Autosõitjate iga-kevadine mure – löökaugud
Kevade saabumisega on teedele ilmunud löökaugud, mis võivad autodele üsna ohtlikuks osutuda.
Kuku raadio saates „Kindlustusminutid“ räägime lähemalt, mis kahju võib sõidukile tekkida, kui löökaugust läbi sõita; kes tekitatud kahju eest vastutab; mis saab siis, kui kaskokindlustust ei ole ning mis on põhilised kasko- ning liikluskindlustuse erinevused.
Kuula saadet siit:
Toome välja põhilise, mida löökaukude puhul silmas pidada.
Mis kahju võib autole tekkida, kui löökaugust läbi sõita?
Sõidukile tekkiv kahju sõltub mitmest erinevast asjaolust, aga kõige rohkem mõjutavad kahju suurust augu parameetrid, sõiduki tehnilineseisukord ja sõiduki kiirus august läbisõitmise hetkel. Löökaugust kogemata läbi sõites võib saada kahjustada sõiduki veermik ja muud põhja all asuvad detailid, sõiduki veljed ja rehvid, sõiduki keredetailid. Kui väga kehva stsenaariumi peale mõelda, võib sõiduk pärast löökaugu läbimist kaotada juhitavuse, millest võib tekkida täiendav kahju nii sõiduki omanikule kui ka teistele liikluses osalejatele.
Kes löökaugu tekitatud kahju eest vastutab?
Löökaugu tekitad kahju eest vastutab tee omanik, kes peab tagama, et teel saab ohutult liigelda. Üldjuhul on tee omanikuks kohalik omavalitsus.
Mida teha, et saada teeomanikult hüvitist teeaugust tekkinud kahju eest?
Igasuguste kahjunõuete puhul on oluline juhtunu koheselt ja korralikult fikseerida. Kus ja millal õnnetus juhtus ning kuidas. Sündmuskohast ja löökaugust tasub teha ka pilte ja videosid. Löökaugu suuruse ja sügavuse jäädvustamiseks saab edukalt ära kasutada käepäraseid vahendeid, olgu selleks siis pastapliiats, tulemasin, veepudel või kohvitops. Väga oluline on pärast sellist õnnetust auto kohe üle vaadata, et tuvastada võimalikud vigastused. Hiljem on avastatud vigastusi raske seostada löökauguga.
Hea teada! Löökaugu puhul teavita kindlasti ka politseid, kes dokumenteerib juhtunu.
Järgmisena tuleb aru saada sõidukile tekitatud kahju ulatusest.
Autoremonditöökoda aitab fikseerida täpsed sõiduki vigastused ning hinnata sõiduki remondiks vajamineva summa ulatuse.
Kui kõik vajalikud tõendusmaterjalid on auto omanikul kokku kogutud, saab edastada kahjunõude tee omanikule.
Kuidas aitab kaskokindlustus löökaugu põhjustatud kahju korral?
Swedbanki kaskokindlustusega kaetakse sõidukile välise, äkilise ning ettenägematu sündmuse tõttu tekkinud kahjud. Ehk siis kui kaskokindlustusega kindlustatud sõiduk saab kahjustada löökaugust läbi sõites, siis on meie jaoks tegu tavapärase kaskokindlustuse juhtumiga, mis tuleks kliendil dokumenteerida ja mille kohta tuleks kahjuavaldus esitada. Kuivõrd siin on ka tee omanikul vastutus, siis mõistlik oleks kohale kutsuda ka politsei, kes saab löökaugu olemasolu fikseerida.
Nüüd saab sõiduki kahjustusi hinnata digitaalselt Caroom mobiilirakendusega.
Mis saab siis, kui kaskokindlustust ei ole?
Vaatamata kaskokindlustuse puudumisele on inimesel siiski võimalik nõuda tee omanikult oma autole tekitatud kahjude hüvitamist. Küll aga tasub silmas pidada, et kui kaskokindlustuse puhul peab sõiduki omanik arvestama vaid omavastutuse kuluga (tavapäraselt 200 euro ringis), siis nüüd võib olla nii, et kõigepealt peab sõiduki omanik oma raha eest sõiduki ära remontima, ning alles siis saab ta tekkinud kuludokumendid koos nõudega tee omanikule esitada.
Kas liikluskindlustus hüvitab löökaugu kahju?
Kui näiteks sõiduk sõidab läbi löökaugu, mille terava ääre tõttu puruneb rehv ja kahjustada saab ka velg, siis liikluskindlustusega see kaetud ei ole.
Liikluskindlustus on vastutuskindlustus, mis katab kahjud kui tekitad oma sõidukiga kahju kolmandale isikule. Näiteks kui sõidad poe parklas teise auto stange kriimuliseks, hüvitab kindlustusselts kannatanule tekkinud kahju.
Mida kasko veel katab ja mis on liikluskindlustuse ja kasko peamised erinevused?
Kaskokindlustusega kaetakse sõidukile välise, äkilise ning ettenägematu sündmuse tõttu tekkinud kahjud. Liikluskindlustusega on kaetud kindlustatud sõidukiga tekitatud kahju kolmandatele isikutele, olgu selleks siis sõiduk, hoone, teepiirded, inimese tervis jms.
Kui liikluskindlustus on nö kohustuslik vastutuskindlustus, mis peab olema igal sõidukil, millega osaletakse liikluses, siis kaskokindlustus on vabatahtlik kindlustus kui liisingusõidukid kõrvale jätta.
Kaskokindlustuse ulatus oleneb suuresti valitud kaskokindlustuse paketist. Võimalik on valida tagasihoidlikum kui ka paljude lisakaitsetega kaskokindlustus. Swedbanki lisakaitsetega kaskokindlustuse paketi puhul on lisaks sõidukile ja lisavarustusele kaitstud veel näiteks autoomaniku isiklikud asjad, reisitõrge, sõiduki võtmed. Lisaks tuleb kaskokindlustusega kaasa õnnetusjuhtumikindlustus nii juhile kui kaasreisijatele.
Mida kasko kindlasti ei hüvita?
Kuna kaskokindlustus pole seadusega reguleeritud, tuleb hoolikalt lugeda huvipakkuva kindlustuspakkuja tingimusi. Näiteks Swedbanki kaskokindlustus ei hüvita sõiduki turuväärtuse vähenemist, moraalset kahju või sõiduki osi, mis olid juba enne õnnetusjuhtumit oluliselt kahjustunud.
Kindlustushüvitist võib vähendada või keelduda hüvitamisest näiteks kui kahju on tekitatud tahtlikult, kui kahju juhtub talvel, aga all on suverehvid, kiiruse ületamise korral, kui esemed on sõidukile kinnitatud mittenõuetekohaselt (nt koorem) või on sõiduki tehniline seisukord olnud selline, mis ei võimaldanud seda kasutada ohutuks liiklemiseks ning see on juhile enne teada või ilmne.
Ole kaskokindlustuse valimisel nutikas
- Tee kindlaks, kas kindlustatud on ainult sõiduk või ka lisavarustus. Lisavarustuse puhul vaata, mida lisavarustuseks loetakse! Kas näiteks katuseboks või -raam, haakes olev kerghaagis, lisakomplekt velgi või rehve on kaetud lisavarustusena või pead kaitse eraldi paketti valima?
- Täpsusta, mida peab kindlustusselts kindlustussumma all silmas? On see turuhind või näiteks kokkulepitud väärtus?
- Klaase kindlustatakse omavastutuseta, kuid küsi huvi pakkuvalt kindlustusseltsilt täpsemalt, mida nad sõna „klaas“ all täpsemalt silmas peavad? Kas ainult esiklaasi, kõiki salongiklaase, panoraamkatust?
- Lisakaitsete osas tasub samuti hoolikalt lugeda ja vajadusel täpsustada, kas ja millised on piirangud. Näiteks, kas uusväärtuskindlustuse või tehnilise rikke kaitse korral peab arvestama ajalise ja läbisõidupõhise piiranguga ning kui jah, siis millised need piirangud on.