Kuidas abituriendina ettevõtluses läbi lüüa?

Kas kujutad ette, et oled gümnaasiumi lõpuklassis, ees riigieksamid ja tulevikutee valik, ning vead samal ajal väikefirmat, osaledes edukalt ka ettevõtluskonkurssidel? Tundub, et graafik kipub tihedaks? Kolm Nõo Reaalgümnaasiumi noormeest peavad tempole vapralt vastu, unistavad suurelt ja jõuavad veel muudki.

Swedbanki äriklientide hulgas on nii väärikaid hiiglasi kui ka usinaid mesilasi, viimaste seas ka OÜ Maitsemesi, mille lõid selle sügise hakul Rasmus Susi, Morris Tann ja Helmo Oja Nõo Reaalgümnaasiumist. Kaubamärgi Meemehed all müüvad hakkajad poisid erimaitselisi meesegusid.

„Teadsime juba põhikoolis, et tulevikus tahame luua kõrval- või põhitööna firma ning sealt tulu teenida,“ rääkis ettevõtlusega alustamisest Rasmus, kes oli eelnevalt õpilas- ja minifirmat käigus hoidnud viis aastat. Tema hinnangul on oma firma suurim võlu võimalus olla iseenda ülemus. Samas aga kaasneb sellega suur vastutus. „Peame ise vastutama selle eest, et meil ikka tööd oleks ja kasum tekiks,“ sõnas ta.

Meemeeste projekt on jätk Rasmuse ja Morrise ühele varasemale ettevõtmisele, kui toodeti meevõideid. „Tundsime, et ettevõtmine jäi poolikuks, justkui mingi eesmärk jäi saavutamata. 2020. aasta sügisel otsustasime, et äratame idee taas ellu, ja kutsusime meeskonda ka Helmo,“ jutustas Morris. Temagi on juba aastaid oma firmat vedanud ja õpib praegu noormentoriks, et tulevikus ettevõtlikele noortele abiks olla.

Tootmisega kõige rohkem sina peal oleva Helmoga vaadati tootele kriitilise pilguga peale ja otsustati välja jätta või, seda nii tervislikkuse aspektist, tootmise hõlbustamiseks kui ka säilivusaja pikendamiseks. Lisaks loodi e-pood ja lükati käima nobedate näppude tootmisliin.

Võistluste lemmiklaps

Tulemusi ei tulnud kaua oodata. Selle aasta jooksul on Meemehed koore riisunud juba kuuelt ettevõtluskonkursilt, jõudes muu hulgas ka rahvusvahelise võistluse „Wise 20 under 20“ finaali.

„Tunnustused aitavad pälvida palju tähelepanu, mis teeb meid inimestele palju nähtavamaks,“ selgitas Rasmus auhindade positiivset mõju. Väga kasulik oli ka õpilasfirmade võistluselt saadud 1000-eurone pääse toidumessile Tallinnas, kust saadi palju kontakte ja leiti potentsiaalseid suurkliente. Samuti on ettevõtte arendamisel olnud abiks tiitel „Kõige kasutajasõbralikum õpilasfirma e-pood“, millega kaasnes auhinnaraha 500 eurot.

Suured tulevikuplaanid

Nüüdseks päris oma firmas tegutsevatel noormeestel on lähiaastateks palju eesmärke ja plaane. Nad soovivad suurendada nõudlust toote järele ja tootmisvõimekust ning leida rohkem edasimüüjaid. Praegu on neid pea kümme, kuid noormeeste hinnangul võiks see number kahe aasta pärast olla mitmekordne.

„Me pole veel kindlad, kas paari aastaga üritame suurte poekettide lettidele jõuda või ei, sest on kaheldav, kas see on toode, mille inimene leiaks toidupoest üles,“ rääkis Rasmus. Helmo lisas, et tulevikus tahaksid nad värvata ettevõttesse kindlasti ka töötajaid. „Saaksime ise tegeleda rohkem juhtimise ja haldamisega ning anda tootmise, pakkide saatmise ja osaliselt ka turundamise ja raamatupidamise üle töötajatele.“ See on igati mõistetav, sest aega läheb kõigil kolmel vaja edaspidigi, mil ettevõtte kõrvalt on plaan minna ülikooli.

Swedbanki kliendiks hakkas Maitsemesi OÜ ennekõike asutajate isikliku kogemuse põhjal. „Olen Swedbanki eraklient ning väga rahul lahendustega, mida noortele pakutakse,“ selgitas Rasmus. „Internetipangas käies nägin pidevalt võimalust, et ettevõttele saab luua konto kodust lahkumata. See tundus mugav ja kiire lahendus – paar klikki ja oligi tehtud.“

Rasmuse hinnangul on igapäevaselt kasutuses ka panga mobiiliäpp, kus saab vaid mõne sammuga vaadata, kas kliendi ülekanne on laekunud. Samuti on lihtne analüüsida sissetulekuid ja väljaminekuid ning kontrollida kontojääki.

Loe lisaks: