Avalehele
Innovatiivne Eesti firma on võitnud maailma suurkorporatsioonide südamed

Innovatiivne Eesti firma on võitnud maailma suurkorporatsioonide südamed

Kasvada viie aastaga kümme korda suuremaks. Kas kõlab nagu eesmärk, mille võiks seada vast asutatud idufirma? Ometi iseloomustavad nii ambitsioonikad sihid aastaid tegutsenud Eesti tehnoloogiaettevõtet, mis on end hästi sisse seadnud juba tervel maailmaturul.

Jutt käib Cleveronist, 2007. aastal e-mööblipoe ON24 logistikaosakonnast eraldunud spin-off’ist, mis töötas SmartPOSTi nime all välja maailma esimese hästi toimiva kogu riiki hõlmava pakiautomaatide kontseptsiooni ja võrgu, müüs selle siis Itella Corporationile ning on nüüdse nime all jätkanud pakiautomaatide ja -robotite arendamist ja tootmist, müüki ja teenindamist.

Aastatetagune rahulolematus kullerfirmade tööga pani ettevõtte omal ajal otsima uusi lahendusi ning praegu on Viljandi firma portfellis üle 6800 pakiroboti ja -automaadi 47 riigis üle maailma. Kuna e-kaubandus on õitsele löönud ning kliendid ootavad jaemüüjatelt kiiret ja tasuta tarnet, seab ettevõte endale suurejoonelised kasvueesmärgid.

Potentsiaaliga hiidkliendid

„Meie fookusklientideks on maailma suurimad kaubandus- ja logistikaettevõtted. Enamik meie kliente on meist tuhat korda suuremad, enamasti üle 200 000 töötajaga korporatsioonid,“ räägib Cleveroni tegevjuht Arti Kütt. Tema sõnul on lõviosa suure potentsiaaliga kliente lisandunud alles viimaste aastate jooksul, mistõttu julgebki käibest 98% välisturgudelt teeniv ettevõte teha väga julgeid kasvuplaane.
Aga kuidas Cleveron nii kõrgele laineharjale jõudis? Selle taga on tahe leida nii ettevõtte kui ka klientide jaoks parimaid lahendusi, tugev meeskond ning ka õppetunnid – olukorrad, mis sundisid firmat halvimast pääsemiseks uusi võimalusi otsima. Seega on Cleveroni lugu taas hea näide sellest, et midagi ei tule iseenesest ning et edu saavutamiseks tuleb ettevõtluses silmitsi seista ka tagasilöökidega, millest väljumiseks on vaja järjepidevust, palju tahtejõudu ja oskusi.

Kuidas muuta kaupade üleandmine tõhusamaks?

2006. aastal ei olnud ON24 rahul sisse ostetud kullerteenuse kvaliteedi ja efektiivsusega ning asus ise oma kaupade transporti ja logistikat korraldama. Ühel hetkel hakkasid ka teised ettevõtted ON24 poole pöörduma, et seda teenust neilt osta. Kaupade kohaletoimetamise automatiseerimises näis olevat palju potentsiaali.

„Nägime, et pakkide väljastamine postkontorite kaudu oli palju efektiivsem ja kulusäästlikum, aga ka et postkontorite töökorraldus oli 100% manuaalne ning enamik sellega kaasnevaid protsesse samuti väga ebaefektiivsed. Sealt kasvas välja idee postkontorid automatiseerida ja jõudsime meeletu potentsiaaliga pakiautomaatide visioonini,“ kirjeldab Kütt omal ajal SmartPOSTi nime all alustanud Cleveroni eellugu.

Pakiautomaatide võrgustiku kontseptsioon oli tol ajal täiesti revolutsiooniline. Nagu iga uue asjaga kulub aega, enne kui suurem hulk inimesi harjub seda kasutama. Kuna algusaastatel olid pakimahud väikesed, siis kergitas see teenuse hinna kõrgeks. „Pakimahud hakkasid küll jõudsalt kasvama, kuid see ei olnud tol hetkel veel piisav, et kaasnevaid kulusid katta. Seetõttu olime sunnitud ka SmartPOSTi müüma,“ jutustab Kütt.

Küll aga usuti, et tulevikus otsib üha enam ettevõtteid võimalusi, kuidas pakkide kohaletoimetamise nn viimast miili automatiseerida, ning edaspidi keskenduti vaid selle lahenduse loomisele. Cleveroni nime all jätkati pakiautomaatide arendamist ja tootmist ning ettevõte sai SmartPOSTi müügiga endale ka esimese rikka kliendi Itella näol, kes laiendas kiirelt pakiautomaatide võrku nii Eestis kui ka Soomes.

Tagasilöögid – kõik munad ühes korvis

Ühel hetkel aga sai Itella võrk Eestis võrdlemisi küpseks ning ka Soome üksus uusi masinaid juurde ei tellinud, mistõttu realiseerus esimest korda ühe suure kliendi risk.

„Pidime enda jaoks väga agressiivselt uusi kliente, turge ja segmente avama,“ selgitab Kütt. „Olime juba hakanud arendama robootilisi pakiautomaate, kuid prototüübist esimese toimiva tooteni läks mitu aastat. Õigel hetkel saime jala USA ühe suurema jaeketi Walmarti ukse vahele. See on teadupärast maailma suurim, 2,2 miljoni töötajaga ettevõte. Koostöös Walmartiga õnnestus meil müügitulu nelja aastaga kasvatada 20 korda ning müüsime ja paigaldasime USAsse mõne aastaga 1500 pakirobotit. Kogu meie fookus läks sellele, et selle meeletu kasvu ja mahtudega kaasa minna.“

Kuid 2020. aastal realiseerus ühe kliendi risk juba teist korda: Walmart peatas tellimused, müügitulu kukkus 66 miljonilt eurolt 13 peale ja 12 miljonit eurot kasumit asendus 5-miljonise kahjumiga. Lisandus ka koroonakriis. Ettevõtte jaoks algasid väga keerulised ajad.

Raskuste kiuste uus tõus

„Oli raske dilemma, kas tõmmata ettevõtet ka 80% koomale või panustada jõuliselt ja agressiivselt müügi kasvatamisse. Valisime teise tee,“ räägib Kütt. „Viimase kolme aastaga oleme rajanud globaalse distribuutorite võrgustiku, me oleme kliendibaasi ja globaalset haaret märkimisväärselt kasvatanud ning hoiame iga aasta 50% kasvutempot.“

Cleveronil on praegu poolsada globaalset suurklienti, kes on kõik regiooni suurimad kaubandus- või logistikaettevõtted. Teiste seas võib nimetada näiteks Inditexi, ICA-t, H&M-i, Migrost, Salling Groupi, Skroutzi, Falabellat, Woolworthsi, DHL-i, DPD-d ja paljusid teisi.

„Enamiku klientidega oleme koostööd alustanud suhteliselt hiljuti, mis tähendab, et ka olemasoleva kliendibaasi pealt ennustame agressiivset kasvu. Samal ajal laiendame kiiresti edasi müügivõrku. Oleme Cleveronis juurutanud fookuste ja eesmärkide püramiidi, kus iga cleverooniku, iga tiimi, iga osakonna, iga divisjoni eesmärgid ja lühiajalised fookused on omavahel joondatud ja töötavad meie ühe eesmärgi nimel – kasvada viie aastaga kümme korda suuremaks!“ sõnab Kütt enesekindlalt.

Just kogu ettevõtte, kõigi üksuste ja inimeste joondamist ühe ja sama fookuse järgi peab ta ettevõtte edu üheks tähtsamaks eelduseks. Samuti soovitab ta kõigil ettevõtlusega alustavatel ja ka juba tegutsevatel inimestel hoida võimalikult teravat ja kontsentreeritud fookust.

Edu pant: suurepärane toode ja ühiste väärtustega inimesed

Seatud ambitsioonikaid eesmärke aitavad Küti sõnul ellu viia kaks tähtsat alustala: tehnoloogia ja inimesed.

Ta võtab firma toote eelise lühidalt kokku: „Me muudame Cleveroni tehnoloogiaga e-kaubanduse pakkide üleandmise palju kiiremaks, soodsamaks ja mugavamaks ning kingime selle tulemusena inimestele aega.“ Ettevõtte Viljandis ja Tallinnas tegutsevat ligikaudu 180 töötajat kirjeldab ta ülivõrdes: „Cleveroonikud on innovaatilised, ambitsioonikad ja mentaliteedi ning eesmärgiga vallutada üheskoos maailm. Meid ühendab tahe olla parim.“

Cleveroni juht lisab kindlalt: „Oleme juba praegu oma segmendi innovatsiooni ja kvaliteedi liider ning meie eesmärk on sama positsiooni hoida. Selle jaoks investeerime iga aasta tootearendusse, mille kallal töötab ligi 60 inimest.“

Panga tugi ka raskel ajal

„Tavapäraselt kipub nii olema, et ettevõtete jaoks on kapitali nii investeeringute kui ka heade tingimustega laenude näol olemas siis, kui neil läheb hästi ning lisakapitali ei ole vaja. Kui aga tekib vajadus kapitali järele, siis pahatihti seda enam saadaval ei ole,“ selgitab Kütt. „Meil on Swedbankiga olnud pikaajaline suhe ning pank on olnud meile suurepäraseks partneriks ja toeks ka keerulisematel aegadel ning igati toetanud Cleveroni kasvamisel globaalseks tippettevõtteks,“ kommenteerib ta koostööd Swedbankiga.