Avalehele
Hinnad kasvavad palkadest aeglasemalt

Hinnad kasvavad palkadest aeglasemalt

  • Hinnad tõusid aastaga umbes 2 protsendi võrra.

  • Sissetulekute tõus kergitab meelelahutuse hindu.

  • Keskmine palk tõuseb hindadest oluliselt kiiremini.

Septembris hinnatõus aeglustus. Keskmine tarbimiskorv kallines aastatagusega võrreldes 2,2 protsendi võrra. Kõige suurema panuse andsid hinnatõusu vaba aja ja meelelahutusega seotud teenused. Kiire palgakasv suurendab ühelt poolt klientide ostujõudu ja teiselt poolt tootjate kulusid. Tööjõu osakaal tootmiskuludes on suurem just teenuste valdkonnas. Kasvasid pakettreiside, ajalehtede ja aiataimede hinnad.

Lisaks meelelahutusele kallines toit. Toidule kulub Eesti majapidamistel kõige rohkem, keskmiselt 22 protsenti pere eelarvest. Toit kallines aastaga 3 protsenti. Tänavune hea saagikus peaks toiduainete hinnatõusu järgmistel kuudel aeglustama.

Alkohoolsed joogid odavnesid aastaga 7 protsendi võrra. Varude ja tugeva nõudluse tõttu oli alkoholi lõpphinna langus väiksem, kui maksumuudatus seda võimaldanuks. Lisaks alkoholile odavnesid sideteenused.

Mootorikütuste hind Eesti tanklates ulatus aastataguse taseme lähedale. Toornafta hind oli septembris eurodes aastatagusega võrreldes 17 protsenti odavam. Nafta hinda mõjutab praegu pigem mure maailmamajanduse pärast kui pingete teravnemine Lähis-Idas.

Aasta kokkuvõttes peaks hinnatõus Eestis ulatuma 2,4 protsendini. Hinnatõus aeglustub eelmise aasta 3,4 protsendiga võrreldes tänu energia hinnatõusu pidurdumisele ja alkoholi aktsiisimaksude alandamisele. Järgmisel aastal peaksid hinnad kasvama samas tempos kui tänavu. Inflatsiooni kergitavad 2020. aastal toidu, üüri ja vaba ajaga seotud teenuste kallinemine. Keskmine palk kasvab hindadest oluliselt kiiremini. Keskmine netopalk tõuseb tänavu Swedbanki prognoosi järgi 6 protsenti ja järgmisel aastal 5 protsenti.

Kiire palgakasv ja mõõdukas hinnatõus soosivad tarbimist. Jaemüügi maht kasvas esimese kaheksa kuu jooksul 5 protsendi võrra. Hoolimata kaubanduspindade lisandumisest ja internetikaubanduse levikust on kaubanduslik juurdehindlus ja kaubavarude müügiaeg esimesel poolaastal olnud eelmise aasta taseme lähedal.