Praegu on automüüjatele kuldne aeg. Kas ka ostjatele?
Kogumispäeviku podcast’is käisid külas Mobile.ee juht Silver Havamaa ja Lexus Tallinna juht Gunnar Toomemets. Räägiti sellest, millal võiks autot vahetada, millist autot osta ning kas valida uute või kasutatute seast. Siin on peamised põnevast arutelust koorunud nõuanded.
Kas praegu on õige aeg autot vahetada?
Kui mõttes on auto müük, on praegu väga hea aeg, sest kasutatud autode hinnad on küllalt kõrged ja uute autode tarnete pikenemise valguses on ka nõudlus suurem. Vaadates olukorda aga ostja poolelt, tuleb arvestada, et uute autode hinnad tõusevad samuti. See tähendab, et ajaks, kus tellitud auto kohale jõuab, võib see juba olla 5–6 protsenti kallim. Näiteks kõik viimasel aasta jooksul müüdud Teslad saab osta müügihinnaga tagasi, sest hinnad on nii palju tõusnud. Praegu valitseb ka tavapäratu olukord, kus pärast uue autoga esindusest välja sõitmist selle hind ei lange, vaid hoopis tõuseb.
Peale selle on põhjust läbi mõelda, kas müüdud auto asemele saab vajadusi rahuldava uuema. Kliente, kes löövad rõõmust käsi kokku, et said auto eest rohkem tagasi kui kolm aastat tagasi ise seda ostes, on palju. Küll aga selgub pärast edukat müüki, et tegelikult ei ole praegu selle asemele võimalik osta samasugust autot.
Millist autot valida?
Võimaluste palett on praegu väga lai: elektriauto, hübriid või hoopis diisli-bensiiniauto. Esmalt tuleks lähtuda oma vajadustest ja mõelda läbi, kus autot kasutatakse, mitmekesi tavaliselt liigutakse jne. Nõnda hakkavad välja joonistuma täpsemad võimalused ja soovid.
Näiteks kui sõita päevas ligi 70 kilomeetrit ning mõned korrad kuus on vaja ette võtta pikem sõit, siis oleks parem valik pistikhübriid, sest enamiku ajast saab sõita puhta elektri pealt. Teisalt jällegi taandub uue auto valik suuresti kuisele kulule, millist laenukoormust ollakse valmis kandma ja kas olemas on ka algne kapital.
Mida peaks vaatama kasutatud auto puhul?
Kui plaanis on osta kasutatud auto, tuleks alustada taustakontrollist. Sisesta auto VIN-kood maanteeameti ja liikluskindlustuse fondi andmebaasi. Sealt saad infot, kas auto läbisõit on korrektne ning kas see on osalenud mõnes kindlustusjuhtumis.
Kui taust tundub olevat korras, lase autole teha tehniline kontroll. Kui müüja kaup on hea, siis tal ei saa midagi selle vastu olla, et klient laseb spetsialistil üle vaadata, kas autot on hästi hooldatud ja hoitud.
Muide, mõnedel pisut uuematel, kuid siiski kasutatud markidel on tehasegarantii pikem. Seegi lisab kindlustunnet.
Kuidas ostu rahastada?
Üks võimalus on igas kuus mingi summa kõrvale panna ja osta auto oma raha eest. Kui aga on vaja laenu võtta, siis odavama ja vanema auto korral on sobilik autolaen. Sellisel juhul saad kohe auto omanikuks ning kaskokindlustus pole otseselt nõutud. Autolaenu intress on tavaliselt väiksem kui väikelaenu intress, küll aga suurem kui liisingu oma.
Üle 10 000 euro maksva auto korral võiks kaaluda liisingut – kapitali- või kasutusrenti. Täpsema info saamiseks tasub pöördu pangatöötaja poole, kes räägib võimalused täpsemalt lahti.
Kas saan hakkama autota?
Kui peres on kaks autot, siis tasub kulude kokkuhoiuks läbi mõelda, kas on võimalik toime tulla ka ühega või sootuks ilma. Maal on see keerulisem, aga linnas jagub alternatiive : ühistransport, lühiajaline autorent, takso või jalgratas.
Plusse-miinuseid kokku lüües tasub arvutada, missugune on auto kuine kulu: palju kulub liisingule, kasko- ja liikluskindlustusele, kütusele, ülevaatusele, rehvivahetusele, hooldusele, parkimisele. Kui autot ostes on vaja teha sissemakse, võiks ka seda arvesse võtta. Niimoodi kõrvu toodud kuludest võib selguda, et kuus ka mõnesaja euro eest taksoga sõitmine on soodsam kui auto pidamine.
Mida teha aga olukorras, kus auto on küll olemas, kuid ise seda väga palju ei kasuta ning pole plaanis seda ka müüa? Sellisel juhul võiks kaaluda ajutiselt rendile andmist nn inimeselt inimesele autorendi kaudu. Läbimõeldud sõidud säästavad ka keskkonda.