3 lihtsat soovitust, kuidas loobuda palgatööst (video)
Tallinna Ülikoolis koos kehakultuuri ja tervise edendamist õppinud Elina Riispapp ja Kati Lanets tõestasid, et lihtsad asjad on geniaalsed, kui muutsid smuutide valmistamise edukaks äriettevõtteks.
Kõik sai alguse Telliskivi tänavatoidufestivalil 2015. aastal. Kuna varasematel aastatel ei täheldanud Elina ja Kati, et seal smuutisid müüdaks, siis otsustati üheskoos proovi teha. Osteti vajalikud koostisosad, blenderid ja vaadati välja lemmikretseptid. Esmalt aga mõeldi ettevõtmisele nimi: kuna smuuti ja kohvik kokkupanduna kõlab väga kelmikalt – smuhvik – siis oligi liisk langenud!
https://youtu.be/8l013h-P2nc
Noored naised jagavad heal meelel teistelegi soovitusi, kuidas alustada eraettevõtlusega.
1. Ära liiga kaua mõtle, pigem tegutse!
„Festivalimelu oli meeletu! Smuutid meeldisid kõigile ja hiljem uuriti, kas oleks võimalik sama toodet kuskilt juurde osta,“ meenutas Elina. Kati lisas muigamisi: „See oli uskumatult kiire progress! Me ei jõudnud äriplaani kirjagi panna, kui juba hakkasime pakkuma catering-teenust, sest nõudlus oli lihtsalt niivõrd suur.“
Pool aastat pärast esimest Toidufestivali katsetust avas Smuhvik Tallinnas Järve Keskuses oma esimese kohviku. Juba on selge ka see, et järgmised kohvikud avatakse Kalamajas ja Viimsis. „Me ei uurinud mingeid ettevõtlusportaale ja ei jõudnud isegi EASi toetusavaldust kirjutada. Lihtsalt tegutsesime ja tegime seda, mida süda soovis. Tunneme, et ajame õiget asja ja sõna levis läbi positiivsete kogemuste,“ sõnas Kati, kes varasemalt kinnisvaramaaklerina töötas. „Kõige parem on ettevõtlusega alustada just nooruses. Siis on riskid väiksemad. Ja isegi kui midagi ei tule välja, siis olete kogemuse võrra rikkamad!“ lisas Elina.
2. Paku kvaliteeti ja eristu
Tallinna Ülikoolis tervise edendamist õppinud noored on oma ärimudeli loonud mõnevõrra altruistliku eesmärgi ümber – nad tõesti soovivad eestlaste tervist edendada. „Peagi toome turule detox-smuuti kuuri, mille saab mugavalt koju tellida. Oleme selle kuuri kokku pannud toitumisteadlastega ja menüü toimib sajaprotsendiliselt,“ on Elina kindel.
Smuhviku smuutides kasutatakse üksnes värskeid tooraineid, nendesse ei lisata suhkrut ja iga kuu üritatakse uue retseptiga kliente üllatada. „Viimane hitt oli meil kuusevõrse-smuuti, kuhu on lisatud banaani, mustikaid ja vett. Väga populaarsed on ka astelpaju-smuutid,“ kinnitas Kati.
3. Käi uuendustega kaasas
Kui Kati Lanets ja Elina Riispapp esimest korda smuutidega Toidufestivalil käisid, uurisid paljud kliendid, kas neil on ka kaardimaksevõimalus? „Kuna esimesel aastal tahtsime kulusid kokku hoida, siis loobusime terminali võtmisest. See maksis meile aga valusalt kätte, sest kaotasime vähemalt ühe kolmandiku oma klientidest. Enamikel neist polnud lihtsalt sularaha kaasas,“ meenutasid Kati ja Elina. Nüüdseks on Swedbank väikekaupmeestele mõeldes toonud turule nutiterminali. See on pisike renditasuta makseterminal, mis mahub taskusse ja töötab koos nutitelefoni või tahvelarvutiga. „Tänavusel festivalil kasutasime seda ja ei kaotanud enam ühtki klienti,“ olid noored ettevõtjad rahul.
Uuri Swedbanki mobiilse nutiterminali kohta siit: www.swedbank.ee/terminalid