Avalehele
Chocolala asutaja Kristi Lehtis töötas Tartu Ülikooli teadlastega välja šokolaadi, mis on innovatsiooniks kogu šokolaadimaailmas

Chocolala asutaja Kristi Lehtis töötas Tartu Ülikooli teadlastega välja šokolaadi, mis on innovatsiooniks kogu šokolaadimaailmas

Enne Chocolala asutamist oli Kristi töötanud 15 aastat advokaadina, kuid pärast esimese lapse sündi soovis ta oma ellu muudatusi. Nii hakkas ta oma kaasa Youssefiga mõtlema, mis see muudatus võiks olla. Öeldakse, et teha võiks seda, mis meeldib ning Kristile oli alati meeldinud küpsetamine ja kokkamine, ja loomulikult šokolaad. „Me ei osanud Youssefiga alguses sellest mõttest – teha šokolaadi – midagi arvata,“ ütles Kristi. „Me ei teadnud, kas see on hea mõte või mitte või kas sellistele toodetele oleks üldse turgu.“ Sellele vaatamata otsustas Kristi astuda sammu tundmatusse, jätta senise karjääri ning teha teoks oma unistused. Kaaslaseks kirg, tahtejõud ning inspiratsioon loodusest. Kõik selleks, et teha inimesi õnnelikuks. „Alustasime vaikselt oma kahetoalises korteris ning õnneks on viie aastaga läinud päris kenasti,“ rõõmustab Kristi. 2018. aastal avas Chocolala oma tootmise ja vitriinpoe ajaloolises hoones Tallinna vanalinnas Suur-Karja tänaval, kus tegutsetakse tänini.

Kust te saate oma tooraine?

Kvaliteetne tooraine on meie jaoks kõige alus. Meie oad saabuvad looduse helde kingitusena viiest erinevast riigist: Brasiiliast, Jamaikalt, Madagaskarilt, Mehhikost ning São Tomé’st. Kuna oad on pärit erinevatest paikadest, on ka nende maitsed erinevad. Kasutame eelistatult maheuba. Kui peaksin ühe sõnaga Chocolala oavalikut iseloomustama, oleks see sõna „rikkalik“. Aga see rikkus on riigiti erinev ja see teeb nad kõik eriliseks. Samuti on mahe meie kakaovõi, roosuhkur, piimapulber, vanill, vürtsid ja päevalille letsitiin. Rääkimata marjadest, kuusevõrsetest ja kasemahla siirupist, mis kõik on pärit mahekasvukohtadest. Kus vähegi võimalik, kasutame kohalikku toorainet. Käime tihti ise looduses, et leida uusi ja ahhetamapanevaid maitseid.

Müüte oma tooteid ka e-poe vahendusel. Mis on teie jaoks e-poe peamiseks eeliseks kvaliteetseid maiustusi müües?

Praegu on e-poe eeliseks kindlasti võimalus kontaktivabalt müüa ning kliendil mugavalt kas pangalingi või kaardimakse abil osta, aga ma ise eelistan alati silmast silma müüki. Meie tavapood ei ole ainult selline koht, kus sa tuled ja ostad oma toote ja lähed ära. Meie poes on näiteks tasuta šokolaadimuuseum, meil on voolav šokolaadisein. Meie poes saavad inimesed ka elamuse, mitte ei tule ainult šokolaadi ostma. Läbi veebilehe püüame ka loomulikult seda elamust tekitada, kuid see ei ole kindlasti nii ehe kui päris poes.

Kas teie tooteid saab e-poest tellida ka kingituseks kellelegi teisele?

Jah. Saab küll. Meil on võimalik isegi kaart kingituse juurde lisada. Kirjutame kaardi ise valmis ning paneme pakile kaasa, vahet pole, kas tegu on sünnipäevaga, jõuludega või mõne muu olulise tähtpäevaga. Meil on tähtpäevade puhuks isegi spetsiaalsed šokolaadid erinevate sõnumitega.

Teie kodulehekülg on mugavalt ka inglise ja vene keeles. Kui tuntud olete te välismaal? Mis riikidest teie tooteid ostetakse?

Sellel aastal oleme oma tooteid eksportinud päris mitmesse riiki ja isegi suuremaid koguseid ettevõtetele, mitte ainult e-poe vahendusel. Näiteks Jaapanisse, Kanadasse, Austraaliasse, Ameerikasse. Aga ka e-poest oleme šokolaadi saatnud nii Ameerikasse kui Euroopa Liidu riikidesse.

Kui töine on teie jaoks saabuv pühadeaeg võrreldes ülejäänud aastaga?

Kusagil 40 protsenti meie müügist tuleb jõulude eel, mistõttu ettevalmistused pühadeks hakkavad üsna varakult. Jõulud on meie jaoks ikka elulise tähtsusega ning on hea meel tõdeda, et inimesed eelistavad Eesti tooteid. Meie jõulumüük on sellel aastal olnud palju suurem kui eelmistel aastatel.

Koroonaviirusest tulenevalt kutsutakse inimesi üles kaubanduskeskuste asemel pigem e-poode külastama. Kas saate oma kogemusest seda kinnitada? Kas olete sel aastal koroonast tulenevalt jõuludeks ka kuidagi teisiti valmistunud? Kui jah, siis kuidas?

Oleme tõesti. Me spetsiaalselt selle koroona pärast tegimegi uue e-poe, kus oleks lojaalsusprogramm ja võimalus uudiskirjaga liituda. Digiturunduse osa sai hästi läbi mõeldud. Uued tooted sai üles pandud. Kevadel hakkasime looma ja suvel sai valmis. Praegusel ajal on seda nii vaja, et saaks osta läbi e-poe ja see on töötanud väga hästi. Võrreldes meie vana e-poega on uuest e-poest sel aastal ostetud isegi 50 protsenti rohkem.

Jõuludel tehakse tagasivaateid möödunud aastale. Kui te nüüd vaatate mööduvat aastat, siis mis on need õppetunnid, mida jagaksite ka teiste ettevõtjatega?

Vaatamata sellele, et meil oli pood eriolukorrast tulenevalt suletud ning tööd polnud, panustasime veelgi rohkem tööle. Tuleb leida asju, mida saab arendada, parandada, mitte jääda kurvalt koju istuma. Meie tegime näiteks nii, et iga töötaja sai kodus teha iga päev šokolaadist uue retsepti ja tegi sellest ka pildi – oli selleks siis šokolaadikook või muu magustoit. Nendest retseptidest paneme aga kokku retseptiraamatu, mille plaanime ka välja anda. Inimestel oli tööd, mida nad said kodus teha. Nad tegid midagi, mida nad varem polnud teinud ning lõpuks tuleb see ärile ikkagi kasuks, kuigi alguses ei pruugi seda näha. Tuleb kiiresti kohaneda uute oludega ja leida alternatiivseid valdkondi, millega sellisel perioodil tegeleda. Lisaks läksin ise näiteks London Business Schooli kaugõppesse digiturundust õppima. Tuleb ennast arendada ja edasi õppida. Nii tekitad konkurentsieelise nende ees, kes otsustasid koju kurvastama jääda. Näen, et digiturundus on muutumas järjest olulisemaks. Kui seni pole ettevõtja sellest väga teadlik olnud, siis tasuks seda õppida.

Milline maius iseloomustaks seda aastat teie arvates kõige paremini ja miks?

Meie šokolaaditahvel piimhappebakteriga ME-3, mis on Tartu Ülikooli teadlastega välja töötatud piimašokolaad, sest alati peab olema valmis õppima ja ümber õppima, kohanema ning uusi lahendusi leidma ja see tahvel on innovatsioon terves šokolaadimaailmas. Kuskil mujal pole selle bakteriga šokolaadi tehtud.

Teil on erinevate maitsetega šokolaade ja komme. Millised teie valikus olevad maitsed sobivad hästi mõnusa jõulutunde tekitamiseks?

Jõulutunde tekitavad kindlasti piparkoogikomm, mille peal on piparkoogi pildid, siis šampanjakomm, mis on lihtsalt pidulik igaks hetkeks ning kuusevõrse komm, mis on jõulukuusemaitseline. Lisaks on meil hästi ilusaid jõulukarpe, mis mängivad instrumentaalset jõulumuusikat.

Kui te oleksite jõuluvana, siis millise magusa üllatuse te kindlasti Eesti perede kingikotti paneksite?

Šampanjakommi, et pakkuda üllatust ja pidulikkust. Ja et meeles oleks ainult hea.

 

Pühadeajal pole aktiivsed mitte ainult ausad müüjad, vaid ka petturid. Selleks, et saaksid stressivabalt jõuludele vastu astuda ning ostlemine oleks turvaline, soovitab Swedbanki eraisikute kaartide osakonna valdkonnajuht Kaari Aasrand järgida lihtsaid nõuandeid:

  • Ole nutikas ja kasuta e-poodide võimalusi. Eriti praegu, mil peame arvestama koroonaviirusest tingitud piirangute ja soovitustega.
  • Nii välismaa kui kohalike kaupmeeste e-poodides osteldes hoia silmad lahti ja otsi erinevaid kampaaniapakkumisi ja soodustusi. Ära kaota ka valvsust. Järgi lihtsaid reegleid, et e-poes ostlemine oleks turvaline.