hoia

Soov hoida oma last tegi juristist looduskosmeetika tootja

Taas on põhjust rääkida Saaremaast, õigemini ühest sealsest ettevõtjast, tegusast naisest Triinu Karolinist, kes hakkas esimest last oodates põhjalikumalt mõtlema sellele, mida ta sööb ja milliseid kosmeetikatooteid kasutab. Erinevalt paljudest teistest lapseootel naistest, keda valdab samuti soov pakkuda oma lapsele ainult parimat, asus Triinu ise kosmeetikat valmistama ning tema puhul päädis see oma ettevõtte loomisega.

„Kui esimest korda beebiootel olin, soovisin aru saada igast koostisosast, mida sisaldas minu toit ja kosmeetika. Tol ajal polnud looduskosmeetika valik kuigivõrd suur ja päris sobivaid tooteid ma ei leidnudki. Hakkasin end ise harima, katsetama ja tooteid valmistama,“ rääkis Triinu. Ta lisas, et alguses tegi ta kosmeetikat endale, kuid peagi soovisid ka sõbrannad põnevaid tooteid proovida. Ja niimoodi sündiski kolm aastat hiljem HOIA bränd, mille looja Triinu on olnud meie eraklient juba lapsepõlvest ja keda meil on juba mõnda aega olnud rõõm tervitada ka ärikliendina.

Kogemata leitud eksootiline turg

Nüüdseks 8-aastane ettevõte HTM Karolin OÜ tegutseb Saaremaal ja toodab kaubamärgi HOIA homespa all 100% looduslikke kosmeetikatooteid, mis valmivad käsitsi. HOIA tooteid tarbivad kõik generatsioonid – beebidest kuni vanaemadeni välja. Valikus on ligi 80 kaubaartiklit, osa neist on mõeldud ka meestele ning tooteid tuleb pidevalt juurde. Ühe naise mikrofirmast on saanud tubli viie töötajaga väikeettevõte, mis keskendub suures osas kohalikule turule, kuid teeb pooleldi juhuse tahtel endale juba ruumi ka Jaapani turul. Triinu sõnul plaanib firma peatselt laieneva tootmise ja e-poe najal piiluda ka mujale.

„Sel aastal soovime ehitada valmis oma tootmishoone ehk HOIA maja, kus on meil kõigil rohkem ruumi. See on päris ambitsioonikas plaan, kuid möödapääsmatu,” rääkis naine, lisades, et e-poe kaudu soovib ta müüki kindlasti ekspordi suunal suurendada juba sel aastal. Aktiivse müügiga keegi väikeses tiimis hetkel ei tegele, seni on piisanud erakliendile suunatud turundusest. Edasimüüjad ja koostööprojektid on suures plaanis HOIA brändi ise üles leidnud. Kui aga tootmishoone valmis saab ja on võimalik valmistada suurem kogus tooteid, tekib Triinu sõnul kindlasti vajadus vaadata ka eksportturgude poole.

Vabadus ise otsustada, kohustus ise vastutada

Juba käidud teele tagasi vaadates jutustas naine, et ettevõtlusega alustamine on täpselt nii keeruline, kui keeruliseks see endale mõelda. „Kui teed kõike kire ja pühendumisega ning usud sellesse, mis Sa teed ja naudid iga protsessi, siis ei olegi alustamine nii keeruline,” sõnas ta. Majanduslikult aitas teda alguses ka samal ajal emapalgal olemine, sest nii ei tekkinud rahalist survet ega olnud vaja teha lisaks teist tööd.

„Aga oma ettevõtte ja brändi tegemine koos suurepärase meeskonnaga, kes mul täna olemas on, on lausa lust. Iga päev on tore ja vaheldusrikas. Muidugi tuleb ette ka erinevaid probleeme, kuid see võib-olla teebki kogu ettevõtmise põnevamaks,“ rääkis Triinu. Ettevõtjana meeldib talle tohutult ka see, et ta saab ise otsustada ega pea kelleltki oma otsuste elluviimisel luba küsima. Või kui ta tunneb, et tänaste otsuste limiit on täis saanud ja ta ei suuda seda enam adekvaatselt teha, saab ta anda otsustamise üle mõnele meeskonnaliikmele. „Väljakutseks on muidugi teadmine, et ma ka vastutan ju ise kõige eest. Ka oma töötajate, nende töö, protsesside ja kõige muu eest. Aga hea tiimiga koos kasvada on ütlemata tore.”

Pandeemia ajal ei korraldanud Triinu oma ettevõttes midagi ümber. Ta nentis, et kosmeetika on küll mõnes mõtte luksuskaup, kuid just raskematel aegadel tahavad inimesed ennast hästi tunda ja enda poputamine aitab korrakski muremõtete eest põgeneda. Nii ei täheldanudki ettevõtja müügi langust, küll aga kallinesid tema jaoks pandeemia ajal nii tooraine, pakendite kui ka transpordi hinnad. Mõne tooraine hind läks lausa üle 200% kallimaks, rääkimata transpordist.

Neil, kes alles kaaluvad mõtet rajada oma ettevõte, soovitab Triinu lasta end juhtida sisetundest. „Inimene peaks tegelema sellega, mis talle meeldib ja teda inspireerib. Leian, et ka ettevõtluses tuleb kuulata eelkõige oma südamehäält ja tegutseda nii, et Sa ei läheks vastuollu iseenda põhimõtetega ega teeks asju lihtsalt raha või hea maine pärast.”