aja- ja rahakulu, mis tekib siis, kui su enda esimesed reklaamkatsetused ebaõnnestuvad.
Turundusega tasub igal juhul kursis olla. Internetis on palju tasuta ja tasulisi koolitusi, mis annavad häid juhtnööre alustavale ettevõtjale.
- Koolitusprogrammi „Õpi koos Google’iga“ eestikeelsed koolitused katavad digiturunduse põhitõdesid.
- Maakondlike arenduskeskuste võrgustiku lehelt leiad oma kodukohas toimuvad alustava ettevõtja baaskoolitused, mis maksavad enamasti alla 100 euro ja katavad muuhulgas turunduse teemasid.
- Zone’i Veebiakadeemia videoloengud on just paraja pikkusega, et end tasapisi täiendada.
- Lisaks vaata platvormide lehekülgi, sest enamik neist pakub tasuta koolitusi. Nii leiab Meta ja Google’i platvormilt hulgaliselt nõuandeid ja videoid, mis aitavad sind turundusteekonnal edasi.
Kui vajad veidi innustust ja juhendamist, kuidas oma äriga algust teha, siis uuri kasulikke nõuandeid Swedbanki alustava ettevõtja blogist. Ettevõttele pangakonto avamise ja sooduspakkumiste kohta vaata siit.