Avalehele
Kuidas hoida oma raha petturite eest

Kuidas hoida oma raha petturite eest

Kelmid on osavad manipulaatorid. Raha väljapetmiseks kasutavad nad erinevaid võimalusi. Kõige rohkem on elanikud kokku puutunud e-kirjadega ja sotsiaalmeediapostitustega, mis teavitavad loteriivõidust, ootamatust pärandusest või toetusest. Lisaks on laialt levinud mitmesugused investeerimise skeemid, mis pakuvad kiirelt suurt tuluteenimise võimalust ja veebilehed, mille kaudu ostetud kaup ei jõua kohale või mis ei vasta lubatule. Petturid võivad ka helistada või saata sõnumeid panga numbriga sarnaselt numbrilt või kasutatakse tehnoloogiat, mis laseb võltsida numbrinäitajat, et jätta inimesele mulje nagu oleks tegu panga infotelefoniga.

Näiteid päriselust:

  • Kõnepettuste korral lastakse inimestele ootemuusikat, etendatakse suunamist „osakonnajuhtajale“ või „turvajuhile“ vms, et luua illusioon nagu helistaks pangatöötaja.
  • Väidetakse, et helistatakse panga turvaosakonnast ja et kurjategijad on saanud ligipääsu kliendi kontole ja tema pangatöötajana tahab nüüd olla abiks kliendi konto kaitsmisel: peatada tehinguid, blokeerida pangakaarti jne.
  • Hirmutatakse, et inimese kaardiandmed on kopeeritud ja nendega tehakse nüüd tehinguid ning kiiresti oleks vaja need tehingud peatada ja nö tagasi kutsuda.
  • Helistatakse ja nõustutakse, kui inimene on umbusklik, sest hetkel levivad kõnepettused, kuid usalduse tekitamiseks saadavad petturid siis inimese mobiilile tekstisõnumi, mis peaks olema tõestuseks, et tegemist on päris pangatöötajaga.
  • Tihti paluvad kurjategijad inimesel laadida arvutisse mingit tarkvara, millega nad soovivad saada ligipääsu kliendi arvutile.
  • Inimest üritatakse veenda oma kontolt raha sularahas välja võtma ja siis kas andma selle petturile, kes teeskleb politseiuurijat/pangatöötajat või siis juhendatakse inimest Bitcoini automaadi kaudu sularaha sissemakset tegema.
  • Inimesele saadetakse tekstisõnum, kus palutakse Smart-ID uuendamiseks minna sõnumis olevale lingile. Selle avamisel küsitakse internetipanga kasutajatunnust ja palutakse sisestada Smart-ID PIN-koodid. Väljamõeldud sõnumi sisu võib olla ka järgmine: „Oleme teie konto blokeerinud. Blokeeringu tühistamiseks külastage lehte ABC. Vastasel juhul blokeeritakse konto jäädavalt.“ 
  • Sotsiaalmeedias korraldatakse petlikke loosimänge, kus võidu kätte saamiseks ja isiku tuvastamiseks küsitakse inimese internetipanga kasutajatunnust või PIN-koode.
Näiteid petuskeemidest.

Erinevaid juhtumeid on palju ning kui üks petuskeem on inimestele juba teada, mõeldakse välja uusi. Kurjategija eesmärk on üks – saada ligipääs ohvri rahale.

Kuidas end petuskeemide eest kaitsta?

Teeme alati oma võimaluste piires kõik,  et klientidelt ebaõiglaselt võetud raha tagasi saada, kuid arvestades asjaolu, et petuskeemid on muutuva iseloomu ja mustriga, palume ka inimestel endil olla valvsad oma andmete edastamisel.  Lisaks on väga tähtis, et räägiksime ohtudest ka oma vanematele, sõpradele ja lastele ning saaksime ka ise aru, et ettevaatlikkus loob turvalisuse.

  • Ole äärmiselt ettevaatlik, kui Sinu poole pöördub isik, kes tutvustab end panga esindajana ja küsib Sinult andmeid, mida on vaja internetipanka sisenemiseks.

Pane tähele! Kui helistad ise meie nõustamiskeskuse telefonil, palume Sul ennast identifitseerida, kasutades selleks siis sobivat isikutuvastusvahendit. Kui selleks on Smart-ID, saad oma mobiilile konkreetse teavituse.

  • Palun järgi kõikide isikut tuvastada võimaldavate vahendite kasutamisel (ID-kaart, Smart-ID, Mobiil-ID jt) turvalise kasutamise tavasid. Näiteks tohib PIN-koodi sisestada alles siis, kui oled veendunud, et päring on tulnud teenusest, kuhu soovid siseneda.
  • Päris pangatöötaja saab kriitilises olukorras blokeerida pangakaardi, peatada tehingu vms ka ilma selleta, et peaksid oma PIN-koode talle jagama või kusagile sisestama.
  • Kui tunned, et tegu võib olla petukõnega, ära kiirusta ja vajadusel katkesta kõne. Pärast kõne katkestamist saad helistada oma kodupanga infotelefonile ning küsida üle, kas nemad helistasid. Swedbanki klientidele mõeldud infotelefon on 6 310 310.
  • Pangatöötaja ei palu kunagi Sul oma arvutisse mingit tarkvara laadida.
  • Ära klõpsa ühelgi lingil, mille leiad e-kirjadest, sõnumsiderakendustest või tekstsõnumitest.
  • Ära jaga oma internetipanga sisselogimisandmeid (kasutajatunnus, PIN-koodid) ega pangakaardi andmeid, kui neid Sinult küsitakse.

Pane tähele! Pangakaardi andmeid võib vaja minna internetis ostlemisel. Turvaliste internetiostude kohta loe lähemalt meie koduleheküljelt.

  • Swedbanki ametlik kodulehekülje aadress on www.swedbank.ee ning Facebookis leiad meid aadressidelt Swedbank Eestis ning Swedbank в Эстонии.
  • Nutiseadmetes aitab pahaloomuliste veebilehtede vastu Riigi Infosüsteemide Ameti (RIA) rakendus DNS. See takistab RIA-le teada olevate pahaloomuliste veebisaitide avamist.

Mida teha, kui on juhtunud kõige hullem?

Kui inimese PIN-koodid, kasutajatunnused, salasõnad peaksid sattuma valedesse kätesse võib kurjategija anda inimese eest juriidiliselt siduvat allkirja, sooritada oste jne.

  • Kui avastad või kahtlustad, et oled langenud pettuse ohvriks ning oled kogemata jaganud oma pangakaardi andmeid kolmandatele isikutele, soovitame koheselt konkreetne kaart sulgeda. Seda saad mugavalt teha Swedbanki pangaäpis.

Internetipangas ava selleks menüüpunkt „Kaardid“ ja seejärel „Minu kaardid“ ning vali kaart, mida soovid blokeerida. Seejärel lülita sisse nupp „Blokeeri kaart“. Äpi puhul ava menüüpunkt „Kaardid“ ja vali kaart (iOS)/puuduta kaarti (Android), mille soovid blokeerida ning muuda kaardi staatus „Aktiivne“ asemel „Blokeeritud“.

  • Võta koheselt ühendust oma kodupangaga (Swedbanki klientidele mõeldud infotelefon on 6 310 310) ja politseiga, sest näiteks kaardipettuste korral on aeg väga kriitilise tähtsusega. Võib olla võimalik, et petturi poolt tehtud makset õnnestub veel tagasi kutsuda. Samas saab makset peatada vaid seni, kuni see pole pangast välja saadetud.
  • Kui on kahtlus, et sisestasid näiteks libalehele oma ID-kaardi PIN1 ja/ või PIN2 koodi, tuleb need ära vahetada ID-tarkvaras Digidoc. Mobiil-ID paroole saad vahetada mobiilis asuva Mobiil-ID menüü kaudu.

Pane tähele! Smart-ID PIN1 ja/ või PIN2 paroolid on püsivad ja neid muuta ei saa. Lahenduseks on olemasoleva Smart-ID konto kustutamine ja uue loomine. Lisainfot leiad Smart-ID kodulehelt.

Märksõnad: Pettus, petuskeemid