Avalehele
Mida teha, kui lend hilineb või tühistatakse?

Mida teha, kui lend hilineb või tühistatakse?

Lähenevad pühad toovad lennujaamadesse tavapärasest suurema sagina. Lennureisil võib aga alati ette tulla ootamatusi, näiteks hilinemisi, tühistamisi või ülebroneerimisi. Kuhu pöörduda, et leida selles olukorras kiire lahendus?

Reisija Mattis jagas oma kogemust, kuidas tema Lufthansa lend Tallinnast Frankfurti algselt edasi lükati ja seejärel tühistati. „Teades, et sellistel puhkudel on lennufirmat telefonile saada võimatu, proovisin nende kodulehe vestlusakent ja see toimis väga hästi,” selgitas Mattis. „Mulle pakuti ruttu uus lahendus lennata Prahasse teise lennufirmaga, LOTiga, millega oleksin pidanud kohale jõudma sama päeva hilisõhtul.”

Kuigi Mattise LOTi lend Tallinnast väljus õigel ajal, siis Varssavisse jõudes hakati jätkulendu Prahasse edasi lükkama ning seejärel tühistati ka see. „Kõik reisijad said lennujaama LOTi letist hotelli ja takso kupongid ning meid tõsteti varahommikusele Praha lennule ümber,“ ütles ta. Kuigi päev hiljem Prahasse jõudmine ei nõudnud Mattiselt olulisi lisakulutusi, otsustas ta siiski taotleda lennufirmalt hüvitist tühistatud lendude eest. „Hüvitisetaotlus ka rahuldati ning sain lennufirmalt üsna hõlpsalt kompensatsiooni poole lennupiletite maksumuse eest,“ sõnas ta.

Mure korral tasub esmalt pöörduda lennujaama infolauda

Swedbanki reisikindlustuse valdkonnajuht Aleksei Žemkov ütles, et tihti helistavad reisijad lennu hilinemise või tühistamise korral esmajoones hoopis oma kindlustusandjale. Tegelikult on aga mõistlik pöörduda esmase info saamiseks lennujaama infolauda või võtta ühendust lennufirmaga, nagu seda tegi Mattis. „Kui lend hilineb või tühistatakse, vajab reisija esmalt praktilist abi, näiteks lennu ümberbroneerimist, majutust, transporti või söögikuponge ning nendega saab aidata lennu eest vastutav lennufirma,“ selgitas Žemkov. „Reisikindlustus sellist reaalajas tuge pakkuda ei saa, küll aga saab kindlustusettevõte anda vajadusel täpsemaid juhiseid, kuhu tekkinud murede korral pöörduda. Kui on selge, mida lennufirma hüvitab ja mida mitte, on õige hetk pöörduda kindlustusettevõtte poole, kes katab vajadusel tekkinud lisakulud vastavalt reisikindlustuse tingimustele.“

Ka Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus (ECC) näeb ette, et lendamisega seotud probleemide korral tuleb reisijal võtta alati esmalt ühendust lennufirmaga. ECC-i järgi on lennufirma näiteks kohustatud pakkuma tasuta toitu ja jooke, vajadusel ka majutust ja transporti, kui lend hilineb rohkem kui kaks tundi. Kui hilinemine on enam kui kolm tundi või lend sootuks tühistatakse, võib reisijal olla õigus nõuda lennufirmalt rahalist hüvitist.

Millal aitab reisikindlustus?

Swedbanki reisikindlustuse valdkonnajuht Aleksei Žemkov sõnas, et reisikindlustus on toeks olukordades, kus lennufirma pakutav lahendus ei kata kindlustusjuhtumiga seotud kulusid täies mahus. „Näiteks, kui lend hilineb üle 24 tunni ja tuleb teha lisakulutused transpordile või majutusele, saab kindlustus need hüvitada,“ lisas ta.

Kindlustus on vajalik ka teistes ootamatutes olukordades, näiteks kui inimene reisi käigus haigestub ja vajab arstiabi. „Sellisel juhul aitab kindlustus katta ravikulud, sealhulgas arsti määratud ravimite ja meditsiiniliste abivahendite soetamiseks kulunud raha,“ ütles ta. Reisikindlustusest on abi puhkudel, kui reisijaid tabavad ettenägematud tõrked, mille tõttu tuleb reis katkestada, aga ka varguse korral. Kui reisil peaks inimene sattuma varguse ohvriks, tuleb sellest kindlasti teada anda kohalikule politseile, kes väljastab juhtunu kohta tõendi, mida küsib ka kindlustusandja kahjujuhtumi menetluseks.

Kui pagasiga juhtub äpardus

Mõnikord tuleb lennureisijatel ette ka äpardusi pagasiga – näiteks hilinemist, kahjustumist või kadumist. Nende murede korral soovitab ECC pöörduda kohe lennujaamas vastavasse infolauda ning vormistada juhtunu kohta raport. Kui pagas on kadunud, selgitatakse infolauas välja ka selle asukoht. Kui pagas hilineb sihtpunkti, on reisijal õigus küsida lennufirmalt hüvitist hädavajalike kulutuste, nagu esmatarbekaupade, riiete või jalatsite eest. Kindlasti tuleb hoida alles kõik ostutšekid, millega tehtud kulutusi tõendada. Pagas loetakse kadunuks, kui see ei jõua kohale 21 päeva jooksul. Lennuvedaja vastutuse ülempiir pagasi kahjustamise, hilinemise või kadumise korral on 1600 eurot reisija kohta. Pagasiga seotud kaebused tasub esitada lennufirmale esimesel võimalusel, sest kahjude hüvitamist saab lennuvedajalt nõuda 21 päeva jooksul alates pagasi kättesaamisest.

Aleksei Žemkov soovitab reisile minnes viia end kindlasti kurssi nii lennufirma kui ka reisikindlustuse tingimustega ning mõelda läbi, kas hüvitiste limiidid katavad kõik vajadused. „Reisijad peaks hoidma alles kõik reisiga seotud dokumendid, nagu broneeringud, piletid ja tšekid,“ soovitas Žemkov. „Lennufirma ja kindlustuse tingimustega tutvumine aitab ootamatuste korral kiiremini ja efektiivsemalt tegutseda.“

Reisijad saavad oma õiguste kohta rohkem infot tarbija- ja tehnilise järelevalve ametist ning veebilehelt consumer.ee.