Kuidas osta jõulukinke e-poest turvaliselt?
Internetis ostlemine muutub aina populaarsemaks ning jõulude eel otsitakse sageli häid pakkumisi just e-poodidest. Kaarditehingute arv internetis kasvab aasta viimastel kuudel pea kolmandiku võrra. Paraku kasutavad inimeste ostumeeleolu ära ebaausad kaupmehed. Aasta lõpus sagenevad märkimisväärselt juhtumid, kus klient pöördub panga poole palvega kaarditehing peatada ning makstud raha tagasi kutsuda, sest on avastanud, et ta on sisestanud oma kaardiandmed mitteusaldusväärsele lehele. Teadlik inimene saab omalt poolt siiski palju ära teha, et muuta e-poest ostmine enda jaoks turvalisemaks.
Millest pettus tavaliselt algab?
Ebaausate kaupmeeste veebilehtedele jõutakse sageli sotsiaalmeedia kaudu. Inimene loeb sõprade postitusi ja tihtipeale jääb talle silma suurepärane pakkumine, millest ei ole võimalik mööda vaadata.
Pakkumisele vajutades avastab ta, et tegemist on ka viimase tootega ja emotsionaalne ost ongi sooritatud. Kui saabunud kauba kvaliteet ei kannata kriitikat või see vaid kaugelt meenutab tellitud eset, on pangal reeglina raske tehingu vaidlustamisel klienti aidata.
Kui kaup ei jõuagi lubatud ajaks kohale ning kaupmehega ei õnnestu ühendust saada, on võimalik kaarditehingut vaidlustada. Samas tasub meeles pidada, et raha tagasi saamine võib olla keeruline ja aeganõudev, kuna kliendi avalduse alusel edastatakse raha tagasinõue välispangale, kes juhtumit edasi menetleb.
Kuidas end e-poodides pettuste eest kaitsta?
1. Ära sisesta oma kaardi andmeid tundmatule lehele kaupmehe tausta kontrollimata. Selleks tasub näiteks googeldada poe nime, küsida oma tutvusringkonnast, kas keegi on sellelt veebilehelt midagi ostnud või lugeda foorumitest ostjate tagasisidet.
2. Iga usaldusväärse e-poe lehel peab olema põhjalik info kaupmehe kohta. Veebilehel peab kindlasti olema kirjas ettevõtte nimi, asukoht, e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu saab probleemide puhul pöörduda.
3. Kodulehel peab olema toodud kauba tarneinfo ja tagastamise tingimused. Kui need andmed veebilehel puuduvad, ei tasu kindlasti ostu sooritada.
4. Kaalu, kas pakkumine on usutav. Samuti peaks olema ettevaatlik ebausutavalt heade pakkumistega. Kui huvipakkuva kauba eest küsitakse tavahinnast kordades väiksemat summat, on see reeglina halb märk.
5. Eelista turvaliste internetiostude programmiga liitunud kaupmehi. Turvaliste internetiostude lahendused tagavad e-poodides ostmisel topeltkaitse. Programmiga liitunud kaupmeeste lehtedel leiad MasterCard SecureCode ja Verified by Visa logod: