Avalehele
Eksklusiivne intervjuu: speech coach David Beckett

Eksklusiivne intervjuu: speech coach David Beckett

8. detsembril toimub Tartus sTARTUp Day, kus esineb teiste seas ka David Beckett. Istusime TEDx speech coach’iga maha ja küsisime talt kõike seda, mis aitaks teha Sinul oma elu parimaid avalikke esinemisi.

David, sa oled maailmas väga hinnatud speech coach, kes on treeninud nii TEDx esinejaid, koolitanud aastate jooksul ligikaudu 5000 inimest ning treeninud rohkem kui 500 start-up’i andma nende parimaid esitlusi. Sa oled ilmselt selle aja jooksul näinud väga palju erinevaid esitlusi. Millised on Sinu kolm soovitust väga hea esitluse tegemiseks?

  1. Kõige olulisem on see, et saaksid aru, kellega räägid. Sellest sõltub lõppkokkuvõttes paljuski ka see lugu, mida sa rääkima hakkad. Loo enda publiku profiil. Mõtle, kes nad on, millest nad huvituvad, mis neid käima tõmbab, mida nad otsivad, miks nad sind kuulamas on? Erinevalt pikkadest korporatiivsetest presentatsioonidest, mis on enamasti lihtsalt info edasi andmine, on pitch’idel aga alati kindel üleskutse. Sestap on Sul seda lihtsam ette valmistada, kui sa mõistad, kellega sa räägid.
  2. Pitch’i ette valmistades peaksid sa väga konkreetselt mõtlema, mis on need asjad, mida sa tahad, et sinu 3,5 või 7 minutist kõlama jääksid. Mis on Sinu sõnum kuulajatele ja mida sa tahad, et nad teeksid? Kas nad peavad kuskilt midagi alla laadima, külastama sinu veebilehte, testima mingit toodet või kirjutama sulle hoopis tšeki?
  3. Räägi meile lugu, millel on konkreetne algus ja lõpp. Ole oma sõnumites struktureeritud ja selge. Paljud inimesed asuvad oma esitlust ette valmistama nii, et avavad PowerPointi või mõne muu programmi ning hakkavad slaide vorpima. Võta üks samm tagasi ja mõtle enda loo kui terviku peale.

Sa oled öelnud, et ükski esitlus ei peaks kestma kauem kui 7 minutit. Ometi näeme, et paljudes ettevõtetes tehakse presentatsioone, mis kestavad kordades kauem. Miks me kardame seda aega lühendada?

See on tegelikult muutumas. Järjest enam mõistetakse, et inimestel on muud teha, kui kedagi tund aega järjest kuulata. Paraku on aga tund aega kestvad presentatsioonid aastakümneid väldanud muster. Kuidas inimesed hakkavad esitlust enamasti tegema? Nad saavad korporatiivpõhja ja vaatavad, kuidas teised enne neid on olukorra lahendanud ning hakkavad slaide kuhjama, et saaksid kindlad olla, et kõik on öeldud. Me kardame seda aega lühendada, sest meile tundub, et me ei jõua kogu infot edasi anda. Suurem hulk infot ei tähenda aga automaatselt, et meist paremini aru saadakse. 10 minutit on piisav aeg, et tark inimene saaks teisele targale inimesele oma ideed, mõtted või ettepanekud selgeks teha.

Millised on Sinu hinnangul suurimad vead, mida inimesed esitlusi tehes teevad?

Arvan, et kõige esimene viga on see, et kulutatakse liiga palju aega selliseks sissejuhatuseks, mis ei tähenda mitte midagi. Need laused võivad aga teinekord ära võtta väärtuslikud pool minutit. Alusta nii, et juba sinu esimene sõna ja esimesed laused loevad. See tähendab, et sa pead väga põhjalikult oma esitlust planeerima ja läbi  harjutama.

Palun kasuta oma aega täpselt ja ära mine ajast üle. Inimesed ei saa aru, et 7 minutit tähendabki seda, et sa peaksid rääkima maksimaalselt 7 minutit. Pane endale alarm, lase tiimikaaslasel näidata, kui esitluse lõpuni on jäänud 2 minutit ja pool minutit. Austa aega.

Kolmandaks suurimaks veaks on see, kui esitlejal ei ole selget arusaamist sellest, mida ta tahab, et publik ta esitlusest mäletaks. Mis on need paar mõtet, mida sa tahad, et kõlama jääksid? Paljusid asju esitatakse ühtlase joruna. Mis on aga selle toote juures see asi või see fakt, mida sa tahaksid, et inimesed mäletavad?

Kas Sa mäletad enda esimest pitch’i?

Jaa, ma olin 25 ning töötasin Canonis. Mul ei olnud õrna aimugi, mida ma teen, sest ma ei olnud seda ei koolis ega ülikoolis õppinud. Mulle meenub üks ütlus: „On kolme sorti esitlusi: need, mida me mõttes ette kujutame, et teeme; need, mida me päriselt teeme ning need, mida me oleksime tahtnud teha.“ Eks ma olen ka öösiti üleval olnud ja mõelnud, et miks ma seda ütlesin või selle teise asja ütlemata jätsin. See on loomulik. Seepärast ma tahangi oma oskustega aidata teisi inimesi, et nad teeksid enda kõige paremaid pitch’e.

Kas Sa oled enne Eestis käinud? Miks otsustasid sTARTUp Dayst osa võtta?

Jaa, ma käisin Eestis aastal 1999. Eesti start-up skeene on väga külgetõmbav ja huvitav. See on teistsugune kui siin Amsterdamis. Amsterdam areneb väga kiiresti, kuid Eesti on meist ikkagi tunduvalt eespool. Ma ootan huviga kohalike start-up’i inimestega kohtumist, et saada osa Eesti start-up kultuurist.

Mida ütleksid inimestele, kes veel kahtlevad, kas tulla sTARTUp Dayle?

Arvan, et see on suurepärane üritus. Kõik on toetavad ja ühise eesmärgi eest väljas. Kõigil on soov teha ja leida uusi ning ägedaid ideid. Kasuta seda võimalust, tutvu inimestega ja räägi oma lugu!

Kasulikke linke David Becketti poolt: