Avalehele
ÖÖD – maailmas suur, looduses väike

ÖÖD – maailmas suur, looduses väike

Ilmselt on iga eestlane kuulnud minimalistlikest väikestest peegelmajadest ÖÖD, mis justkui kameeleonid looduskaunitesse paikadesse sulanduvad ja milles viibides tundub ümbritsev ilu sinuga koos tuppa tulevat. Hea idee on noored Eesti ettevõtjad lennutanud globaalsele turule.

2016. aastal, kui vennad Andreas ja Jaak Tiik ettevõtte ÖÖD asutasid, oli nende idee – pakkuda loodusturistidele võimalust nautida loodust, ööbides metsa rüpes mugavas ja stiilses hotellituba meenutavas majas – omalaadne ja uus. Lühikese ajaga on nad suutnud selle kontseptsiooni maha müüa pea kogu maailmale, mistõttu käib nüüd, seitse aastat hiljem, peegelmajade tootmine täie hooga nii Võrus ja Tartus kui ka juba USA-s Houstonis. Eesti disain on jõudnud Võrumaa metsade vahelt paarikümnele turule, olgu tegu Mandri-Euroopa, Briti saarte, Islandi, Aafrika või Põhja- ja Ladina-Ameerikaga.

Ettevõtte juht, 34-aastane Andreas meenutab ettevõtte loomist. „Idee sai alguse soovist minna loodusesse mugavalt, kaks kätt taskus, ilma telkide, õhkmadratsite, magamiskottide, patjade ja kõige muuta. Telkimine on äge ja vahva, aga teinekord tahaks minna ka spontaanselt ja lihtsalt,“ selgitab ta. „Vaatasime tookord, et selleks pole praktiliselt võimalusi või on need üpris kesised: väsinud kämpingulikud viilkatusega putkad, milles puuduvad pesemisvõimalused ja elementaarsed mugavused; suurematele seltskondadele mõeldud palkmajad, millele on hommikutundideni kestnud peod jätnud oma jäljed; spaad, kus on palju inimesi ning puudub teinekord puhkamiseks vajalik rahu ja vaikus.“

Soov oli luua hotellilik kontseptsioon, kus toad on väikeste gruppidena mööda maailma looduskaunites kohtades laiali ning kannavad samu väärtusi ja on sama mugavad kui hotellid.

Auhinnatud disain

Nii asusidki ehitussektori taustaga Jaak ja turundusvaldkonnas töötanud Andreas sobivat lahendust välja töötama ning jõudsid risttahukakujulise ligi 20-ruutmeetrise majakeseni, mille kolm seina on tehtud peegelklaasist ja üks puust. Lihtne, elegantne, pretensioonitu. Tulemus sai nii hea, et 2018. aasta Eesti disainiauhindade galal ulatati neile aasta parima elukeskkondliku toote auhind.

Ettevõtte nimevalikust rääkides sõnab Andreas, et sõelale jäi ÖÖD, sest hoonega seostuvad puutumatu loodus, lihtne vorm, isetu disain, hea keskkond, uus kogemus, oodatud privaatsus, rahu ja vaikus – ehk tegemist on kohaga, kus sooviks veeta öö või isegi mitu ööd.

Praeguseks on ettevõttel kaks ärisuunda: ÖÖD Production tootearenduse ja tootmisega (2017. aastast Eestis ja 2022. aastast ka USA-s) ning 2018. aastal asutatud ÖÖD Hotell arendustegevuse, majutuse opereerimise ja broneerimisplatvormiga. Viimase kaudu saab endale 40 „hotellitoa“ seast sobivaima broneerida seitsmes riigis, ülejäänud maju hallatakse mujal või kasutatakse neid muul moel, näiteks laste mängutoa, kontori, kohviku või ilusalongina.

Ekstreemsed paigad ahvatlevad

„ÖÖD-i teekond on olnud tõusude ja mõõnadega ning kindlasti vallatult kurviline,“ sõnab Andreas. „Eks me oleme olnud ka üpris avatud keerulisemateks projektideks ja väljakutseteks. Põnevad paigaldused on olnud näiteks helikopteritega Prantsusmaal naftapuurtornile, Mehhikos Tulumis, kus tuli Tartust toodud maja vedada mitu kilomeetrit läbi džungli – üllatuseks pidas klaasmaja terve teekonna vastu.“

Samuti on nad majapaigalduse tõttu pidanud viibima tunde Ghanas politseijaoskonnas. Nimelt telliti maja Anomabo linna Golden Beachi randa, mis on nime saanud selle järgi, et sealt on kunagi kulda leitud. Paigaldamise ajal aga kutsusid kohalikud kalamehed välja sõjaväepolitsei, sest arvasid, et valge mees on tulnud rannast kulda kaevandama.

Äreva õppetunniga sai selgeks seegi, et maja võtmed tuleb paigaldusele alati kaasa võtta, eriti kui samale ajale on plaanitud nii maja paikatõstmine kui ka vippklientide ja meediaga avaüritus. Selline lugu juhtus Prantsusmaal ühes golfiklubis, kus mahajäänud võtmete tõttu toimus „avamine“ suletud uste taga.

Peegelmaja väärtust ostja jaoks ilmestab aga hästi juhtum, kus USA-s California rahvuspargi läheduses liigutas klient majade ihaldatud kohta saamiseks sisuliselt mägesid. „Meie majade hind kahvatus kogu ülejäänud investeeringu kõrval, et majad paika saada,“ lausub Andreas.

Kliendid, kes ÖÖD-i maju tellivad, ostavad neid peamiselt investeerimiseks ja passiivse tulu teenimiseks, rentides maju välja. Klientideks on nii juba tegutsevad majutusprofessionaalid, uued tegijad, kes mõnel juhul vahetavad elukutset, kui ka kinnisvaraarendajad ja investorid.

Soov korrata Euroopa edulugu USA turul

Jaak sooviks ÖÖD-i peegelmaju näha kord kõikjal maailmas. Praegu aga on fookus kitsam. „Rahvusvahelised ambitsioonid on praegu eelkõige seotud USA turuga (enne ÖÖD-i asutamist töötas ta aastaid USA-s ehitussektoris – autor). Avasime hiljuti Houstonis tootmise ning proovime korrata seda, mida oleme korra teinud Euroopas. USA turul on tohutu huvi toote vastu,“ avab ta telgitaguseid.

Seatud eesmärkideni jõudmisel aitab teda umbes 30-liikmeline kokkuhoidev meeskond, keda innustab ettevõtte looja sõnul suur omanditunne. „Kõik teevad tööd hingega. Me olemegi üks tiim, tähistame võite koos ja võitleme ühiselt ka läbi raskuste.“