Avalehele
Kuidas pensionfondid võidavad rohepöördest autosektoris?

Kuidas pensionfondid võidavad rohepöördest autosektoris?

Pensionifonde investeeringuid valides pöörame kliimamuutustega seotud riskidele järjest enam tähelepanu ning usume, et keskkonnasõbralikke tehnoloogiaid pakkuvad ettevõtted on tulevikus kiirema kasvu ja parema kasumlikkusega. Näiteks Euroopas moodustab maismaatransport kasvuhoonegaaside emissioonidest enam kui viiendiku ning seega on senisest rohelisem autotööstus võtmetähtsusega kliimasoojenemise vastu võitlemisel. Pensionifondides oleme investeerinud ettevõtete aktsiatesse, mis võidavad elektriautode üha laialdasemast kasutuselevõtust.

Autotööstus on tõepoolest viimaste aastakümnete suurimate muutuste lävel. Ühelt poolt seisab ees sisepõlemismootori osatähtsuse oluline vähenemine, teisalt muutuvad autod juhist üha sõltuvamaks (nn autonoomne juhtimine). Mõlemad tulevikutrendid loovad uusi ärivõimalusi nii autotootjatele kui ka tarnijatele: elektroonika – ja tarkvaratootjatele, pooljuhtide ja elektrimootorite tootjatele. Samas toob see nn traditsioonilistele tootjatele kaasa vajaduse oma äri oluliselt ümber kujundada, sest elektriautod on mehhaaniliselt märksa lihtsamad kui sisepõlemismootoriga autod ning fookus nihkub traditsiooniliselt insener-tehniliselt kompetentsilt pigem tarkvara, elektroonika ja patareide suunas.

Viimastel nädalatel ja kuudel on mitmed nn traditsioonilised autotootjad teatanud suurenevast fookusest elektriautode osas. Teiste seas näiteks Daimler, BMW, Toyota, Stellantis (Peugeot ja Fiati ühinemisel tekkinud kontsern).  Ilmselt otsustavaim on nn rohepöördes olnud Volkswagen. Tõenäoliselt inspireerituna Tesla iga-aastasest ”Patareipäevast” korraldas Volkswagen märtsis oma virtuaalse Energiapäeva (Power Day). Ettevõte teatas kolmest olulisest strateegilisest suunast: vähem kui 10 aasta pärast on enamus nende poolt Euroopas müüdud autodest elektrilised; Euroopasse ehitatakse kuus suurt patareitehast (esimene neist on juba valmimas Rootsis Skellefteås); aastaks 2025 on linnades ja olulistes transpordisõlmpunktides olemas kiired laadimisvõimalused.

Autotootjate suurenev fookus elektriautode suunas tuleneb ühelt poolt üha karmistuvatest CO2 regulatsioonidest, ent teisalt mõistetakse, et elektriautod on tulevikutehnoloogia, mille kasutuselevõttu regulatsioonid lihtsalt kiirendavad. Patarei moodustab ca 40% elektriauto maksumusest ning vaadates patareide kulukõverat on küllaltki tõenäoline, et mõne aasta pärast elektriautode ja sisepõlemismootoriga autode maksumus võrdsustub. Seega on üle auto eluea elektriauto tarbijale märksa odavam – seda eeskätt madalama „kütuse-“ ja hoolduskulu tõttu.

Suurenevast elektriautode kasutuselevõtust võidavad ilmselt rohkem autotootjad, kes on elektriautode kasutuselevõtu osas liidripositsioonil – näiteks Volkswagen. Samuti autotööstuse tarnijad, kelle ärist suur osa on seotud elektriautodega – teiste seas Valeo ja TE Connectivity. Samuti patareide ja elektrimootoritega seotud elektroonika tootjad – Infineon, NXP Semiconductors jt. Kõigi nende ettevõtete aktsiad on täna pensionifondide portfellides.

Rääkides teisest autotööstuse megatrendist ehk täisautomaatsest juhtimisest, siis täieliku autonoomse juhtimise tehnoloogia laialdase tavaliikluses kasutuselevõtuni läheb kindlasti veel aastaid. Osalise automaatsuse tehnoloogiad on aga üha enam kasutusel. See algab suhteliselt lihtsatest asjadest nagu märguanne, kui auto kaldub vastassuunavööndisse või automaatne pidurdamine takistuse teele sattudes. Müüakse juba ka autosid, mis suudavad ilma juhi sekkumiseta auto parkida ja sõita näiteks ummikutes või kiirteel.

Isesõitvate tehnoloogiate kasutuselevõtt tähendab oluliselt suuremat ärivõimalust tarkvara, sensorite, kaamerate, elektroonika- ja pooljuhtide tootjatele. Infineoni hinnangul on täisautonoomset tehnoloogiat kasutava auto pooljuhtide maksumus 20-30 kõrgem, kui autol, millel pole mingit autonoomset funktsionaalsust. See tähendab autotööstuse pooljuhtide tarnijatele suurt ja ilmselt vähemalt 10 aastat kestvat kasvuvõimalust.  Pensionifondide portfellidesse oleme ostnud järgmiste autonoomse juhtimise tehnoloogia kasvust võitvate ettevõtete aktsiaid: Aptiv, ON Semiconductors ja NXP Semiconductors.

Pööre rohelisema ja vähem saastavama maailma suunas ei toimu üleöö. Samas toob see protsess paljude ettevõtete jaoks kaasa aastaid kestvaid tulusaid kasvuvõimalusi. Elektriautodega seotud ettevõtted on selle heaks näiteks. Pensionifonde juhtides on meie eesmärgiks nendest pikaajalistest trendidest osa saada.

Märksõnad: Auto, Elektriauto, Pension