Avalehele
Eesti helkivate disainehete tootja naudib väiksuse võlusid

Eesti helkivate disainehete tootja naudib väiksuse võlusid

„Meie reliikvia on vabadus!“ Need filmiklassikast tuntud sõnad sobiksid ka ettevõtja, ehtekunstniku ja -disaineri Joanna Eliase suhu. Kaubamärgi HELK all helkurehteid loova ja tootva pereettevõtte juht ei sea sihiks maailmaturu vallutamist, vaid naudib omatahtsi tegutsemist teadlikult just kodusel Eestimaal.

HELK sai kümme aastat tagasi alguse Joanna Eliase enda vajadusest: nimelt otsis ta perele helkureid, mis oleksid ilusad. Sobivat leidmata disainis ja tegi ta need loovinimesena ise. Ning et tehtu tuli hästi välja, pakkus teistelegi, tulles nii Eesti turule esimeste omalaadsete toodetega.

„Alustasime sõna otseses mõttes kodu tagatoas, tootes esimese partiina ca 30 helkurprossi. Kui selgus, et need läksid esimese edasimüüja juures müügiks ühe päevaga, olime omadega päris plindris,“ meenutab Elias. „Aga samm-sammult töötasime välja strateegiad ning uued ja suuremad partiid tootsime valmis eelmiste partiide pealt teenitud kasumi eest. Selline orgaaniline kasv on alati olnud tegelikult väga nauditav, kuna on võimalik olnud väga selgelt hinnata, mida oleme juba saavutanud ja kuhu oleme teel.“

Huvi Soomest Hiinani

HELK on aastate jooksul väga palju huvi tekitanud nii kaugematel kui ka lähematel turgudel. Selle tooted on ühed paremini müüvad disainikaupluste suveniirid (eriti talvehooajal), sest inimesi lihtsalt vaimustab helkur kui toode. Ettevõttest on kirjutatud nii Soome kui ka Hiina meedias, tooteid on kingitud rahvusvaheliste konverentside osalejatele ning ettevõttest on lugusid tehtud ka Saksamaa ja Suurbritannia telekanalitesse.

Kuigi HELK on kombanud nii mõndagi välisturgu, müünud ka Soomes, Lätis, Rootsis ja Inglismaal, jätkab ta ometi väiketootjana, keskendudes sihilikult Eesti turule. Elias selgitab: „Peame tunnistama, et helkurid ja helkurtooted on sedavõrd iseloomulikud ainult Eestile ja meie lähiturgudele. Kaugemad turistid soetavad neid hea meelega suveniirina Eestist kaasa võtmiseks, kuid uute suurte turgude vallutamiseks tuleks teha väga sihipärast tööd. Sellist eesmärki meil hetkel ei ole. Kuna armastame väga ka meie põhitöid ja -erialasid, tegutseme täpselt sellises mahus, nagu aega ja jaksu jagub.“

Nii ongi HELK kümne aasta jooksul püsinud klassikalise pereettevõttena. Joanna Elias kui disainer ja visionäär tegeleb kliendisuhtluse, tootearenduse, vajaduse korral kullerteenuse, e-poe halduse ja kõige muu jooksvaga. Tehnilise poole pealt on käed külge pannud pea kõik sugulased alustades abikaasast, jätkates vanemate ja õdede-vendadega ning lõpetades onu ja tema perega.

Jätkusuutlikkus, tarneahelad ja jätkusuutlikud tarneahelad

Algusaegadel tootis HELK ehteid eranditult vaid reklaamitööstusest üle jäänud pleksiklaasist. Et aga maht on aastate jooksul suurenenud, ei ole võimalik enam üksnes taaskasutusmaterjaliga toime tulla. Sellegipoolest püütakse kasutada võimalikult palju teise ringi materjale ning näiteks kõik pakendid on valmistatud 100% taaskasutatud kartongist.

Kuigi tootmine toimub täielikult Eestis, tulevad materjalid kokku sisuliselt tervest maailmast, mistõttu ei ole ka HELK jäänud puutumata pandeemiast ja sõjast tingitud müügi vähenemisest, aukudest tarneahelates ja hinnatõusudest. „Püüame lähiaastail siiski hoida kõrget kvaliteeti ja tarneahelad stabiliseerida, et pakkuda klientidele võimalikult optimaalse tarneajaga tooteid, mille järele on parajasti nõudlust,“ räägib Elias.

Põhitöö kõrvalt eduka ettevõttega tegelemise juures on Eliase sõnul keeruline aega plaanida ja graafikuid ühildada. Kuigi kümne aastaga on saabunud teatav vilumus, nõuab see sellegipoolest pingutust. „Olgem siiski ausad, rõõm enda ettevõtmisest kaalub ka need murekohad üles,“ on Elias ometi rahul ning kutsub ka kõiki teisi ettevõtliku vaimuga inimesi tegudele.

Võitlus „liigsete huvilistega“

Populaarsete toodete loojana on HELK pidanud aastate jooksul tegelema ka nendega, kes loodavad teiste tehtust lõivu lõigata. Nimelt on helkurehteid pea lugematu arv kordi jäljendatud ja kopeeritud, kusjuures petturite seas on olnud ka firma enda edasimüüja.

„Esialgu suhtusime sellesse suurema tõsidusega, kuid nüüdseks oleme jõudnud tõdemusele, et kopeerimine on ju tegelikult kompliment – ju siis on meie toode nii hea, et inimesed lausa peavad seda kopeerima,“ jutustab ettevõtte eestvedaja Joanna Elias. „Lisaks jääb teadmine, et meie oleme loonud originaali, meile alati, ning õnneks ka väga paljudele fännidele ja austajatele.“

Joanna Eliase kolm mõttetera

Mida arvestada oma ettevõtet luues?

  1. Tee korralik turu-uuring, alusta tasa ja targu ning ideaalis oma vahenditega. „Aeglane kasv ja väikesed võidud on esialgu nii suure kaaluga, et see tasub ennast ära. Kasvada jõuab alati, kuid palju mugavam on seda teha siis, kui oled turuga juba tuttavaks saanud ja endale veidi „nahka“ selga kasvatanud.“
  2. Ole paindlik, ole leplik, ole valmis ootamatusteks – ka negatiivseteks. „Ära lase end tagasilöökidest liigselt häirida. Neid tuleb kindlasti, alati, aga tuleb ka võite!“
  3. Kõige tähtsam on alustada ja üritada. „On juba ammu klišeeks muutunud lause, mis peab siiski paika: elu ja sündmused hakkavad juhtuma siis, kui väljume mugavustsoonist. Ja kahetseme enamasti neid asju, mis on jäänud tegemata.“

HELK ehted on saadaval: Oma Asi Design Disainipood (Viru 21, Tallinn) /e-pood  CONCEPT STORE • ALL DESIGN ning Eesti Disaini Maja Showroom (Estonia pst 9, Tallinn).

Fotod: Hanna Odras