Avalehele
Suurenenud kütusekulu ja hoiatused armatuurlaual? Kontrolli rehve!

Suurenenud kütusekulu ja hoiatused armatuurlaual? Kontrolli rehve!

Käes on aeg oma neljarattaline uueks hooajaks valmis sättida. Kuigi rehvide vahetamine võib tunduda pelgalt tehnilise protseduurina, mõjutavad rehvid märkimisväärselt nii sõidumugavust kui ka ohutust teedel.

Martna Garaaži omaniku Oliver Tammemäe sõnul on kõige tähtsam üle vaadata, kas olemasolevad suverehvid on uueks hooajaks sobivad. „Tihtipeale juhtub, et inimene tuleb rehve vahetama ning siis selgub, et kaasavõetud rehvid ei sobi enam sõitmiseks, kuna need on liiga ära kulunud,“ sõnab Tammemäe. Kuigi sõiduautode suverehvi mustri jääksügavus peab olema vähemalt 1,6 millimeetrit, ei tohiks tema hinnangul alla 3 mm sügavusega rehvidega sõita.

„Vaatame üldjuhul juba sügisel oma klientide autodele talverehve alla pannes ka suverehvide korrasolekut. Kui neil on mustri sügavus 3–4 mm, juhime tähelepanu, et nendega ei ole järgmisel aastal mõistlik sõita. Siis oskavad nad sellega juba arvestada,“ selgitab Tammemäe.

Millal vahetada naastrehvid suverehvide vastu?

Suverehvidega on Eestis lubatud sõita 1. märtsist kuni 1. detsembrini, kohustuslik on see 1. maist kuni 15. oktoobrini. Tammemäe toonitab klientidele igal aastal, et kevadine ilm on väga muutlik ja rehve ei tasu esimeste soojemate ilmade saabudes kohe ära vahetada. „Inimestel on komme, et kohe, kui asfalt on puhas, soovitakse üle minna suverehvidele. Tahetakse säästa naastrehve kulumise eest. Tegelikult on aga suverehviga pidurdada väga keeruline, kui teepinna temperatuur on alla 5 kraadi,“ räägib Tammemäe. Tema hinnangul võiks turvalisuse huvides suverehvide vahetamisega oodata pigem aprilli keskpaigani.

Kuidas valida suverehve?

Autoomaniku enda otsus on, mis hinnaklassi ja kvaliteediga rehve ta soovib. „Tihtipeale saab määravaks hind – premium-klassi rehvid maksavad palju rohkem võrreldes näiteks Hiinas toodetud rehvidega. Tegelikult on aga rehvide kvaliteedis suur erinevus. Odavama hinnaklassi rehvide arendustöösse ei panustata palju, mistõttu on neil probleeme tasakaaluga. Nendega sõites on tunda vibratsiooni, pidurdusteekond on pikem, aga ka rooli kontrollimine võib olla väiksem. Nendega tuleb ette ka rohkem garantiijuhtumeid,“ selgitab Tammemäe rehvide erinevust. Rehve hoiustades soovitab Tammemäe hoida rehve vertikaalses asendis (muster püsti), mitte torni laotuna, nagu paljud oma garaažides seda teevad. See aitab vältida rehvide deformeerumist. 

Halvad rehvid võivad põhjustada raskeid liiklusõnnetusi

Swedbanki kaskokindlustuse valdkonnajuhi Aleksei Žemkovi sõnul võivad kehvas seisus rehvid tuua kaasa ränkade tagajärgedega õnnetusi. „Kulunud rehv võib kergemini puruneda näiteks klaasist või naelast üle sõites. Halvimal juhul, näiteks suuremal kiirusel, võib auto kaotada juhitavuse ning põhjustada liiklusõnnetuse, mille tagajärjel saavad kannatada sõiduk ise, aga ka teised liikluses osalejad. Kohustuslik liikluskindlustus katab ära küll teistele sõidukitele tekitatud kahjustused, kuid oma auto kahjude korvamiseks on vajalik kaskokindlustus,” selgitab Žemkov.

Libedale teele mõeldes kangastub pigem talv ja jäised liiklusolud, kuid kehvad ja kulunud rehvid võivad tekitada ka suvel liiklusohtliku libisemise. „Kulunud rehvid ei suuda tõrjuda vett. Märjal teekattel pärast tugevat vihmasadu võib tekkida ohtlik vesiliug, mille tagajärjel kaotab auto juhitavuse. Ka kaskokindlustusse jõuavad juhtumid, kus vesiliug on auto teelt viinud ning sellele väga tõsiseid kahjustusi tekitanud,” räägib Žemkov.

Kaskokindlustusest on abi ka olukorras, kus purunenud rehvi tõttu tekib õnnetus, mille tõttu pole võimalik enam autoga edasi liigelda. „Suureks toeks selles olukorras on kaskokindlustuse juurde kuuluv 24-tunnine autoabi. Rehvi purunemisel on võimalik kiiresti kutsuda abi ega pea muretsema auto remonditöökotta transportimise pärast. Lisavarustusena on kindlustatud ka lukustatud kohas hoitav lisakomplekt rehve või velgi,“ selgitab Žemkov.

Kui oluline on kogemustega rehvitöökoda?

Martna Garaaži omanik Oliver Tammemäe paneb autoomanikele südamele, et rehvivahetuse töökoda tasub hoolikalt valida. Rehvivahetus nõuab õppinud spetsialisti ja kvaliteetseid seadmeid. „Rehvivahetuse käigus on väga palju asju võimalik valesti või lohakalt teha. Näiteks on rehvide peal märgised kõige raskema ja kergema koha kohta ning kui neid õigesti ei panda, mõjutab see tasakaalu ning see omakorda kütusekulu ja vibratsiooni. Samuti on väga lihtne ära lõhkuda auto rehvirõhu andurit,” nendib Tammemäe. Tagajärg võib olla see, et ühel hetkel hakkab armatuurlaual põlema mõni tuli ning on vaja uuesti võtte ette tee remonditöökoda.

„Meie vahetame Martna Garaažis lisaks rehvidele ka ventiilid ära. Rehvivahetuse käigus need mingil määral liiguvad ja kui neid ei ole mitu aastat vahetatud, hakkavad need pragunema. Üldjuhul, kui on ventiilidega probleemid, siis paar päeva pärast rehvivahetust on rehvid tühjad,” lisas ta.

Samuti on tähtis ka töökoja seadmete kvaliteet, kuna kehvema tehnikaga on oht kahjustada velgesid ja rehve. Teatud autod eeldavad isegi konkreetseid seadmeid ning neid ei pruugi kõigil alati olla.