Avalehele
Ettevõte asutatud ja vajad turundusnippe?

Ettevõte asutatud ja vajad turundusnippe?

Alustav ettevõtja on nagu Hunt Kriimsilm, kel üheksa ametit. Üks neist on turundus, mis on hea äriidee edu alus. Millele turunduses keskenduda, kui vabu tunde päevas on vähe? Kust alustada, kui sotsiaalmeedias tegutsemine lihtsalt ei ole üks neist üheksast lemmikametist?

Turundusmaailm võib tunduda nagu must auk või mitme peaga lohe – hakkad õppima üht platvormi või trendi ja kohe tekib kaks uut asemele. Tõsi, sotsiaalmeedia tundub tõesti arenevat helikiirusel, kuid ka selles on mõned aegumatud põhitõed. Võtame pulkadeks lahti mõned märksõnad ja dilemmad, mis on alustaval ettevõtjal hea läbi mõelda: sihtgrupp, eelarve, ise tegutsemine vs. ekspertide kaasamine ning veebitööriistade kasutamine.

Digiturundus on soodne, ent visiitkaardiks on päriselu

Turundus ei tähenda mõistagi ainult sotsiaalmeediat – endiselt on telesaadetel reklaamipausid, linnapildis jäävad silma reklaamtahvlid ja raadiost kõlab reklaame laulude vahele rohkem, kui tahaksime. Ehkki kõigel sellel on oma koht, on digiturundusel üks suur eelis: see ei nõua mahukat investeeringut. Kui välimeedia või telereklaami hind küündib tihti isegi sadadesse või tuhandetesse eurodesse, siis Instagrami profiili loomine on tasuta ning Facebooki või Google Adsidega alustades võib esialgseks „seemneks“ olla isegi viis eurot. Mõistagi on siin erandeid, ent alustava ettevõtja rahakotile on üldiselt digiturundus kõige taskukohasem.

Isegi kui otsustad alustada digiturundusest, pea siiski meeles, et veeb ja päris elu on tihedalt seotud. Võta arvesse kõiki kanaleid, kus klient infot saab. Sul võib küll olla imemaitsev söök, ent kui Google’i kaardirakendusest jääb huvitatud kliendile mulje, et teenindus ei ole sõbralik, siis tuleb meenutada kuldtõde, et sageli on parim turundus hoopis suust suhu leviv soovitus.

Lisaks pea meeles, et kuigi turundus võib olla digis, siis pole ettevõtja jaoks midagi väärtuslikumat kui kliendi aus tagasiside. Kui oled teada saanud, mis kliente sinu toote juures paelub, siis saad seda ka oma turundussõnumites ära kasutada!

Tee selgeks, kus sinu sihtgrupp aega veedab

Kes on sinu toote või teenuse potentsiaalne klient? See teadmine on turundusstrateegia loomisel sama oluline kui majal vundament. Nii nagu jätkusuutliku moe austajat ei leia tõenäoliselt kiirmoepoodidest, ei ole ka Facebooki, Instagrami, TikToki või Youtube’i kasutajaskond ühesugune. Kõik need platvormid pakuvad oma võimalusi: ühed inimestele, kes soovivad vaadata pea filmipikkusega videoid, teised neile, kes tahavad sõprade igapäevaeluga kursis olla või hoopis tööl lõunapausi ajal lühiklippe sirvida.

Kui sinu sihtgrupp on pigem noor inimene ning oled valmis videoid filmima ja trende jälgima, tasub silm peal hoida TikTokil. Kui oled fotograaf, kes tahaks fookuse seada portfoolio näitamisele, siis on hea valik Instagram. Veebist leiad eri platvormide kasutajate ja omaduste kohta kasulikku lisainfot.

Kuid äkki ei ole sa sihtgrupis siiski päris kindel ja seetõttu on raske kanalit valida? Siis loo alustuseks persoona – kujuteldav klient koos ta hobide, harjumuste ja omapäradega. Kasuta otsingus märksõna „marketing persona template“ ja alusta tema kokkupanekust.

Paku turundusest huvitatud sõbrale katsetamisvõimalust

Kui jutt kanalitest, ideedest ja trendidest ajab pea ringi käima, siis on ehk igati aus endale tunnistada, et teeksid parema meelega midagi muud. Äkki õnnestub sul leida usaldusväärne abiline, kes aitab innukalt sinu alustava ettevõtte turundust üles ehitada? Ning tema saab omakorda vastu võimaluse oma oskusi katsetada.

Ehkki lihtsamad sammud on (digi)turunduse vallas igaühele jõukohased, on siiski suurepärane, kui sul on abiks keegi, kes sellest valdkonnast tõsiselt huvitub. Sellised inimesed on valmis jälgima trende, mõtlema välja uusi lahendusi ja hindama nende tulemuslikkust.

Eristu turundus- ja visuaalse keelega

Kui tundub, et turundus oleks küll täitsa põnev väljakutse, aga ideid napib, siis heaks mõtteks on koguda näiteks välismaiste tegijate lahendustest inspiratsiooni. Kasuta otsingus märksõnu, mis sinu ärivaldkonda kõige paremini kirjeldavad, ning leia ettevõtted ja kontod, kes sinu maitsega klapivad.

Lisaks heida pilk konkurentide tegevusele – ikka jälgimaks, kuidas nende seas silma paista. Näiteks tasub valida konkurentidest erinev värvi- ja disainiskeem: kui konkurendist florist on oma reklaamide põhivärviks valinud punase ja kuldse, proovi midagi muud. Või kui konkurendist kodukokk paneb turunduses rohkem rõhku toorainele, võiks sinu fookus olla hoopis toidu välimuse esiletoomisel.

Võta appi veebitööriistad

Kas teadsid, et professionaalsete visuaalide – näiteks menüüde, hinnakirjade või tootereklaamide – loomiseks ei ole enam ammu tingimata värvata disainerit, fotograafi või kujundajat, kui oled valmis ise katsetama? Tänapäeval on alustajal ettevõtjal võimalik kasutada paljusid tööriistu, mis on saadaval tasuta.

Näiteks saad Canva kujunduskeskkonnas vaid mõne minutiga luua täiesti tasuta visuaale – valida fontide, elementide ja fotode seast. Kui soovid hakata esimestele klientidele saatma uudiskirja, on alustajale tihtipeale tasuta või soodsa hinnaga pakette, kus uudiskirja saajate limiit on mõnikümmend inimest. Katseta julgelt ka näiteks ChatGPT-d või muud tehisintellekti, mis saab aidata välja mõelda postituste tekste, luua sinu juhiste järgi üllatavalt arukaid sotsiaalmeediastrateegiaid või korrigeerida näiteks ingliskeelseid tekste. Arvesta siiski, et eesti keeles oled sina veel kindlasti soravam!

Tunned, et vajad siiski abi? Kaasa spetsialist!

Kui sinu tutvusringkonnas ei leidu sotsiaalmeedia huvilist ning sul endal puuduvad selleks aeg, huvi ja võimalused, siis mõtle professionaali kaasamise peale. Eestis on palju korraliku kogemusega spetsialiste, kelle jaoks on turundus kirg ja töö üheskoos. Küll aga mõtle kindlasti enne umbkaudne eelarve läbi, sest alustava ettevõtja jaoks on iga euro arvel.

Ekspertide kaasamine ei pruugi ilmtingimata tähendada suurt väljaminekut. Esiteks on paljud teenusepakkujad valmis pakkuma esimest koosolekut tasuta. Nii saate läbi arutada su vajadused ja eesmärgid. Ehk selgub näiteks, et ekspertide meelest on mõistlik, kui nad abistavad sind turundusstrateegia loomise juures, ent plaani elluviimise ja postituste tegemisega tuleksid juba ise suurepäraselt toime. Teiseks jääb kohe algusest peale eksperte kaasates ilmselt ära aja- ja rahakulu, mis alustajal ühel hetkel nagunii tekiks, kui mõned esimesed reklaamikatsetused ebaõnnestuvad.

Olgu sinu valikud millised tahes, on alati hea mõte end harida. Internetis on palju tasuta ja tasulisi koolitusi, mis annavad häid juhtnööre alustavale ettevõtjale.

  • Koolitusprogrammi „Õpi koos Google’iga“ eestikeelsed koolitused katavad digiturunduse põhitõdesid.
  • Maakondlike arenduskeskuste võrgustiku lehelt leiad oma kodukohas toimuvad alustava ettevõtja baaskoolitused, mis maksavad enamasti alla 100 euro ja katavad muuhulgas turunduse teemasid.
  • Zone’i Veebiakadeemia videoloengud on just paraja pikkusega, et end tasapisi täiendada.
  • Lisaks vaata platvormide lehekülgi, sest enamik neist pakub tasuta koolitusi. Nii leiab Meta ja Google’i platvormilt hulgaliselt nõuandeid ja videoid, mis aitavad sind turundusteekonnal edasi.

Niisiis asu julgelt katsetama ja vaata ka lisa meie alustava ettevõtte lehelt.