Tagasi
Ohutu ja tervislik kodukontori-kultuur

Ohutu ja tervislik kodukontori-kultuur

Kodukontor on tulnud, et jääda – paljud on tõdenud, et kontor-kodukontor hübriidi kavatsetakse kasutada ka tulevikus. Vestlesime Swedbanki töötervishoiu ja -ohutuse valdkonna juhi Katrin Meosega, et kaardistada kodukontorite ergonoomikanõuete puudujääke. Samuti kogusime olulisi juhiseid kodukontori töökorralduse parendamiseks.

Mida kodukontori töökeskkonna loomisel silmas pidada?

On oluline üle vaadata, et peamised ergonoomikanõuded oleksid ka kodukontoris täidetud.

Kodukontori tervislikumaks muutmiseks vajad:

  • korralikku töötooli, mis toetab Sinu keha;
  • silmade kõrgusele ulatuvat kuvarit;
  • eraldiseisvat klaviatuuri (mitte sülearvuti oma) ja arvutihiirt;
  • regulaarseid pause ja piisavalt liikumist.

Milliseid juhiseid kodukontoris töötamisel kasutada, et vältida tööstressi?

Ülemäärast tööstressi aitab vältida kokkulepitud päevarutiin ja selle selge kommunikeerimine kolleegidele. Ka pausid ja olulised isiklikud tegemised tuleks panna kalendrisse kirja, et teised näeksid, millal oled vaba ja millal mitte. Ajule tuleb pakkuda vaheldust, mis kodukontoris tähendab piiri tõmbamist töö ja eraelu vahele- nt tööpäeva alustamine ja lõpetamine kindlal ajal. Hea nipp on planeerida endale mõni meeldiv tegemine kohe pärast tööpäeva lõppu, siis on lihtne üleminekut teha!

Enda vajaduste eest tuleb hoolitseda ka laiemalt: lisaks vaimsele pingutusele peame oma keha ka füüsiliselt ära väsitama, sest siis tuleb hea uni, mis omakorda lõõgastab ja teeb järgmise päeva palju produktiivsemaks.

Kuidas kodukontoris paremini keskenduda?

Tekita endale töötamise koht ja vabane häirivatest teguritest. #Kogumispäeviku podcastis on külas käinud Konmari meetodi õpetajad – selle Jaapani kunsti kohaselt aitab korrastamine väga hästi keskendumisele kaasa. Taustahelidest vabanemiseks tasub mõelda taustamuusikale või müra summutavatele kõrvaklappidele. Lisaks aitab keskendumine ühele ülesandele korraga. On tõestatud, et süvenemine ja ühe asja ära tegemine on palju efektiivsem ja kvaliteetsema tulemusega kui mitme asjaga paralleelselt tegelemine.

Milliseid läbipõlemise märke peaks töötajad kodukontoris töötades silmas pidama? Ja mida nende märkamise puhul tegema?

Esimesed läbipõlemise märgid:

  • rõõm kaob ära ning inimene hakkab pühenduma järjest rohkem tööle ja unustab kõik meeldiva (sõbrad, hobid jms);
  • „süütenöör“ jääb lühikeseks – näiteks reageeritakse kõigele kiiresti ja äkiliselt;
  • muutused unes: kui tekivad raskused soovitatud unetundide täis saamisel, siis tuleb väga tõsiselt oma olemasolevad rutiinid üle vaadata ja spetsialistiga nõu pidada.

Pingutused peavad vahelduma lõõgastusega- see on parim viis enese hoidmiseks. Ohumärkide märkamisel tasub mõelda, kuidas oma päevadesse tuua juurde seda, mis päriselt rõõmu pakub? Kindlasti ei tohi ära unustada ka lõõgastumist- mõnele sobib meditatsioon, mõnele sportimine, lugemine või hoopis tore õhtu sõpradega jne.

Milliste probleemidega Swedbanki töötajad koroonaviiruse pandeemia ajal kõige tihedamini tervisesaadikute ja töökeskkonnaspetsialistide poole pöörduvad?

Koroonapandeemia on kestnud üle aasta ning töötajate küsimused on ajas muutunud. Algul oli palju küsimusi seoses isikukaitsevahenditega (maskid, kindad jms), sest me ei olnud harjunud neid kasutama. Seejärel lisandusid ergonoomia teemad – kuidas ikkagi kodukontor enda järgi kohandada? Rõõm on näha, et väga palju on kasvanud inimese terviseteadlikkus ja sellega seoses tuleb küsimusi meie tervisekindlustuse kasutamise ning töötervishoiuarsti kontrolli kohta. Ja nagu ühiskonnas, nii ka meil, on oluline teema vaktsineerimine. Tore on näha, et meie inimesed mõistavad hästi, et enda vaktsineerimisega saab igaüks kaasa aidata ühiskonna taasavamisele.

Mida saab lugeda kodukontoris tööõnnetuseks?

Tööõnnetuseks loetakse õnnetust, mis juhtus töö ajal ja tööülesandeid täites. Kodukontoris on esmane vastutus ohutu ümbruse eest just inimesel endal. Siin oleme omalt poolt palju toetanud just inimeste teadlikkuse tõstmisega, et nad teaksid millele tähelepanu pöörata ja mida õnnetuse vältimiseks ära teha. Meil juhtub õnneks tööõnnetusi harva, kuid varasematel aastatel on murekohaks olnud kukkumised ja komistamised. Niisiis kontrolli üle, kas Sinu töökoha ümbrus on vaba näiteks juhtmetest ja vaibaservadest, mis võivad tekitada ohtliku olukorra.

Kuidas kodukontoris tööpäeva jooksul piisavalt liikuda? Kas tööajal õues jalutamas käimine on lubatud?

Piisav liikumine on ehk vaat et kõige olulisem teema. Kontoris saame seda ise veidi utsitada – näiteks kolleegiga kohvile minnes saab märkamatult samme juurde. Ka juba tööle tulemine on liikumine. Kuid kodukontoris tuleb ise neid teekondi endale teadlikult juurde planeerida – mõni teeb hommikul ja õhtul tiiru õues, et ümber lülituda. Teised leiavad ülesse need koosolekud, millel saab osaleda  telefoniga õues jalutades. Viimast muidugi eeldusel, et kõrvaklapid peas liiklemine on ohutu nii endale kui ka teistele. Kolmandad on enda päeva trenniampsud sisse planeerinud. Oluline on, et kõik leiaks endale sobiva ja ka meeldiva lahenduse!

Mida teha, kui ma ei saa kodus töötada, sest pole selleks sobivat ruumi või tingimusi?

Pea julgelt nõu oma juhiga. Swedbankis oleme koduste tingimuste parendamiseks omalt poolt võimaldanud töövahendite koju laenamist. Väga populaarne on ka kontoris väljavahetatava mööbli taaskasutusse võtmine (suve)kodukontoris. Mõnikord on vaja väikeseid muudatusi, mida ehk teised ei oskagi Sulle pakkuma tulla – koos juhi ja töötervishoiu tiimiga on nii mõnedki mured lahenduse saanud. Oluline on, et Sa ei jääks probleemidega üksi ja räägiksid oma vajadustest, sest jagatud mure on pool muret.

Märksõnad: Katrin Meos, Kodukontor