7 nõuannet, kuidas mustal reedel mitte petta saada
Black Friday ehk must reede on jõulueelne allahindluskampaania, mis on populaarsust kogumas ka Eestis. Paljud kaupmehed teevad sel päeval soodustusi, mis annavad ühelt poolt hea võimaluse osta soodsamalt jõulukingitusi, kuid teisalt ilmub sellel ajal palju ebaausaid kaupmehi, kes kasutavad ära inimeste ostumeeleolu ja nõrgenenud tähelepanu veebipoodide turvalisusele.
Ebaausate kaupmeeste veebilehtedele jõutakse sageli sotsiaalmeedia kaudu. Inimene loeb sõprade postitusi ja tihtipeale jääb talle silma suurepärane pakkumine, millest ei ole võimalik mööda vaadata.
Rahaasjade Teabekeskus annab 7 nõuannet, kuidas veebipoodides turvaliselt ostelda ning vältida pettasaamist.
1. Veendu veebipoe turvalisuses
Enne ostukorvi kinnitamist tuleb selgeks teha, kas tegemist on turvalise ostukeskkonnaga. Turvaliseks saab pidada veebipoode, mis kasutavad kliendi topelt tuvastamise lahendusi nagu Verified by VISA ja MasterCard SecureCode või kannavad “Turvalise ostukoha” märki. Internetipoe usaldusväärsust saab ka kontrollida E-Kaubanduse Liidu kodulehelt. Lisaks eelista veebipoode, kelle veebiaadressi alguses sisaldub s-täht (https).
2. Kontrolli enne ostu sooritamist kaupmehe tausta
Ära sisesta oma pangakaardi andmeid tundmatule lehele kaupmehe tausta kontrollimata. Enne ostu on mõistlik uurida kaupmehe tausta internetist. Nii võib erinevatest foorumitest ja artiklitest leida infot selle kohta, kas müüja on usaldusväärne või esineb kaupmehega korduma kippuvaid probleeme.
3. Tee selgeks, kas kaupmees on era- või juriidiline isik
Enne ostu tee selgeks, kas veebipood kuulub era- või juriidilisele isikule. Selleks vaata, kelle pangakontole tuleb toote või teenuse eest raha kanda (eraisiku või firma arvele) ning kontrolli, kas ettevõte on registreeritud äriregistris. Kui müüjaks on eraisik, ei kehti tootele või teenusele seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused (pretensiooni esitamise õigus, 14-päevane taganemisõigus jne). Lisaks ei saa eraisikult ostes probleemide korral tarbijakaitseameti poole pöörduda.
4. Ka virtuaalsel poel peavad olema kontaktid
Iga veebipoe kodulehel peavad olema märgitud kaupmehe kontaktandmed (ettevõtte nimi, registrikood, e-maili aadress, kontakttelefon), kuhu saab lisainfo saamiseks ja pretensioonide esitamiseks pöörduda.
5. Veendu, kuidas saab kaupa tagastada
Tutvu tähelepanelikult kauba tellimistingimustega, seejuures pööra eriti suurt tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ja millised võivad olla lisakulud (posti- või teenustasud). Veebipoe kodulehel peab olema selgesõnaliselt välja toodud ostuprotsessi kirjeldus: millised on ostja ja müüja kohustused ja vastutus, müügi- ja maksetingimused, tarneaeg, kohaletoimetamise võimalused. Kindlasti peavad olema välja toodud ka toote tagastamise tingimused.
6. Maksa kaardiga
Veebipoes ostude eest tasumiseks on mitmeid erinevaid võimalusi (pangalingi kaudu, arve alusel, pangakaardiga). Ebaausa kaupleja otsa komistades on kaardiga tasudes suurem võimalus ette makstud summa panga abiga tagasi saada, sest tehingu detailidele on ligipääs kergem. Sellisel juhul tuleb tasutud summa tagasi saamiseks pöörduda pangakaardi väljastanud panga poole. Riskide minimeerimiseks tasub ka päevased kaardimaksete limiidid hoida sellises suuruses, et igapäevaostud saaks sooritatud, kuid võimaliku kaardi väärkasutuse korral oleks kahju väiksem.
7. Ära kasuta võõrast arvutit
Kaardiandmeid sisestades on mõistlik kasutada usaldusväärset arvutit ja vältida ühiskasutuses olevaid seadmeid. Kindlasti ei tohiks kaardinumbrit edastada võõrast arvutist, kus võib peituda informatsiooni salvestavaid programme. Ent ka oma koduarvuti turvalisuse eest tuleb regulaarselt hoolt kanda, et pahalased sealt kaudu andmetele ligi ei pääseks.
Kui kaardiväljavõttelt hakkavad silma tundmatud tehingud või on oht, et sellised tehingud võivad peagi aset leida, tuleks kaardi sulgemiseks kiiremas korras ühendust võtta pangaga.