Avalehele
Raha küsimise lahendus aitab mikroettevõtjal aega kokku hoida

Raha küsimise lahendus aitab mikroettevõtjal aega kokku hoida

Kui parafraseerida tuntud mõttetera, siis väikesel ettevõttel väikesed mured, suurel ettevõttel suured mured. Mitte päris nii! OÜ Cocos juht Monika Tobi räägib lähemalt, millised on väikeettevõtja mured, aga ka eelised suurettevõtja ees.

Monika on oma haridusteel liikunud tagurpidi: esmalt haldusjuhtimise ja turunduse õpingud Tallinna Tehnikaülikoolis ning siis, aastaid hiljem kosmeetikuõpe Eesti Kosmeetikute ja Juuksurite Erakoolis Diariss. Mis on sellise kannapöörde põhjus? Esmalt soov saada viimaks lahendus oma nahaprobleemidele, ning veelgi tähtsam – leida endale sobiv töörütm. „Olin katsetanud erinevaid ameteid, kuid tundsin alati, et ma ei sobi tugevalt reguleeritud ja struktureeritud süsteemidesse. Olen liialt isepäine, vajan palju vabadust ja paindlikkust,“ märgib ta.

Nii asutaski Monika 17 aastat tagasi oma ettevõtte – OÜ Cocos, mille bränd on kosmeetikatoodete e‑pood kreemid.ee. Seega senisele tööelule punkt ja ülepeakaela kosmeetikavaldkonda! Rõõmule vabaduse üle järgnes ettevõtjaks küpsemise aeg. „Esimene äriplaan oli pehmelt öeldes optimistlik. Tegin kohe mitu viga, võtsin töötajate palkamise, püsikulude ja ka laenudega liigseid riske. Mul ei olnud ettevõtlusest mitte mingeid teadmisi,“ lisab ta. Vajalikud load, nõuded, maksud, deklaratsioonid ja riskide kalkulatsioonid tuli ettevõtte ainuomanikuna ise selgeks teha.

Swedbankis ärikliendi konto avamine oli Monika jaoks loogiline valik – pank on ju tuntud ja usaldusväärne. Swedbankist sai ta hiljem ka esimese ärilaenu. Mitmelt poolt rahastust taotledes on talle jäänud silma, kui erinev võib aga olla suhtumine väikestesse ja suurtesse ettevõtetesse. Väikeettevõtja, kes on aastaid tööandjana tegutsenud, tunneb iga kord kohustust ennast tõestada. „Siin on vaja mõttemalli muutust. Ettevõtlik inimene viib oma ideed ju nagunii ellu, kuid praegu kasutab ta selleks sageli alternatiivseid finantseerimislahendusi,“ nendib Monika.

Saladus on personaalsuses

E-poodi kreemid.ee hallates ja kosmeetikuna töötades on Monika jaoks kõige alus personaalsus. See on ise oma ettevõtet käigus hoides ka kõige suurem pluss – väikeses ettevõttes on iga kliendi vajadustele vastata nii palju lihtsam kui suurettevõttes.

Ning omakorda vastupidi, siiras ja vahetu suhtlemine peegeldub tagasi ka Monikale. Nii läkski raha küsimise lahendusega äriklientidele. Salongis kliente teenindades ei ole Monikal seni olnud tarvis makseterminali rentida, seega oli ta harjunud makse andmeid kopeerima ja tasumiseks klientidele saatma.

„Ühel päeval teatas minu pikaajaline klient, et Swedbank on tulnud turule uue lahendusega – ärikliendi raha küsimine. Seda ma olin oodanud!“ sõnab Monika. „Uus lahendus on mugav, kiire, loogiline. Sisestan nutitelefonis summa, edastan kliendile QR‑koodi või lingi. Ei mingit arve saatmist või arvuti vajadust. Väga lihtne mõlemale.“ Monika jaoks on see muutnud maksete vastuvõtmise palju mugavamaks. Väike ajavõit nii kliendile kui ka ettevõtjale!

Mõtle suurelt, aga siiski väikeettevõtjana

Personaalsuses on seega oma võlu, aga selles peituvad ka riskid. Monika selgitab, et mikroettevõtjana on isiklik suhe klientidega ääretult tähtis, kuid ise oma ettevõtet vedades on tunnid ju loetud. Seega tuleb leida personaalsuses ja efektiivsuses tasakaal: suhtle kõige kiiremas kanalis, arvelda kõige efektiivsemas kanalis.

Ning kui varem palgatööd tehtud, võib see samuti pilti hägustada. „Ära ürita mikroettevõtjana mängida suurt ettevõtet,“ ütleb Monika otse välja. „Kui sul on palgatöö kogemus suurest firmast, võid esialgu arvata, et sul peab kõik hakkama välja nägema sama filigraanne ja põhjalik. Väikeettevõtja maailm on hoopis teistsugune.“

Seega tuleks teadlikult vältida detailidesse takerdumist ning nagu juba mainitud panustada kiirusele ja efektiivsusele.

Tööd saadab pidev õppimine

Monika on nende aastate jooksul küpsenud kogenud ettevõtjaks. Aga see ei tähenda, et ta pidevalt uusi teadmisi saades taas ei üllatuks. „Tasub palju küsida, sest kunagi ei tea, millise uue teadmise või kontaktini see sind viib. Olin juba kuus-seitse aastat ettevõtja olnud, kui sattusin Peeter Pärteli maksukoolitusele ja taaskord avastasin, et ma ei tea veel mitte midagi,“ lisab ta muheledes. Elukestev õpe!

Monika on märganud, et haridussüsteemis on sellest ajast alates, kui tema ettevõtte asutas, väga palju muutunud. „On koole, kus noortel on võimalik juba gümnaasiumis ettevõtluse suund valida. On õpetajaid, kes julgustavad ja tõukavad õpilasi ideid ellu viima. Õpilasfirmade programmid toimivad süsteemselt. Lisaks korraldatakse parimates koolides juba põhikoolis karjääripäevi, mis aitavad noortel töömaailma ja ka ettevõtja eluga tutvuda ja enda sobivust varakult katsetada. Sellist ettevalmistust oleksin ka mina tahtnud,“ ütleb ta.

Swedbankis on äriga alustamine lihtne. Tule vaata lisa ja loe ka teisi kogemuslugusid meie alustava ettevõtja blogist.

Finantsteenuseid pakub Swedbank AS. Tutvu tingimustega ja pea nõu.