
Swedbanki uuring: Eesti kaupmehed panustavad kasvule, kuid kulud söövad kasumit
Swedbanki 2025. aasta kaubandusuuringu tulemused näitavad, et Eesti jaekaubandusettevõtted lähevad aasta viimasele neljandikule vastu pigem ettevaatliku optimismiga. Pool ettevõtetest ootab müügitulu suurenemist, kuid kasumilootused on selgelt nõrgemad: kasvu prognoosib veidi üle kolmandiku (38%), pea sama suur osa vastanuist (35%) arvab aga, et kasumlikkus hoopis väheneb.
Kaubandussektoril on Eesti majanduses oluline roll: ta on Eesti üks suuremaid majandusharusid ja tööandjaid ning loob töökohti ka teistes valdkondades. Jälgimaks sektori käekäiku ja arengusuundi, kutsus Swedbank taas ellu kaubandusettevõtete uuringu.
Värskest uuringust selgus, et müügimahud võivad küll suureneda, kuid kasum ei pruugi järele tulla. „Efektiivsuse parandamine jääb ettevõtjate jaoks oluliseks, kuid üha selgemalt tuleb otsida ka täiesti uusi viise, kuidas väärtust luua ja pikaajaliselt kasumlikkust tagada. Kasv ilma kasumita ei ole jätkusuutlik,“ kommenteeris Swedbanki kaubandussektori juht Maie Savtšenko.
Peamised faktorid, mis survestavad kaubandussektori kasumlikkust, on üüri- ja kommunaalkulude kasv (66%) ning tööjõukulude kasv (63%). See näitab, et vajadus kulude kontrolli all hoidmise järele on väga tugev. 58% hindas kasumlikkuse vähenemise põhjuseks sisseostetavate kaupade hindade tõusu ja sama paljud müügimahu vähenemist. Ettevõtjate jaoks on üheks keskseks teemaks konkurentsivõimelise hinna pakkumine (68%), kuna turu väiksus ja hinnatundlik tarbija sunnivad otsima lahendusi nõudluse languse perioodidel.
E-kaubanduses on probleemiks pooleli jäävad ostud
Kaubandusuuringu tulemused viitavad ka sellele, et digitaalne kohalolek ei ole jaekaubanduses muutunud ainuüksi kasvuvõimaluseks, vaid ellujäämise eelduseks. 67% ettevõtetest tegutseb juba praegu e-kaubanduses ehk enamik kaupmehi on müügikanalid viinud osaliselt või täielikult internetti. 50% vastanutest plaanib järgmise kahe aasta investeeringud suunata just e-poega seonduvasse.
E-kaubandusega seotud ettevõtete jaoks on probleemiks ka pooleli jäävad ostud. Kuigi umbes poolel e-poodidest jääb katkestatud ostude määr alla 20%, kogeb märkimisväärne osa kaupmehi siiski, et kliendid ei vii tehinguid lõpuni. Savtšenko sõnul võib selle taga olla ostuprotsessi keerukus, ebamugav makselahendus või usaldusväärsuse puudumine. Seda huvitavam on fakt, et 47% vastanutest ei analüüsi, miks ost e-poes jäi lõpule viimata. Lisaks tunnetavad e-kaubandusega tegelevad kohalikud ettevõtted tugevat konkurentsi kolmandatest riikidest pärit platvormidelt, kus hinnad on madalamad ja turule tulek agressiivsem.
„E-kaubanduses ei too edu enam ainult toote olemasolu, vaid ka see, kui mugav, turvaline ja sujuv on ostukogemus. Digikanalite kvaliteet ja usaldusväärsus ning turvalised makselahendused on need, mis loovad püsiva konkurentsieelise,“ ütles Savtšenko.
Vajatakse inimesi, kes on näoga kliendi poole
Uuringust selgub, et sektoriti on tööjõupuudus väga erinev. Kui ravimite ja meditsiinitoodete jaemüügi ettevõtted hindasid viie palli skaalal spetsialistide puudust nelja palliga, siis rõivaste ja jalatsite ning ilu- ja tervisekaupade jaemüügi ettevõtted tööjõupuuduse käes üldiselt ei vaevle. Kokkuvõtvalt on kõige suurem nappus klienditeenindajatest (29%) ja müügiproffidest (28%) ehk inimestest, kes on näoga kliendi poole.
„Tööjõupuudust ei saa lahendada ainult uute töötajate palkamisega. Lahendus peitub pikemas plaanis, haridusse ja oskustesse investeerimises ning tehnoloogiate kasutamises, mis aitavad rutiinseid ülesandeid vähendada. Nii saavad olemasolevad töötajad keskenduda suuremat väärtust loovatele tegevustele,“ rõhutas Savtšenko.
Edu toob oskuslik spetsialiseerumine
Savtšenko hinnangul näitab kaubandussektori olukord, et ettevõtted tegutsevad pingelises, kuid võimalusterohkes keskkonnas. Kasumlikkust suruvad alla kulude kasv ja hinnakonkurents, samal ajal kui digitaalsed väljakutsed ja tööjõupuudus nõuavad järjest nutikamaid lahendusi. Tulevikus on suurem eelis ettevõtetel, kes suudavad ühendada müügimahu kasvatamise, kulude kontrolli ja investeeringud digikanalitesse ning töötajate arendamisse.
„Eesti jaekaubandus liigub edasi killustunud turul, kus edu ei too ainult skaalal kasvamine, vaid oskuslik spetsialiseerumine ja kohanemine. Praegune ebastabiilne majanduskeskkond nõuab ettevõtetelt julgeid, kuid läbimõeldud otsuseid,“ ütles Swedbanki kaubandussektori juht.
Swedbanki 2025. aasta kaubandusuuring korraldati Eesti jaekaubandusettevõtete seas, et saada ülevaade sektori ootustest ja väljakutsetest. Küsitluses osales 109 ettevõtet, kelle käive moodustab 25% kogu sektori käibest ning töötajate arv on kokku 10 858 inimest. Valim hõlmas nii toidu-, joogi- ja tubakatoodete müüjaid, rõivaste ja jalatsite müüjaid, ehitus- ja aiakaupade müüjaid kui ka elektroonika, kodu- ja sisustuskaupade ning ilu- ja tervisetoodete müüjaid.